Förgasarproblem B21A

sterge
9 februari 2016 · 484 Inlägg

Har en gammal Volvo 245 -79 med en SU-förgasare.

Problemet är att den är opålitlig. Ska försöka beskriva problemet.

Den kan stanna titt som tätt, den går ryckigt som fan vid gaspådrag, den kan gå dåligt på tomgång. Tycker att den går lite bättre kall än när den är varm.

Den svartryker en del vid gaspådrag och smäller ibland ganska kraftigt.

Är det bara till att byta förgasaren eller finns det ett hopp för att slippa åka till tippen med den?

Förgasaren är genomgången och rengjord samt alla tänddelar är utbytta.

Senast redigerat av sterge (9 februari 2016)

Föddes till att älska Volvo.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Är förgasarinställning gjord?

Senast redigerat av tommen1 (9 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sterge
9 februari 2016 · 484 Inlägg

tommen1 skrev:
Är förgasarinställning gjord?

Provade att justera skruven lite men vet inte om den går för fett eller för magert.

Föddes till att älska Volvo.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Som du beskriver det så går den fett och då får du skruva in skruven om det är för soppa förståss..
Hade det varit en gräsklippareförgasare så kunde jag hjälpt dig för DEN kan jag utan och innan nu!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sterge
9 februari 2016 · 484 Inlägg

Har letat efter en förgasare till Generalen men har inte varit lätt. Fanns ingen på lokala skroten men finns tydligen i Karlstad, och som tur är bor min särbo där så hon får dra dit och handla en imorgon och skicka hit den. Blir det inte bättre efter bytet har bilen rullat sina sista metrar tyvärr hmm men hoppet är det sista som lämnar en sägs det ju!

Föddes till att älska Volvo.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Är bensinen gammal i kärran? Lite rengöringsmedel i soppan kanske hjälper..
Har du provat att skruva in dendär skruven lite i taget?
Se bara till att hålla reda på antal varv du skruvar bara..

Senast redigerat av tommen1 (10 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sterge
10 februari 2016 · 484 Inlägg

tommen1 skrev:
Är bensinen gammal i kärran? Lite rengöringsmedel i soppan kanske hjälper..
Har du provat att skruva in dendär skruven lite i taget?
Se bara till att hålla reda på antal varv du skruvar bara..

Nej tankade för några dagar sen.
Provade att skruva lite på den men blev ingen skillnad till det bättre.

Föddes till att älska Volvo.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Jag skulle tippa på dålig komp nu..
Har du gjort komptest?
Tändningsinställning då ?
Ventiljustering ?
Läckande avgasventil?
Snart är ideerna slut..

Senast redigerat av tommen1 (10 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
kajc
11 februari 2016 · 311 Inlägg

Att bara skruva på förgasaren, på måfå är ingen bra lösning.
Du skrev att förgasaren är genomgången? Har du gjort det, vad är gjort med förgasaren? Kärvar kolven, är det förgasarolja i, membran helt? Det finns renoveringssatser till SU och det finns instruktionsböcker där det står hur man gör en grundinställning på förgasaren.
Sen kan det bero på massa saker på, varför bilen går illa. Tändning, tändstift, tändkablar, luftfilter, soppafilter är väl dom första skapligt billiga sakerna man bör titta på.

mopar300
11 februari 2016 ·

kan även vara ett aslitet hål i membranet.så den inte får ngn möjlighet att lyfta kolven.......
har för mig att skruven skall vara 1 3/4 utskruvad från botten sett.skall vara grundinstälningen..
att den ryker tyder på att den får för mkt soppa, kollat att ex choken inte är i hela tiden...
är munstyckerna samma som org, eller har du kollat upp allt så du vet att den är bra.......

sterge
11 februari 2016 · 484 Inlägg

Tändningen är grundinställd så att den startar iallafall och går bra, när den väl känner för att göra det.

Jag lämnade ifrån mig bilen till en bekant som har hållit på mycket med förgasare. Ett problem är att bilen haft väldigt många ägare och den är sönderskruvad. Det var tex ett borrat hål i påfyllningslocket till förgasaroljan...

Kolven går lätt och dämpar som den ska. Spjällaxeln kanske är skrot eller nåt, allt i tändväg är som sagt bytt. Chokvajern var av när jag bytte till mig bilen så gjorde en vinkel på den så att man kan ta tag i den och dra in och ut den. Man märker tydligt att det är väldigt beroende på hur jag drar i choken.

När man märker att bilen vill dö under färd, så får jag dra ut choken i nöd för att hålla bilen i liv, även om den går ruskigt dåligt då, vet ju att den får för mycket sås då men det är det enda som hjälper då.

Har iallafall köpt en förgasare på en skrot 20 mil bort och den är på väg, så hoppas det hjälper.

Är det dåligt komp ser man väl på stiften om det är något avvikande slitage på dom? (vilket det inte är)

Föddes till att älska Volvo.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang