Trimma en 940 framöver.

hasteone
8 februari 2016 · 18 Inlägg

Hej, jag har ett par frågor angående trimning, kommer när som köpa en 940 eller 945 turbo.

Jag strävar efter att ladda 0,9 bar med bara bränslechip eventuellt tändningschip till en början. Runt 200 HK så att säga. Lite sug får man och vill inte trimma så mycket mer då bilen kommer strula 24/7 om jag trimmar överdrivet mycket. Med ett sportluftfilter på så blir det lite pys här och där när man kopplar/lättar på gasen och det är la trevligt.

Helst vill jag ha en original FTT för att enbart köpa bränslechip/tändingschip och ställa upp till 0,9, kanske 0,8 till en början. BSR chip för enbart 2500 är inte så farligt kan jag tycka. Men köper jag LTT måste jag köpa ställbar wastegate vilket gör att det kostar 4320 kr ist för BSR chip och ställbar wastegate.

Nu har jag sagt målet, nu till frågorna.

*Måste jag ställa in laddtryck osv. för 1500 kr vid köp av BSR's chip eller kan detta göras sj? Helst sj då är det 1500 kr sparat.

* Hade en 940 turbo tidigare som jag ställde in laddtryck via T-kors. Behövs då en ställbar wastegate? Vad behövs? Slang och t-kors enbart? För isf. kan jag skippa köpa en bättre ställbar wastegate framöver, eller kanske över huvudtaget? För om man ställer in via T-kors så behövs ingen ställbar wastegate vad jag vet?

* Jag vill ha laddet vid 2500 rpm som jag hade på min gamla 940 turbo. Vad är det som avgör detta?

* Kan man köra 0,8 / 0,9 bar med allt original förutom bränslechip hyfsat säkert ett tag iaf? Folk säger att det ska tåla. Självklart vill jag senare uppgradera annat med men inte till en början då en vettig 940 ftt/ltt  kommer att gå på ett par tusenlappar liksom. Jag tänker köpa en så fort jag får första lönen, kommer nog köpa en fin vettig originalare för 12-15,000.

* Om jag köper en FTT så kan jag väll bara köpa BSR chip? Det går väll att ställa upp till 0,8 - 0,9 bar med den ställbara wastegaten som finns original på FTT?

Tack på förhand!

Tobzter
8 februari 2016 · 3 145 Inlägg

Ställbar klocka kostar ju ba några hundra lappar?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
hasteone
8 februari 2016 · 18 Inlägg

tobzter skrev:
Ställbar klocka kostar ju ba några hundra lappar?

Sant, får köpa en har hört att T-kors trimning medför problem.

Men kan jag bara beställa nån tryckklocka och sen bara BSR chip eller? När jag köper BSR chip står det nått om justering för 1500 kr, måste man göra den eller är det bara köpa chip och ställa in själv? Bara köpa laddtrycksmätare o fippla lite försiktigt sj?

Men när känner man turbon med ställbar klocka? Kommer den inte lite senare typ på 3000 varv? Vill att Turbon börjar ladda på 2500 varv smile

hyperion
8 februari 2016 · 305 Inlägg

Ställbar tryckklocka, chip och laddtrycksmätare är det du behöver.
När du monterat allt så läser du av mätaren och skruvar på stången på klockan för att ställa laddtrycket till det chiptillverkaren rekommenderar.

T-kors och pysventiler funkar väl oftast rätt ok men tryckklocka är mycket bättre och säkrare.
Laddtrycket kommer ungefär lika snabbt ändå. Mest turbons storlek i förhållande till motorn som bestämmer det.
Du behöver samma prylar på ftt som ltt så bara att handla bilen som ser bäst ut. Motorerna är samma.

Kolla på kamaxel när du ändå klurar. En vx3 eller v gör susen. Den vanliga t-axeln som iaf sitter i ltt är väl bra om man ska dra husvagn eller nåt men är sjukt tråkig då den tappar snabbt när man kommer upp i varv.

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Tobzter
8 februari 2016 · 3 145 Inlägg

Jag hade köpt en ltt .enbart för den är oftast lite billigare å försäkra smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
eliazr93
8 februari 2016 · 180 Inlägg

Köp INTE bsr chip onördigt dyrt, jag kör viking chip från tradera, tänd och bränsle fungerar kanon. Han jag köpte chippen av heter Robin.... något. Har har inga annonser ute just nu men kolla där först! smile

Turbo Bil Annars Får Det Va
Projekt tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313742
Volvo 740 16v Turbo "711whp796nm" (1990)
hasteone
10 februari 2016 · 18 Inlägg

Tack så jättemycket för svar allesammans.

Blir att köpa bränslechip, tryckklocka och laddtrycksmätare och ladda ungefär 0,9 bar! Eventuellt tändningschip men har hört att det inte behövs om man inte ska köra högre än 0,9 smile

Mr_Aira Mr_Aira
10 februari 2016 · 105 Inlägg

tänk på att kopplingen lever på övertid med uppställt ladd.. 0,8-0,9 lär gå bra ett tag.
se till att köpa en bil efter -95 för att få den med m90 (om du ska ha manuell.)

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
hyperion
11 februari 2016 · 305 Inlägg

Mr_Aira skrev:
tänk på att kopplingen lever på övertid med uppställt ladd.. 0,8-0,9 lär gå bra ett tag.
se till att köpa en bil efter -95 för att få den med m90 (om du ska ha manuell.)

Det där med kopplingen vet jag inte om jag håller med om. Köpte min standard ltt av en gubbe. Lär knappast vara värre koppling på den.
Med denna bilen har jag kört med 1,1bar, 3" dp, turbocenter chip och vx3 kamaxel. Denna setup har gått många många mil under i alla fall 3-4 år. En stor del av dessa mil har spenderats med full gas.
Kopplingen biter precis lika bra som den gjorde när jag köpte den.

Enda problemet jag haft är att bakvagnsbryggan har börjat ge med sig som den brukar göra för de som trimmar ordentligt. (300++hk)
Verkar gå att knäcka den med 200hk bara man är tillräckligt aggressiv och lyckas få fäste med "enhjulsdriften". big_smile

Så strunta i att oroa dig för nån koppling. Slirar den så var det dags att byta ändå.

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
hasteone
25 februari 2016 · 18 Inlägg

Jag skiter nog i 940 träsket ett tag iaf sen köper jag mig en fin Saab 9-5 Aero för ca 15-20,000...  230/250 häst original är inget att klaga på, då slipper man att trimma och rasa motorer kanske tongue

V70 andra modellen T5 är ju goals men så länge orkar jag inte spara man får ju ge så mycket för en.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang