S14a M50b25 Turbo // Uppstartad !

Följ mitt drifting projekt. En Nissan s14a från -98 med BMW m50b25 turbo.
  • 58 Följare
  • 21 978 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 maj 2017
Dufmats
23 februari 2017 · 58 Inlägg

Tackar ! (y)

Dufmats
28 mars 2017 · 58 Inlägg

Ohoj

Kan börja med att jag har fått hem mitt styrsystem Ecumaster EMU

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17522868_998995610231717_4703135114469528894_n.jpg?oh=d4074b80fc8d9dcf2dbac557468c1964&oe=5967D74A

Jag har fortsatt på nya elcentralen i bilen.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17621722_999784373486174_4159899568161940181_o.jpg?oh=d21d947f8aba77d1ad201a38eccaf842&oe=596DDBF9

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17620240_999784420152836_7290173136312413006_o.jpg?oh=d17ae746e0697810b0f447969ccab39c&oe=596E777E


Men måste även byta sida på säkringsboxen då den har fått konkurans av turbon så den får helt enkelt flytta på sig från höger sida till vänster, vilket medför att jag måste klippa och löda om lite kablar (y)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17635456_999784383486173_4614273144558616736_o.jpg?oh=6cc1ac113d680b9e14365a16fe1db62b&oe=59539A31

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17635584_999784343486177_1117691426147013903_o.jpg?oh=8e55b4d842707cf769c4a62d996a44b3&oe=5997BF6D

Dufmats
5 april 2017 · 58 Inlägg

Ohoj

Har fortsatt på chassi elen i bilen.
Säkringsboxen har fått sin nya plats och kablaget och kapats till rätt längd.
Allting fungerar så som positionsljus,halv/hel ljus . blinkers med mera
Passa även på att ta bort gammal skyddsplats och tejp, ersatte det med kabelstrumpor och krympslang.
Resten av härvan la jag ett par varv med vulktejp


https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17636811_1005098966288048_6163003243086194774_o.jpg?oh=e482f9fa9c6c6a39957304340dce62bc&oe=595FFECC

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17800490_1005098989621379_6487921088792139157_n.jpg?oh=01c0eece28d11ac908eba6e2b3906fd5&oe=598C58EA

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17760826_1005099216288023_7403006329817742476_o.jpg?oh=54f69cba52dc00c667c1fca9e93e2995&oe=5998A5A6

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17834331_1005099119621366_66105278979587698_o.jpg?oh=3a2b45a0e9d663257592b04bce7f1aa9&oe=59936994

Dufmats
12 april 2017 · 58 Inlägg

Dax för en stor uppdatering. Har hänt lite grejer i garaget !

Jag har varit till skroten och hämtat hem ett växellänkage från Bmw zf
Det är dok för kort för gs637dz lådan jag har så fick lov att korta den en hel del

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17917282_1010480869083191_300318512788745657_o.jpg?oh=6dc9996a567544fdbcaadded496c449b&oe=59578C15

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17807424_1010480855749859_1850895905428506091_o.jpg?oh=d9ec27c919d603db8da6f4d08069726b&oe=59970B54
Nya spakstället från CoolerworX.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17918062_1010480992416512_3773456155312923546_o.jpg?oh=cb1f3bd34a3080ee13f147b1636ec9f7&oe=598BB579
Motorhärvan som jag ska börja lödda ihop


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17917588_1010480989083179_5239060063985401406_o.jpg?oh=4b8d2e46e288c19c7b5eeeaf0c2e60f9&oe=59840CD3
Måttar in kabelhärvan jag fick med Ecumastern till m50härvan

https://www.instagram.com/p/BSoapAED3WD/
Film på spakstället big_smile

https://www.instagram.com/p/BSzA2CbjZAE/
Film på när jag startar upp Ecumaster EMU

Dufmats
13 april 2017 · 58 Inlägg

Har uppdaterat hela byggtråden så alla bilder funkar igen ! smile

Enjimmieextra
13 april 2017 · 146 Inlägg

spännande projekt! ska bli kul att följa smile

Dufmats
13 april 2017 · 58 Inlägg

Tackar Enjimmeexra ! smile

Dufmats
18 april 2017 · 58 Inlägg

Tog ur motorn i helgen för lite små justeringar med släggan i karrosen.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17973615_1014440365353908_8038330727538075472_o.jpg?oh=67d1fb99f5242720d7e231375243776f&oe=5989913F

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17972058_1014439688687309_2180346952041218667_o.jpg?oh=81911b12b16b01a0f0293de565d862fb&oe=594CA270
Passa även på att tvätta rent och måla oljefilterhus,generator.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17973783_1014439445354000_8431091359928141115_o.jpg?oh=48223832c0620107dddd289230b1403c&oe=59872EB0
Kortat växellänkage !

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17917670_1014439682020643_6496301463952205539_o.jpg?oh=1be5ee24b07f36c528c10abf77e00ea4&oe=598EBF50

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17972395_1014439938687284_8597625294739750809_o.jpg?oh=66741667c35f6169eec5733ace433afa&oe=598E6047
Grädda på lite (y)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17917496_1014440208687257_5447641932730649839_o.jpg?oh=16f2f081e21e36e3aa47870bcddddc96&oe=598D5BCF
Börjar kännas riktigt bra med mig svetsen (y)!

https://www.instagram.com/p/BTB0GZIjtGN/
Lite instagram film från när jag svetsa (y)

Senast redigerat av Dufmats (18 april 2017)

Dufmats
22 april 2017 · 58 Inlägg

Har även mätt in kopplingen.
Kommer köra en Bmw 765 (m5) Tryckplatta med 6 puckad lamell.
Sedan bakaxeldelars svänghjul anpassad för just 765.
Maxtryck på tryckplattan var 1500 kg vid 8.4 mm kompression
Olastad tryckplatta blir det 7.1 mm mellan tryckplattan och svänghjulet.
Det blir alltså 8.4-7.1=1.3 mm differans
Vad menas med det här då.
Jo när man monterar tryckplattan samt lamell på svänghjulet så ska avståndet som uppstår komma så nära 1.3 som möjligt.
Avståndet nu är 2.5mm vilket innebär att tryckplattan kommer kompremeras 2.5 mm istället för 1.3 som var maxtryck.
Vi går alltså förbi maxtryck och tappar massor av fjädertryck vilket leder till komplingsslir.
Därför chimmar man ut tryckplattan 1.2 mm för att uppnå det perfekta inspänningstrycket och nyttjar all kraft som finns i tryckplattan.
Det man även bör tänka på är att samtliga delar är nya och kommer slita in sig vilket innebär att jag kan lägga mig på 1.0 mm i shims och låta de 0.2 mm slita in sig för att sedan ha maxtryck under en längre tid  (y)
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17966459_1014448018686476_3804644182653167573_o.jpg?oh=433586fd8cae40c63375e793d16070c8&oe=59954600

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17966853_1014448002019811_5335932591209924357_o.jpg?oh=8eefdf110ad839c39fe989487313146a&oe=59936B08

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17992085_1014447965353148_4466551005962525235_n.jpg?oh=d3a9f9e2fe7b88aa1677b788feaabe4f&oe=598EC481

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/17973796_1014448082019803_7103405843933628047_o.jpg?oh=7119df9806c14bf608b09b9718ee7954&oe=594E4916

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18034323_1015575008573777_3804548461277696399_n.jpg?oh=06521f8a21842d974f6ebec2d3f522ab&oe=594D4DD4
Bonus bild!

Dufmats
2 maj 2017 · 58 Inlägg

Nu kommer en riktigt fett uppdatering!
Har startat motorn men ska gå igenom lite saker som hänt innan smile


Kommer köra enkelmassigt svänghjul istället för dubbelmassigt vilket innebär att uttrampningslagret hamnar ca 10 mm bort från tryckplattan.
Så nu har jag flyttat fram det ca 10 mm och samtdigt gjort så jag kan justera kopplingen utan att behöva ta ner lådan smile
Har även förlängt slavcylinders pinne med 10 mm så båda sidorna hamnar i våg med varandra.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18278457_1022994601165151_1604311395146010442_o.jpg?oh=2b0fdd74539abee003fdeb0463dd939e&oe=597C619F
Har fixsat juster skruv till uttrampningslagret

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18193120_1022994621165149_5391157346540259046_o.jpg?oh=f65cc918c853c78f80561ab795843523&oe=5982C0BA

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18278091_1022994594498485_8110210846432570216_o.jpg?oh=b9c894691320337316947b5e4320f4d6&oe=5979046D

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18320686_1022994664498478_6207377873357008626_o.jpg?oh=b63eecbd37694c505c2352b4a178e046&oe=598E8A66

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18278625_1022994691165142_7542781752625061040_o.jpg?oh=9e591ca18f479c2f122dd76740be06bb&oe=597BB608


https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18278507_1022995757831702_1150214827967433673_o.jpg?oh=289310f0b292d112e304528f0c9c2cbe&oe=59C27292
Bättre begangnade siemens deka 875 cc spridare.
Tål E85 och är en väldigt stabil spridare smile

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/r270/18278651_1022995777831700_4620531639341959815_o.jpg?oh=2229df1e1b25385998d61983e21be275&oe=598C1BCE
Ett par e36 328 grenrör som kommer bli turbogrenrör i framtiden ! smile

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18319412_1022995797831698_842949593111822610_o.jpg?oh=f02e7362f8d0b96c871c679a8eeaea28&oe=59BB5284
Sen köpte jag även en ny fuelrail då mitt hemmagjorde läckte så bestämde mig för att köpa ett riktigt istället smile
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18278610_1022995811165030_860070181205597495_o.jpg?oh=90245924dff25fd174618c0e2bab69f3&oe=59854767


https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18279021_1022996724498272_5351052053913373018_o.jpg?oh=be546155905c112013b97dfbae0b21b0&oe=598B4601
Original gasvajer som jag kortat och epoxilimmat, sedan borrat ur en hylsa och pressat fast.
Förhoppningsvis håller det smile

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18194987_1022996784498266_4749291789281380419_n.jpg?oh=b196cd4443ca3633de15688e751409f2&oe=5979A055
Anledningen varför jag vill använde mig av original vajer, Finns massa justermöjligheter smile

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18222045_1022996707831607_3307319003553072825_n.jpg?oh=335b2229c1db653cf0a87dd43f983944&oe=59BBB59C
Borrat hål i en bult så vajern kan gå igenom för att sedan svetsas igen smile

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18301667_1022996841164927_6015050589634496438_n.jpg?oh=e0aac3b667057f291433ad4ac100703e&oe=5973F6E1
Förhoppningsvis kan inte vajer sticka iväg smile

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18198731_1022996857831592_1631636014855531854_n.jpg?oh=66d14dc5f579be3aaa9e5461d33670cd&oe=59B946F2

https://www.facebook.com/Dufmats.Drifti … 424737202/
Här är min facebooksida med film från första uppstarten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang