Saab 9-3 1.8t biopower -07 startar inte.

zeldoon
5 februari 2016 · 6 Inlägg

Hej. Jag har en saab 9-3 1.8t biopower årsmodell 2007 som idag inte startar. Har alltid startat direkt utan problem oavsett om det är -20 eller +20. Fungerade senast i förrgår tror jag, dock så körde jag ingen längre sträcka utan flyttade bara bilen 10meter pga byte av parkeringsplats.

När jag vrider om nyckeln står bilen bara och tuggar och inget händer mer. Alla lampor och radio osv fungerar så jag utesluter batteriet antar jag? Hur felsöker jag, jag har aldrig haft problem med att en bil inte startar, endast moped och det var ett bra tag sen så motorer är inget jag håller på med varje dag.

Jag skulle behöva tips och all hjälp hur jag felsöker, gärna vad som är bäst att kolla.

Det är bensin i bilen då den tankades för en vecka sedan och mätaren visar att det är bensin i.
Bilen är servad i höstat av mekonomen.

Är det något jag glömt skriva så fråga på.
Tack på förhand.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Eftersom du har el så BÖR det vara soppa..
Då blir det soppasäkring, relä, pump...
Bara till att prova..
Sen finns det startgas..

Senast redigerat av tommen1 (5 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Beaverbee
5 februari 2016 · 72 Inlägg

Som Tommen säger så är det garanterat fel på något inom bränslet (säkert pumpen), var inte länge sen min bil inte startade pga det och jag hade samma symptom som du! Prova dig fram! smile

Saab 9-3x 2.0TS - XWD "Hirschad" (2010)
zeldoon
6 februari 2016 · 6 Inlägg

tommen1 skrev:
Eftersom du har el så BÖR det vara soppa..
Då blir det soppasäkring, relä, pump...
Bara till att prova..
Sen finns det startgas..

Beaverbee skrev:
Som Tommen säger så är det garanterat fel på något inom bränslet (säkert pumpen), var inte länge sen min bil inte startade pga det och jag hade samma symptom som du! Prova dig fram! smile

Som sagt så är jag helt grön på motorer. Menar ni att det inte finns någon bensin i eller att något har gått sönder? Om något är sönder hur testar och felsöker jag?

Beaverbee
6 februari 2016 · 72 Inlägg

Är pumpen trasig så pumpas ju ingen bensin in från tanken till motorn, vilket gör att motorn oftast står och tuggar när man försöker starta den. Det du kan testa och felsöka själv om du är helt grön, är att spruta in lite startgas i luftfiltret samtidigt som du startar bilen, funkar inte det så är det med all säkerhet något med pumpen.

Saab 9-3x 2.0TS - XWD "Hirschad" (2010)
keykey
6 februari 2016 · 163 Inlägg

zeldoon skrev:
dock så körde jag ingen längre sträcka utan flyttade bara bilen 10meter pga byte av parkeringsplats.

Ganska vanligt problem på dessa om du gör så.. det som kan hända är att lyftarna hänger sig så att motorn blir komplös, då surar den ner tändstiften när du försöker starta. Om det är det du råkat ut för, bogsera igång bilen så kommer den fungera som vanligt igen. De små varven startmotorn producerar (mellan 100 och 200 rpm) räcker inte för att få igång motorn. I värsta fall får du stoppa i nya tändstift innan, eller ta ur och torka dem.

Enklaste sättet att ta reda på om det är det här som har hänt, är att plocka ur ett stift och se om det är snorblött. En person som är van motorer hör direkt på ljudet att motorn inte kompar ordentligt också.

zeldoon
6 februari 2016 · 6 Inlägg

Beaverbee skrev:
Är pumpen trasig så pumpas ju ingen bensin in från tanken till motorn, vilket gör att motorn oftast står och tuggar när man försöker starta den. Det du kan testa och felsöka själv om du är helt grön, är att spruta in lite startgas i luftfiltret samtidigt som du startar bilen, funkar inte det så är det med all säkerhet något med pumpen.

keykey skrev:

zeldoon skrev:
dock så körde jag ingen längre sträcka utan flyttade bara bilen 10meter pga byte av parkeringsplats.

Ganska vanligt problem på dessa om du gör så.. det som kan hända är att lyftarna hänger sig så att motorn blir komplös, då surar den ner tändstiften när du försöker starta. Om det är det du råkat ut för, bogsera igång bilen så kommer den fungera som vanligt igen. De små varven startmotorn producerar (mellan 100 och 200 rpm) räcker inte för att få igång motorn. I värsta fall får du stoppa i nya tändstift innan, eller ta ur och torka dem.

Enklaste sättet att ta reda på om det är det här som har hänt, är att plocka ur ett stift och se om det är snorblött. En person som är van motorer hör direkt på ljudet att motorn inte kompar ordentligt också.

Okej ja googlade lite och det låter ju faktiskt som det är möjligt att det har hänt min. Ska plocka ut stiften och kolla hur de ser ut. Får testa att springa igång den också. Tack för svar alla återkommer ifall jag har fler frågor! smile

zeldoon
7 februari 2016 · 6 Inlägg

tommen1 skrev:
Eftersom du har el så BÖR det vara soppa..
Då blir det soppasäkring, relä, pump...
Bara till att prova..
Sen finns det startgas..

Beaverbee skrev:
Är pumpen trasig så pumpas ju ingen bensin in från tanken till motorn, vilket gör att motorn oftast står och tuggar när man försöker starta den. Det du kan testa och felsöka själv om du är helt grön, är att spruta in lite startgas i luftfiltret samtidigt som du startar bilen, funkar inte det så är det med all säkerhet något med pumpen.

keykey skrev:

zeldoon skrev:
dock så körde jag ingen längre sträcka utan flyttade bara bilen 10meter pga byte av parkeringsplats.

Ganska vanligt problem på dessa om du gör så.. det som kan hända är att lyftarna hänger sig så att motorn blir komplös, då surar den ner tändstiften när du försöker starta. Om det är det du råkat ut för, bogsera igång bilen så kommer den fungera som vanligt igen. De små varven startmotorn producerar (mellan 100 och 200 rpm) räcker inte för att få igång motorn. I värsta fall får du stoppa i nya tändstift innan, eller ta ur och torka dem.

Enklaste sättet att ta reda på om det är det här som har hänt, är att plocka ur ett stift och se om det är snorblött. En person som är van motorer hör direkt på ljudet att motorn inte kompar ordentligt också.

Jag fick igång bilen när jag sprang igång den, åkte och körde en stund och tankade sedan den fullt, märkte att själva skruven bakom tanklocket var inte åtskruvad(sambon som tankade), så jag antar att det hade kommit in vatten efter all denna snö och regn. Det rykte väldigt mycket när jag väl fick igång den så hällde i k-sprit och nu startar den utan problem igen.

keykey
11 februari 2016 · 163 Inlägg

Det rykte väldigt mycket när jag väl fick igång den så hällde i k-sprit och nu startar den utan problem igen.

Har inget med skruven vid tanklocket att göra. Det ryker väldigt mycket när du väl får igång en sur bil, det är för att det går med väldigt mycket oförbränt bränsle ut i början. K-sprit gör varken till eller från, helt meningslöst. Men kul att du fick igång den iallafall! Kan ju vara bra att komma ihåg att vissa motorer, bland annat saab's 1.8t och volvos femcylindriga bensinare inte gillar att bli kallstartade och sedan avstängda direkt efteråt, då blir de gärna såhär.

zeldoon
13 februari 2016 · 6 Inlägg

keykey skrev:
Det rykte väldigt mycket när jag väl fick igång den så hällde i k-sprit och nu startar den utan problem igen.

Har inget med skruven vid tanklocket att göra. Det ryker väldigt mycket när du väl får igång en sur bil, det är för att det går med väldigt mycket oförbränt bränsle ut i början. K-sprit gör varken till eller från, helt meningslöst. Men kul att du fick igång den iallafall! Kan ju vara bra att komma ihåg att vissa motorer, bland annat saab's 1.8t och volvos femcylindriga bensinare inte gillar att bli kallstartade och sedan avstängda direkt efteråt, då blir de gärna såhär.

Okej men som du märker är jag inte bra på bilar, hällde i det för jag fick för mig att det kommit vatten i tongue Tack för svar ialf ! smile

keykey
15 februari 2016 · 163 Inlägg

zeldoon skrev:
Okej men som du märker är jag inte bra på bilar, hällde i det för jag fick för mig att det kommit vatten i tongue Tack för svar ialf ! smile

Lugnt tongue. Det skadar ju inget heller att hälla i lite K-sprit, det är bara lite onödiga pengar på bilar utan Karburator smile. Sen är det ju redan lite etanol i all bensin som säljs idag, och K-sprit är etanol. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang