Köpråd: Rolig familjebil

Fitttim
3 februari 2016 · 258 Inlägg

Hejsan,

Letar ny bil men hittar inte riktigt det jag söker. Har även kikat lite trådar här på garaget.

Vill ha något som kan vara roligt att köra när man är ensam men samtidigt fungerar när jag har barnen i bilen. Ska fungera med 2 stycken barnstolar bak.

Vill helst inte att den drar mer än ca litern milen då det börjar bli så jävla dyrt med bensin.

Har kikat lite på Subaru impreza, BMW 530, Mitsubishi evo 8. Vill helst inte betala mer än ca 100 000.

Alla förslag är välkomna, tack på förhand! smile

Senast redigerat av Fitttim (3 februari 2016)

Jokabsson
3 februari 2016 · 1 176 Inlägg

Söker du körglädje, komfort, praktikalitet och säkerhet så tycker jag att BMW låter som ett bra val. Jag hade velat peka åt Saab men 9-5orna är inte kända för deras kurvtagning och styva chassi direkt. Hitta en fin 530 ska inte vara omöjligt till det priset! Mest bil får man för pengarna om man kollar sedan. Kombi är mer attraktivt på beg marknaden. Dock misstänker jag att det är kombi du letar efter?

530i drar 0,92 blandat enligt transportstyrelsen och 530d ligger runt 0,7 för manuell och 0,8 för automat.
Denna t.ex http://www.blocket.se/dalarna/BMW_530D_ … 11&w=3
Skatt på 6600kr är inte så blodigt. Har kört ett par 525i E60 och kvalitén i dessa bilar är svårslagen. Riktig lyx!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Fitttim
3 februari 2016 · 258 Inlägg

Cracksoup skrev:
Söker du körglädje, komfort, praktikalitet och säkerhet så tycker jag att BMW låter som ett bra val. Jag hade velat peka åt Saab men 9-5orna är inte kända för deras kurvtagning och styva chassi direkt. Hitta en fin 530 ska inte vara omöjligt till det priset! Mest bil får man för pengarna om man kollar sedan. Kombi är mer attraktivt på beg marknaden. Dock misstänker jag att det är kombi du letar efter?

530i drar 0,92 blandat enligt transportstyrelsen och 530d ligger runt 0,7 för manuell och 0,8 för automat.
Denna t.ex http://www.blocket.se/dalarna/BMW_530D_ … 11&w=3
Skatt på 6600kr är inte så blodigt. Har kört ett par 525i E60 och kvalitén i dessa bilar är svårslagen. Riktig lyx!

Hej, Tack för ett bra tips. Kombi är faktiskt inte ett krav då ingen använder barnvagn längre. Har dock hört att reservdelarna till 530:n inte är dem billigaste. Sen har alla gått väldigt långt. Men gissar att dem bilarna går några mil ändå!

Jokabsson
3 februari 2016 · 1 176 Inlägg

Fitttim skrev:

Cracksoup skrev:
Söker du körglädje, komfort, praktikalitet och säkerhet så tycker jag att BMW låter som ett bra val. Jag hade velat peka åt Saab men 9-5orna är inte kända för deras kurvtagning och styva chassi direkt. Hitta en fin 530 ska inte vara omöjligt till det priset! Mest bil får man för pengarna om man kollar sedan. Kombi är mer attraktivt på beg marknaden. Dock misstänker jag att det är kombi du letar efter?

530i drar 0,92 blandat enligt transportstyrelsen och 530d ligger runt 0,7 för manuell och 0,8 för automat.
Denna t.ex http://www.blocket.se/dalarna/BMW_530D_ … 11&w=3
Skatt på 6600kr är inte så blodigt. Har kört ett par 525i E60 och kvalitén i dessa bilar är svårslagen. Riktig lyx!

Hej, Tack för ett bra tips. Kombi är faktiskt inte ett krav då ingen använder barnvagn längre. Har dock hört att reservdelarna till 530:n inte är dem billigaste. Sen har alla gått väldigt långt. Men gissar att dem bilarna går några mil ändå!

Det förenklar saken! Personligen tycker jag sedanerna är i en helt annan klass utseendemässigt på dessa E60 smile
Delar brukar gå att beställa från exempelvis tyskland för en rimlig peng. Då blir en 530 inte dyrare att äga än en V70 2.5t smile
BMW precis som Saab och Volvo har en tendens att aldrig sluta gå. 20 000 mil är ingenting, men självklart kommer slitdelar behöva bytas någon gång och ofta kan det hända att bussningar börjar bli dåliga vid 20 000 om de inte redan är bytta. Dessa BMW har inga typfel men se över bilen noggrant, leta noga efter rost i skärmkanter och dörrar.

Värt att tänka på när du kollar BMW är att MÅNGA är tyskimporterade. Därför ska man vara extra uppmärksam om du hittar en lågmilad bil som var i Sverige första gången exempelvis 2011. Ser allt bra ut på en importerad bil och det finns papper på allt så tycker jag dock att det kan vara ett bättre köp då de har mildare klimat som inte sliter lika hårt på bilarna där nere i Tyskland.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Ingooo
3 februari 2016 · 167 Inlägg

Kolla Ford Mondeo med 2.5T från 07-08 ca. Skövdefemman och delar mycket teknik med dagens utgående Volvo V70. Prisvärda, rymlig och bra komfort med 220 hk. Drar dock en del men i normalt bruk oftast inte över litern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang