Köpråd: Audi A6/A4 Avant

-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
4 februari 2016 · 469 Inlägg

Sitter och fingrar på att eventuellt köpa lite rymligare bil och har fastnat för A6 Avant. Min morbror har en 2,4 som jag kört runt lite med så jag har en uppfattning om hur den är att köra (Därför jag blev sugen på en, haha) men jag är nyfiken på hur den är att äga?

Några vanliga problem eller bara går dem? Lättmekade? Vad jag har förstått så måste man ha av fronten för de flesta större motorreparationer men när den väl är av kommer man åt ganska bra? Dyra delar?

Hur är det med försäkring och förbrukning? Enligt nätsidor ligger bensinarna runt 0,7-0,8 l/m och dieslarna på 0,5 l/m, realistiskt? Dyra att försäkra?

Vilken motor ska man ha och är det någon idé med Quattro? Räknade lite på dieselskatten och det skulle löna sig med diesel vid mer än 1000 mil om året, och jag tror det är ungefär det jag kör så det spelar egentligen ingen större roll vilket drivmedel man väljer, men jag lutar mest mot 1.8T p.g.a förbrukningen jämfört med effekten, bra val?

Är det någon större skillnad mellan A4 och A6? Finns det något med dem som gör att man borde välja den ena eller den andra?

it_mutt Avstängd
4 februari 2016 · 10 388 Inlägg

-Westerlund- skrev:
Sitter och fingrar på att eventuellt köpa lite rymligare bil och har fastnat för A6 Avant. Min morbror har en 2,4 som jag kört runt lite med så jag har en uppfattning om hur den är att köra (Därför jag blev sugen på en, haha) men jag är nyfiken på hur den är att äga?

Några vanliga problem eller bara går dem? Lättmekade? Vad jag har förstått så måste man ha av fronten för de flesta större motorreparationer men när den väl är av kommer man åt ganska bra? Dyra delar?

Hur är det med försäkring och förbrukning? Enligt nätsidor ligger bensinarna runt 0,7-0,8 l/m och dieslarna på 0,5 l/m, realistiskt? Dyra att försäkra?

Vilken motor ska man ha och är det någon idé med Quattro? Räknade lite på dieselskatten och det skulle löna sig med diesel vid mer än 1000 mil om året, och jag tror det är ungefär det jag kör så det spelar egentligen ingen större roll vilket drivmedel man väljer, men jag lutar mest mot 1.8T p.g.a förbrukningen jämfört med effekten, bra val?

Är det någon större skillnad mellan A4 och A6? Finns det något med dem som gör att man borde välja den ena eller den andra?

Nu vet jag inte vilken modell du har i åtanke.

En A6 C5:a med 1.8T är nog bland det absolut tråkigaste du kan skaka fram.

A6:an är en "finare" modell, den har mer standardutrustning är A4:an. Eller; en del av det som är standardutrustning på en A6:a är extrautrustning på A4:an. Under förutsättning att de till hör "samma" generation (även om det då är olika modeller).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
4 februari 2016 · 469 Inlägg

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte vilken modell du har i åtanke.

En A6 C5:a med 1.8T är nog bland det absolut tråkigaste du kan skaka fram.

Ah fan, dumt av mig. Det 97-04 jag tänker på ja. (Var kommer termen C5 ifrån?)
Hur menar du tråkig? Om du menar effektmässigt så har jag kört Nissan Sunny med 80 hästar sen jag fick körkort så vad som helst är ju ett steg upp. Ska ju inte köra rally med den, vill bara ha något bekvämt att frakta arslet med lol

it_mutt skrev:
A6:an är en "finare" modell, den har mer standardutrustning är A4:an. Eller; en del av det som är standardutrustning på en A6:a är extrautrustning på A4:an. Under förutsättning att de till hör "samma" generation (även om det då är olika modeller).

Ahaa, bara en finansfråga då med andra ord.

it_mutt Avstängd
4 februari 2016 · 10 388 Inlägg

-Westerlund- skrev:

it_mutt skrev:
Nu vet jag inte vilken modell du har i åtanke.

En A6 C5:a med 1.8T är nog bland det absolut tråkigaste du kan skaka fram.

Ah fan, dumt av mig. Det 97-04 jag tänker på ja. (Var kommer termen C5 ifrån?)
Hur menar du tråkig? Om du menar effektmässigt så har jag kört Nissan Sunny med 80 hästar sen jag fick körkort så vad som helst är ju ett steg upp. Ska ju inte köra rally med den, vill bara ha något bekvämt att frakta arslet med lol

it_mutt skrev:
A6:an är en "finare" modell, den har mer standardutrustning är A4:an. Eller; en del av det som är standardutrustning på en A6:a är extrautrustning på A4:an. Under förutsättning att de till hör "samma" generation (även om det då är olika modeller).

Ahaa, bara en finansfråga då med andra ord.

C5 är chassit på just en sådan (sån jag har, som då, i båda fall är efter faceliften 02).

I mitt tycke är 1.8T för liten för A6:an, det är inte en "rolig motor" ens i A4:an, även om det är bättre. Ska man köra en 1.8T i A6:an är det, enligt mig tvunget att få den chippad.

Motsvarande A4 blir då en "B5" eller en "B6", b6:an påminner ju väldigt mycket om A6 c5 rent utseendemässigt.

Min 2.4 ligger väl på runt 0,9-1L/mil med 18" och blandad körning, det är ju då en automat/cvt. Dieselkärran har jag bara erfarenhet av landsväg (så gott som), där ligger den runt 0,6l/mil (automat a'la klassisk med tiptronic).


Problemet är att i jämförelse så byter man ju inte modell samtidigt. A4 b5/b6 är ju ett byte mitt i A6 c5:ans "livstid"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
5 februari 2016 · 2 972 Inlägg

Det är ganska stor skillnad i storlek mellan en A6 och en A4. Har du familj och barn är A4 i minsta laget. Men den är större än en Sunny smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
7 februari 2016 · 469 Inlägg

it_mutt skrev:
C5 är chassit på just en sådan (sån jag har, som då, i båda fall är efter faceliften 02).

I mitt tycke är 1.8T för liten för A6:an, det är inte en "rolig motor" ens i A4:an, även om det är bättre. Ska man köra en 1.8T i A6:an är det, enligt mig tvunget att få den chippad.

Motsvarande A4 blir då en "B5" eller en "B6", b6:an påminner ju väldigt mycket om A6 c5 rent utseendemässigt.

Min 2.4 ligger väl på runt 0,9-1L/mil med 18" och blandad körning, det är ju då en automat/cvt. Dieselkärran har jag bara erfarenhet av landsväg (så gott som), där ligger den runt 0,6l/mil (automat a'la klassisk med tiptronic).


Problemet är att i jämförelse så byter man ju inte modell samtidigt. A4 b5/b6 är ju ett byte mitt i A6 c5:ans "livstid"

matteeee skrev:
Det är ganska stor skillnad i storlek mellan en A6 och en A4. Har du familj och barn är A4 i minsta laget. Men den är större än en Sunny smile

Då tycker jag att det låter som om en A4 eventuellt skulle passa mig bättre, får jämföra 1.8an och sexan vid provkörning och se om jag tycker att 1.8an räcker.

Hur är det med hållbarheten då? Det är ju Audi så det borde väl inte vara mycket mer än service och slitdelar?

it_mutt Avstängd
7 februari 2016 · 10 388 Inlägg

-Westerlund- skrev:

it_mutt skrev:
C5 är chassit på just en sådan (sån jag har, som då, i båda fall är efter faceliften 02).

I mitt tycke är 1.8T för liten för A6:an, det är inte en "rolig motor" ens i A4:an, även om det är bättre. Ska man köra en 1.8T i A6:an är det, enligt mig tvunget att få den chippad.

Motsvarande A4 blir då en "B5" eller en "B6", b6:an påminner ju väldigt mycket om A6 c5 rent utseendemässigt.

Min 2.4 ligger väl på runt 0,9-1L/mil med 18" och blandad körning, det är ju då en automat/cvt. Dieselkärran har jag bara erfarenhet av landsväg (så gott som), där ligger den runt 0,6l/mil (automat a'la klassisk med tiptronic).


Problemet är att i jämförelse så byter man ju inte modell samtidigt. A4 b5/b6 är ju ett byte mitt i A6 c5:ans "livstid"

matteeee skrev:
Det är ganska stor skillnad i storlek mellan en A6 och en A4. Har du familj och barn är A4 i minsta laget. Men den är större än en Sunny smile

Då tycker jag att det låter som om en A4 eventuellt skulle passa mig bättre, får jämföra 1.8an och sexan vid provkörning och se om jag tycker att 1.8an räcker.

Hur är det med hållbarheten då? Det är ju Audi så det borde väl inte vara mycket mer än service och slitdelar?

Framvagnen är väl den svaga länken (doh!)

Efter faceliften är det något bättre på A6:an, men då bråkar kombiinstrumenten.

Stående på Audi är väl bakrutetorkaren, kärvande bromsok bak (dock inte något audi är ensamma om), rost vid nedre listerna på dörrarna, och framskärmarna rostar "klockan 12" (puckad konstruktion).

Säger inte att 2.4:an är någon raket alls, men 1.8:an är...ännu mindre raket.

Vid faceliften av A6:an la man en tunn gummibeläggning på alla knappar för att det skulle kännas mindre plastigt. Och ja, det fungerade, men, det slits ofantligt fort och får som följd att det ser ut som crap istället. Inte helt ovanligt med kärvande vajrar till fönsterhissarna, kostar ett par hundringar på ebukten. Låskistorna är väl i varierande kvalité, samma där, någon hundring på ebukten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
10 februari 2016 · 469 Inlägg

it_mutt skrev:
Framvagnen är väl den svaga länken (doh!)

Efter faceliften är det något bättre på A6:an, men då bråkar kombiinstrumenten.

Stående på Audi är väl bakrutetorkaren, kärvande bromsok bak (dock inte något audi är ensamma om), rost vid nedre listerna på dörrarna, och framskärmarna rostar "klockan 12" (puckad konstruktion).

Säger inte att 2.4:an är någon raket alls, men 1.8:an är...ännu mindre raket.

Vid faceliften av A6:an la man en tunn gummibeläggning på alla knappar för att det skulle kännas mindre plastigt. Och ja, det fungerade, men, det slits ofantligt fort och får som följd att det ser ut som crap istället. Inte helt ovanligt med kärvande vajrar till fönsterhissarna, kostar ett par hundringar på ebukten. Låskistorna är väl i varierande kvalité, samma där, någon hundring på ebukten.

Det var ju ungefär som jag förväntade mig då. Tack för hjälpen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang