Volvo 740 Tic 88 - går dåligt, ohm mäta svänghjulsgivare?

volvoRacing90 Däckmissbrukare
9 februari 2016 · 144 Inlägg

Hallå! Har en b230ET som går oroligt på tomgången och vill gärna lägga av när den blivit varm och ibland går den inte att starta direkt när den är varm utan då får man vänta en stund.. Min fundering var svänghjulsgivarn,finns ju 2 st och den ena ligger på 891ohm och den andra 910ohm .. Enl vad jag läst på Google så ska dom ligga runt 1000ohm?! men hur mycket får det skilja ifrån 1000ohm?

... Och tips mottages gärna på vad det kan vara annars!


Kan tillägga att jag bytt båda soppa pumparna,btr och tändstift samt gjort rent luftmängdmätaren

Tacksam för svar

Mvh jimmy

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways
Volvo C70 cab 2,4T "Bsr Steg 4" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Det är tydligen en hel del som har problem med detta..
Såhär hade jag gjort..
Köpt kylspray för att en gång för alla reda ut  var problematiken sitter när det gäller svårstartade varma motorer.
Sprutat på delar som blivit varma och provat att starta. Metalldelar vidgar ju sig i värme..Packningar läcker, osv..
Tillsist så BÖR man komma fram till vad som orsakat problemet.
Man gör ju så när man har problem med varm elektronik t ex..
Sen när det gäller värde på 1000 ohm eller bara 900 gör detta nog ingen skillnad..
Det är ju bara ca 10%..roll

Senast redigerat av tommen1 (9 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
9 februari 2016 · 2 250 Inlägg

Har du tagit hänsyn till ev mätfel hos din ohmmeter. Har du kalibrerat,  avläst felvisning innan mätning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang