SAAB 9-3 Cab -01 - Utelåst, förardörr kass och får ej upp motorhuv

Ninja99
5 februari 2016 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har en Saab 9-3 Cab -01 som i nuläget är avställd. Jag har dock varit tvungen att flytta bilen lite varje dygn för att inte få p-böter och som tur är står den parkerad i en brant backe, så det har bara varit att släppa på handbromsen och rulla bakåt lite då och då.
För ett tag sedan märkte jag att jag behövde ladda batteriet (eftersom den var lite trött) och skulle då öppna motorhuven.. men den ville inte upp. Jag kände motstånd när jag drog i spaken för huven och jag hörde att det hände något där framme, så vajern är inte av, men huven öppnade sig inte en millimeter. Frustrerande att behöva ladda batteriet men inte kunna komma åt det...
Under tiden jag försökte få upp motorhuven så började förardörren krångla, någonting hände med dörren/handtaget, så plötsligt gick det inte att öppna dörren längre, vare sig inifrån eller utifrån. Inget händer när jag drar i handtaget, vare sig på insidan eller utsidan av dörren, det är inget motstånd och det hörs/händer inget inuti dörren. Så jag har istället fått ta mig in genom passagerardörren när jag varit tvungen att flytta bilen den sista tiden, lite knöligt, men det går ju.

Efter en hel del trixande har jag nu igår, tack vare en kompis, lyckats få upp huven!! big_smile
Så jätteglad i hågen hämtade jag verktyg och lossade kablarna och den lilla plåten som håller fast batteriet och tog in batteriet för att ladda det. Jag passade på att smörja låsmekanismen, fjädern och haken på motorhuven innan jag stängde huven igen, och vi testade att öppna och stänga huven ett par gånger, nu funkar det finfint. Så långt allt väl.

Jag funderade på hur jag skulle göra med låsningen av bilen, jag ville ju inte lämna passagerardörren olåst med tanke på inbrotts-/stöldrisken.. jag gick runt till förardörren och testade låsmekanismen med nyckeln och själva låset fungerar ju, lås"pluppen" på insidan av rutan åkte upp och ner, så då gick jag tillbaka till passagerardörren och stängde dörren. I låst läge.
Det var ju inte så smart.. kom jag på alldeles efter att jag gjort det (kan tillägga att det inte finns något nyckellås på passagerardörren). Jag vet inte hur jag tänkte, men jag tänkte inte på att låset i förardörren, i det här läget (utan batteri/larmfunktion), inte låser upp passagerardörren...

Så nu har jag - jag vet inte om jag ska skratta eller gråta? - ett bilbatteri ståendes på laddning inne i huset, men kan inte öppna motorhuven - återigen - för att jag nu inte kommer in i bilen alls längre..  sad

Så min fråga är nu, vad bör jag göra nu, vad är enklast/billigast/bäst? Har någon liknande erfarenheter?

- Ska jag försöka ta mig in fönstervägen på passagerarsidan, antingen försöka få in något väldigt smalt verktyg genom fönstret till vänster om låspluppen som kan gripa tag i pluppen och låsa upp - eller

- ska jag försöka föra ner något jättesmalt mellan fönsterruta och dörrplåt som kan låsa upp, så som de gör i alla amerikanska filmer då de ska sno en bil (ser låsmekanismen liknande ut inuti varje bilmodellsdörr?) - eller

- ska jag försöka satsa på att få tag i vajern till motorhuven på något sätt, så att jag kan öppna motorhuven, sätta tillbaka batteriet och på så sätt öppna dörren på passagerarsidan?
Det går inte att plocka ut grillen utan att göra sönder den, den går att lossa via clips på ovansidan - om motorhuven är öppen. Vet någon var/hur vajern sitter mer exakt och/eller hur man enklast får tag i den, eller om man på något annat sätt kan peta upp den fjäderbelastade mojängen så att det går att öppna huven som vanligt?

Jag har även tagit mig in i bagageutrymmet under kvällen och försökt hitta någon alternativ väg in i bilen den vägen. Det finns ett skidfack eller dyl. i mitten av ryggstödet bak som man ska kunna öppna för att frakta längre prylar i bilen, men det går tyvärr inte att öppna inifrån bagageutrymmet. Ska man ta sig in den vägen, får man nog plocka ner hela inredningen inkl. cabben, så det alternativet har jag (nog) lagt ner.

Angående problemet med förardörren; när jag fortfarande hade passagerardörren olåst kollade jag på insidan av dörren, det ser ut som att man måste bryta sig in i inredningen för att komma åt dörrmekaniken om dörren är stängd och inte går att öppna, ev. skruvar sitter liksom i dörrkarmarna och är oåtkomliga i stängt läge. Eller kan man komma åt att lossa insidan/dörrfodret på något sätt ändå?

Vore väldigt tacksam för tips och hjälp! Och ber om ursäkt för min långa roman..

Hasselstrom
5 februari 2016 · 796 Inlägg

Ta bort ena skärmblinkersen (eller annan lätttilgänglig elkomponent och koppla in ett batteri den vägen istället. Då matar du systemet den vägen och kan förhoppningsvis låsa upp bilen.

Alternativt hissa upp bilen o sätta startkablar från batteri direkt på generator.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Hasselstrom
5 februari 2016 · 796 Inlägg

För antar du har centrallås i bilen så att passagerardörren går att öppna från förarsidan med nyckel. mvh

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Ninja99
5 februari 2016 · 4 Inlägg

Hej Hasselstrom och tack för dina svar! Eftersom jag aldrig gjort något sådant som du beskriver måste jag bara få fråga hur, och med vad, ska jag koppla in batteriet på systemet via skärmblinkersen? Jag kan ju komma åt baklamporna genom bagageutrymmet, det känns som en smidigare lösning i så fall.. kanske? Men vad använder jag för att koppla in mig på systemet?

Alternativet att hissa upp bilen vet jag inte om jag vågar då den står i en ganska brant backe.. men om jag skulle lyckas, menar du att jag alltså kan öppna bilen om jag lyckas få startkablar till generatorn?

Centrallåset fungerar i vanliga fall, tror aldrig jag har öppnat dörren enbart med hjälp av nyckeln direkt i låset, men låset i sig fungerar och öppnar nu bara låspluppen på förardörren, men det hjälps ju inte eftersom dörren inte går att öppna..

Johnson
5 februari 2016 · 613 Inlägg

Tror tyvärr om batteriet inte ens sitter i bilen så funkar de väl inte med extern ström in så?
Måste ju va en sluten krets...
Jag har tyvärr dåligt med egna ideer...

Ford Mondeo (2010)
Rover Mini (1991)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Ninja99
5 februari 2016 · 4 Inlägg

Hej Johnson, tack för ditt svar!
Jag tänkte nog något liknande, men jag är inte alls insatt i hur det ser ut. Jag tänkte bara att just blinkers kanske kan vara lurigt att försöka koppla sig på, inte för att jag är elektriker, men blinkersen fungerar ju bara när man aktiverar den så att säga... den måste väl i så fall vara i till-läge om det skulle kunna funka.. men jag vet inte.

Har ägnat halva natten åt att titta på videos på Youtube om hur man bryter sig in i sin egen bil, en variant med en ögla på ett snöre som man för in genom fönsterrutan/bildörren verkar vara en intressant och hyfsat enkel metod - kanske..? Problemet är att mina Saab-låspluppar är helt jämna och det finns inget att greppa tag i, att få snöret att fästa vid, men jag ska börja med det, innan jag går på lite mer avancerade metoder som att försöka koppla in mig på startmotor eller liknande (måste leta upp en domkraft och pallbockar i så fall - för att inte tala om startmotorn big_smile )

Ninja99
5 februari 2016 · 4 Inlägg

Problemet är löst! Snöret funkade sådär..  Tack vare min snälla kompis, som kom hit med en svetspinne som han böjde till på ett fiffigt sätt, lyckades vi få upp låset! big_smile
Så skönt! Nu väntar jag bara på att batteriet ska bli fulladdat, så får jag ta itu med alla andra problem med förardörren sen.
Tack för era svar/tips Johnson och Hasselstrom!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang