Knackande motor. slutar vid omstart! bmw e30

Matt1as
5 februari 2016 · 4 Inlägg

Nu är det så att jag gått och köpt mig en liten bmw e30 årsmodell 90. Men det som genast oroade mig var att när jag startade den efter en natts vila i -20 och med 2h motorvärmare. Motorn knackar! Inte tickar utan verkligen knackar. Olje lampan släcks precis som den ska osv. Av rädsla stänger jag sjävklart av motorn men av lite nyfikenhet startar jag den igen och då går motorn tyst och fint (inget knackande). Detta händer endsat när motorn är kall och inte när motorn är varm. Och då är min fråga någon som vet vad som orsakar detta och om det är skadligt? och varför det försvinner varje gång efter en omstart

Volvo 740 "Otp" (1989)
BMW e30 "e30 projekt" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Jag hade provat med att starta bilen 1 gång och därefter låtit den stå några timmar för att sen starta den igen..
Detta för att konstatera om det bara är första start ELLER att motorn hunnit bli LITE varm och kört runt lite olja, så att knackandet försvinner p gr av det..

Senast redigerat av tommen1 (5 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mats757
5 februari 2016 · 912 Inlägg

Har man fel olja (för tjock) eller en olja som körts för länge kan oljetrycksventilen lösa ut när det är kallt. Det kan bli tryck till oljetryckskontakten, men det är inte säkert att det blir någon cirkulation på oljan.
Motorvärmaren värmer bara vattnet, i vanliga fall, men oljan är fortfarande -20 grader.
Är det precis gränsfall kanske ventilen fungerar andra gången du startar.
Filter och oljebyte kan vara på sin plats, kolla i instruktionsboken att du byter till rätt olja.

Kan förstås vara andra fel också.

Mats

Matt1as
5 februari 2016 · 4 Inlägg

glömde nämna att båda filter och olja är bytt för ca: 30mil sedan. detta var både innan och efter olljebytet. olja är rätt färg samma som när den häldes ur flaskan och nivån är bra. Knackandet upphör alltid efter om start även om motorn gott endast 5sek. och nej knackandet försvinner inte om jag inte omstartar

BMW e30 "e30 projekt" (1990)
Volvo 740 "Otp" (1989)
rawsezx
5 februari 2016 · 116 Inlägg

Du har inte lust att delge vilken motor det rör sig om?  E30 hade ju minst 5 olika motortyper -90. Vissa med hydrauliska lyftare, andra mekaniska.

Är det en M21 motor så ska den ju knacka s.a.s

Matt1as
6 februari 2016 · 4 Inlägg

m40b18

BMW e30 "e30 projekt" (1990)
Volvo 740 "Otp" (1989)
kgk
6 februari 2016 · 132 Inlägg

Det kan hända att någon (hydraulisk) lyftare tappar oljan,
det blir stort ventilspel och knack. Jag hörde en gång av
en BMWmek att det ofta räcker med att varva till så att
lyftaren fylls och knacket försvinner.
Nu verkar det funka att bara starta om för dig så då är
det väl ganska ok. Ett vevlagerknack försvinner inte med
den metoden.

inavladkeso
8 februari 2016 · 64 Inlägg

Sen är väll M40 motorer kända för sitt knackande och tickande.

"Motorn har ett konstruktionsfel på topplocket som gör att trycket på kamaxlarna blir dubbelt så stort som det borde vara. BMW förkortade serviceintervallen på denna modell, men kam-nockarna slits ner snabbt och de flesta låter som skördetröskor"

Men för det ska det väll inte sluta knacka så som det gör..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang