Golf 4 tempmätare går inte upp

ashys
5 februari 2016 · 53 Inlägg

Hej min bil golf 4 går inte upp i arbetstemperatur alltså det ligger på 0 hela tiden och idag bytte jag tempgivare för att se om det vart bättre men ne den rör sig 1 mm kanske när jag startar bilen. Har bra värme i kupen och vattnet cirkulerar fint. Enda jag kommer på är kabelbrott till tempgivare eller tempmätaren. Tänkte fråga va ni tycker också? 1.6 motorn

cyberk2
5 februari 2016 · 214 Inlägg

Koppla in datorn så ser du värderna styrdonet får. Då vet du om felet är mot motorn eller mot instrumentet. Tempgivaren i kupen är även dämpad så den kommer stå rakt upp mot 90 grader om motorn är typ 80-100 grader varm ungefär. Lite osäker exakt på tempgränserna, men du förstår grejjen. Vitsen är att tempnålen ska stå still så folk inte blir oroliga när den rör sig vid körning

ashys
5 februari 2016 · 53 Inlägg

Tack det va bra idé jo jag ska se om jag hittar nån obd läsare. Så om styrdonet visar mellan 80-100 då är det tämpmätaren som är felet på?

Bobzza
5 februari 2016 · 273 Inlägg

Kanske inte så mycket hjälp, men på min gamla Golf 4:a var jag tvungen att byta termostaten, om jag minns rätt var det vanligt fel då. Du har ju dock bytt din, men för mig fungerade direkt efter det.

Senast redigerat av Godlike (17 februari 2016)

ashys
6 februari 2016 · 53 Inlägg

Tempgivaren menar du väl? Inte tämpmätaren

Elot
6 februari 2016 · 493 Inlägg

En fråga, blir den varm som den skall?

Googlemaster
jockethilen
7 februari 2016 · 56 Inlägg

Haft liknande problem på en bil. Då var det termostaten till kylsystemet som fastnat i öppet läge. Vilket betyder att vatten cirkulerar och du får värme i kupen men det kyls så pass mycket att det inte ger utslag på tempen. För tempen brukar vara graderad med start på typ 50 eller 70 grader

ashys
7 februari 2016 · 53 Inlägg

japp det var termostaten som va kass. stog still med bilen idag i typ 10 min sen ser jag att tempmätaren har stigit upp sen gick mätaren ner igen när bilen börjar rulla

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang