Köpråd golf mk4 2,0 som pendlarbil, tips!

MasterCar
4 februari 2016 · 390 Inlägg

Hej, jag är i behov av en pendlarbil och stötte på dessa två golfbilar.

Här är första:

http://www.blocket.se/ystad/Volkswagen_ … 039;'

andra:

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 15&w=3

mina frågor är då:

är dessa bilar bränslesnåla? (En av de är ju automat också)
är de pålitliga?

är exempelvis en polo 1,4 ett bättre alternativ ?


mvh mastercar

simlar
4 februari 2016 · 5 516 Inlägg

Bensinarna är ju inte så jättesnåla, räkna med 0,7L/mil landsvägskörning.

Hur långt pendlar du om dagen? Kanske skulle löna sig med en diesel.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MasterCar
4 februari 2016 · 390 Inlägg

Det varierar ganska mycket. Ibland kör jag 7 mil om dagen och andra 3 mil. Men jag kmr nog köra 2000 mil per år. Jag vill inte betala så mkt för en bil just nu, max 40 000. Vilken är en bättre pendlarbil?

cyberk2
5 februari 2016 · 214 Inlägg

highline då får du klimator, och det värdesätter jag högt iaf. Undvik automat iaf med dieselmotor. Stor risk för ras. Annars är ju en golf 4 som du länkar till ett bra val. Pålitlig och bra byggd. Jag köpte en sån för 8 år sen och jag har inte kunnat sälja den än, för den är för bra. Min är en 1.9 tdi 110hk från 99 som jag avverkat 21000 mil med.

Köp inte en polo 1.4, dom är trafikfarliga om man vill köra fortare än 70. Motorn är alldeles för slö och omkörningar är bara att glömma. 
Min diesel snittar 0,55 på sommaren med ac blandad och närmare 0,7-0,8 på vintern med all dieselvärmarkörning. Kan inte rekommendera en diesel på vintern utan värmare, ett helvete att få upp tempen, kör man saktare än 90 så blir det bara fesjummet

MasterCar
5 februari 2016 · 390 Inlägg

cyberk2 skrev:
highline då får du klimator, och det värdesätter jag högt iaf. Undvik automat iaf med dieselmotor. Stor risk för ras. Annars är ju en golf 4 som du länkar till ett bra val. Pålitlig och bra byggd. Jag köpte en sån för 8 år sen och jag har inte kunnat sälja den än, för den är för bra. Min är en 1.9 tdi 110hk från 99 som jag avverkat 21000 mil med.

Köp inte en polo 1.4, dom är trafikfarliga om man vill köra fortare än 70. Motorn är alldeles för slö och omkörningar är bara att glömma. 
Min diesel snittar 0,55 på sommaren med ac blandad och närmare 0,7-0,8 på vintern med all dieselvärmarkörning. Kan inte rekommendera en diesel på vintern utan värmare, ett helvete att få upp tempen, kör man saktare än 90 så blir det bara fesjummet

Okej, grym information. Vad är ett rimligt miltal för en golf mk4 diesel ? Vart går gränsen för att det ska vara en risk att köpa de? Eller är det bara att tuta och kör om den är full servad?

Senast redigerat av MasterCar (5 februari 2016)

cyberk2
5 februari 2016 · 214 Inlägg

Runt 20k mil blev det en del hjullagerbyten och massa spindelleder å sånt tråkigt. så 25k mil kanske vore lagomt. Min har rullat 35000 nu. Det är rosten som tar dom. Speciellt i framskärmarna. Tyget på förarstolen där man kliver in blir slitet. AC-kompressor är vanligt att den skär en gång åtminstone. Är nån låspinne som kan släppa i växellådans diff som gör att hela växellådan slås sönder. Dieslarna brukar ha problem med K-värdet, så dom inte kommer igenom besiktningen. Har du en 90 eller 110hk diesel som fanns före år 2000 så kan man byta spridarspetsar för en tusenlapp eller 2 så är det fixat. Dom nyare motorerna på 105 och 115 hk har PD-insprutning, då får man byta hela spridaren till helt andra pengar. Kolla K-värdet på dom senaste besiktningarna, när jag bytte spetsar så hamnade jag på 0,1 i k-värde, nu ligger jag på 2,5-3,0.

Provkör, kläm å lyssna och känn efter. Titta lite i motorrum och under den så ser du ju ganska omgående om bilen är bra eller inte

MasterCar
5 februari 2016 · 390 Inlägg

cyberk2 skrev:
Runt 20k mil blev det en del hjullagerbyten och massa spindelleder å sånt tråkigt. så 25k mil kanske vore lagomt. Min har rullat 35000 nu. Det är rosten som tar dom. Speciellt i framskärmarna. Tyget på förarstolen där man kliver in blir slitet. AC-kompressor är vanligt att den skär en gång åtminstone. Är nån låspinne som kan släppa i växellådans diff som gör att hela växellådan slås sönder. Dieslarna brukar ha problem med K-värdet, så dom inte kommer igenom besiktningen. Har du en 90 eller 110hk diesel som fanns före år 2000 så kan man byta spridarspetsar för en tusenlapp eller 2 så är det fixat. Dom nyare motorerna på 105 och 115 hk har PD-insprutning, då får man byta hela spridaren till helt andra pengar. Kolla K-värdet på dom senaste besiktningarna, när jag bytte spetsar så hamnade jag på 0,1 i k-värde, nu ligger jag på 2,5-3,0.

Provkör, kläm å lyssna och känn efter. Titta lite i motorrum och under den så ser du ju ganska omgående om bilen är bra eller inte

Du har kört en del med din bil, grymt. Nyttig information du har där. Om man jämför en 1,9 tdi med en 1,6 bensinare. Hur stor tror du skillnaden i driftkostnader är? Jag vill att den ska vara snål, det verkar som att man får köpa en långmilare diesel om man inte vill köpa en bensinare för under 40 000. Antingen ellee här....

simlar
5 februari 2016 · 5 516 Inlägg

MasterCar skrev:

cyberk2 skrev:
Runt 20k mil blev det en del hjullagerbyten och massa spindelleder å sånt tråkigt. så 25k mil kanske vore lagomt. Min har rullat 35000 nu. Det är rosten som tar dom. Speciellt i framskärmarna. Tyget på förarstolen där man kliver in blir slitet. AC-kompressor är vanligt att den skär en gång åtminstone. Är nån låspinne som kan släppa i växellådans diff som gör att hela växellådan slås sönder. Dieslarna brukar ha problem med K-värdet, så dom inte kommer igenom besiktningen. Har du en 90 eller 110hk diesel som fanns före år 2000 så kan man byta spridarspetsar för en tusenlapp eller 2 så är det fixat. Dom nyare motorerna på 105 och 115 hk har PD-insprutning, då får man byta hela spridaren till helt andra pengar. Kolla K-värdet på dom senaste besiktningarna, när jag bytte spetsar så hamnade jag på 0,1 i k-värde, nu ligger jag på 2,5-3,0.

Provkör, kläm å lyssna och känn efter. Titta lite i motorrum och under den så ser du ju ganska omgående om bilen är bra eller inte

Du har kört en del med din bil, grymt. Nyttig information du har där. Om man jämför en 1,9 tdi med en 1,6 bensinare. Hur stor tror du skillnaden i driftkostnader är? Jag vill att den ska vara snål, det verkar som att man får köpa en långmilare diesel om man inte vill köpa en bensinare för under 40 000. Antingen ellee här....

Diesel-långmilare ska du inte vara rädd för, oftast i bättre skick än kortmilare då dieslar oftast används så gott som enbart till landsvägskörning.

I samma storleksklass som Golf MK4 finns ju Audi A4, och då en med 110hk motorn (hittas i bilar från före -00).
Min A4a har gått 52000mil, har själv kört 3000mil senaste året med den utan att behöva byta annat än vanligt slitage/service-delar.

Däremot tror jag en Golf MK4 blir billigare då dom inte har samma komplicerade framvagn som A4/A6/Passat från slutet på 90-talet/början på 00-talet.
Vill du ha en problemfri motor så är det 90hk eller 110hk 1,9tdi som gäller, är nog dom driftsäkraste motorerna VAG någonsin producerat.

Kör du 2000mil per år så skulle jag utan tvekan köpa en 1,9tdi, i de framhjulsdrivna modellerna drar dom 0,45-0,5L/mil vid landsvägskörning och max 0,7 vid stadskörning (min fyrhjulsdrivna A4 drar aldrig över 0,7 stadskörning om jag inte står jättemycket på tomgång).
Skatten är dyr på dessa äldre dieslar, men man sparar in det på soppan. Annars går det att regga om till lättlastbil, du får då inte använda baksätet men skatten blir ungefär hälften så dyr.
(PB-reggad MK4, just under 6k i skatt. LB-reggad MK4, ca 3500 i skatt)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MasterCar
5 februari 2016 · 390 Inlägg

simlar skrev:

MasterCar skrev:

cyberk2 skrev:
Runt 20k mil blev det en del hjullagerbyten och massa spindelleder å sånt tråkigt. så 25k mil kanske vore lagomt. Min har rullat 35000 nu. Det är rosten som tar dom. Speciellt i framskärmarna. Tyget på förarstolen där man kliver in blir slitet. AC-kompressor är vanligt att den skär en gång åtminstone. Är nån låspinne som kan släppa i växellådans diff som gör att hela växellådan slås sönder. Dieslarna brukar ha problem med K-värdet, så dom inte kommer igenom besiktningen. Har du en 90 eller 110hk diesel som fanns före år 2000 så kan man byta spridarspetsar för en tusenlapp eller 2 så är det fixat. Dom nyare motorerna på 105 och 115 hk har PD-insprutning, då får man byta hela spridaren till helt andra pengar. Kolla K-värdet på dom senaste besiktningarna, när jag bytte spetsar så hamnade jag på 0,1 i k-värde, nu ligger jag på 2,5-3,0.

Provkör, kläm å lyssna och känn efter. Titta lite i motorrum och under den så ser du ju ganska omgående om bilen är bra eller inte

Du har kört en del med din bil, grymt. Nyttig information du har där. Om man jämför en 1,9 tdi med en 1,6 bensinare. Hur stor tror du skillnaden i driftkostnader är? Jag vill att den ska vara snål, det verkar som att man får köpa en långmilare diesel om man inte vill köpa en bensinare för under 40 000. Antingen ellee här....

Diesel-långmilare ska du inte vara rädd för, oftast i bättre skick än kortmilare då dieslar oftast används så gott som enbart till landsvägskörning.

I samma storleksklass som Golf MK4 finns ju Audi A4, och då en med 110hk motorn (hittas i bilar från före -00).
Min A4a har gått 52000mil, har själv kört 3000mil senaste året med den utan att behöva byta annat än vanligt slitage/service-delar.

Däremot tror jag en Golf MK4 blir billigare då dom inte har samma komplicerade framvagn som A4/A6/Passat från slutet på 90-talet/början på 00-talet.
Vill du ha en problemfri motor så är det 90hk eller 110hk 1,9tdi som gäller, är nog dom driftsäkraste motorerna VAG någonsin producerat.

Kör du 2000mil per år så skulle jag utan tvekan köpa en 1,9tdi, i de framhjulsdrivna modellerna drar dom 0,45-0,5L/mil vid landsvägskörning och max 0,7 vid stadskörning (min fyrhjulsdrivna A4 drar aldrig över 0,7 stadskörning om jag inte står jättemycket på tomgång).
Skatten är dyr på dessa äldre dieslar, men man sparar in det på soppan. Annars går det att regga om till lättlastbil, du får då inte använda baksätet men skatten blir ungefär hälften så dyr.
(PB-reggad MK4, just under 6k i skatt. LB-reggad MK4, ca 3500 i skatt)

Okej, låter grymt!
Är det något i denna stilen ni syftar på, dovk importerad med full dokumentation: http://m.blocket.se/sodermanland/Golf_4 … 11&w=3

Senast redigerat av MasterCar (5 februari 2016)

simlar
5 februari 2016 · 5 516 Inlägg

MasterCar skrev:
Okej, låter grymt!
Är det något i denna stilen ni syftar på, dovk importerad med full dokumentation: http://m.blocket.se/sodermanland/Golf_4 … 11&w=3

Ja något sådant är det vi tänker på smile
Skulle dock inte rekommendera en sänkt bil att pendla med då det dödar komforten i mitt tycke.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MasterCar
5 februari 2016 · 390 Inlägg

simlar skrev:

MasterCar skrev:
Okej, låter grymt!
Är det något i denna stilen ni syftar på, dovk importerad med full dokumentation: http://m.blocket.se/sodermanland/Golf_4 … 11&w=3

Ja något sådant är det vi tänker på smile
Skulle dock inte rekommendera en sänkt bil att pendla med då det dödar komforten i mitt tycke.

Haha ja, det försämrar komforten men ack så snyggt. 12 000 mil för 35 000 kr import. Rimligt pris?

simlar
5 februari 2016 · 5 516 Inlägg

MasterCar skrev:

simlar skrev:

MasterCar skrev:
Okej, låter grymt!
Är det något i denna stilen ni syftar på, dovk importerad med full dokumentation: http://m.blocket.se/sodermanland/Golf_4 … 11&w=3

Ja något sådant är det vi tänker på smile
Skulle dock inte rekommendera en sänkt bil att pendla med då det dödar komforten i mitt tycke.

Haha ja, det försämrar komforten men ack så snyggt. 12 000 mil för 35 000 kr import. Rimligt pris?

Nja vet ej, svårt att säga vad den är värd då den är stylad.
35k känns som för mycket enligt mig iaf, max 25 skulle jag ge med tanke på skick och årsmodell (främst skicket då den ser jävligt fräsch ut).
Misstänksamt låga mil för en diesel, 12k mil på 17 år är ju endast ca 700mil/år.

Senast redigerat av simlar (5 februari 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MasterCar
5 februari 2016 · 390 Inlägg

simlar skrev:

MasterCar skrev:

simlar skrev:

Ja något sådant är det vi tänker på smile
Skulle dock inte rekommendera en sänkt bil att pendla med då det dödar komforten i mitt tycke.

Haha ja, det försämrar komforten men ack så snyggt. 12 000 mil för 35 000 kr import. Rimligt pris?

Nja vet ej, svårt att säga vad den är värd då den är stylad.
35k känns som för mycket enligt mig iaf, max 25 skulle jag ge med tanke på skick och årsmodell (främst skicket då den ser jävligt fräsch ut).
Misstänksamt låga mil för en diesel, 12k mil på 17 år är ju endast ca 700mil/år.

Hmm, den är ju importerad. Skruvad miltal?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang