CITROËN berlingo 2007 - Missljud då man kör samt klonkade då man svänger.

Rolle90
9 februari 2016 · 221 Inlägg

*  vid hastigheter över 40-60km/h och uppåt kommer ett "gnnnnnn" ljud från framvagnen? - det försvinner ifall man svänger höger men inte vänster.

* har testat att göra rattuttslag på en parkering både åt vänster och åt höger,  då hörs ibland ett "klonk" (då man svänger åt båda hållen,  tror ljudet kommer ifrån höger sida.


* lyfte upp bilen och kände efter glapp.  tyckte mig känna ett jättelitet glapp vänster-fram.

Trasigt hjullager vänster?  (tänker på "gnn" ljudet då man kör, som är konstant,  kan nästan misstas för motorljud) men som försvinner då man svänger höger)

men vad kan "klonk" ljudet på vänster sida vara då?



tack på förhand,  som ni märker så är sådana här frågor inte min starka sida,  hoppas ni kan tyda problemet ändå

Senast redigerat av Rolle90 (9 februari 2016)

jockethilen
9 februari 2016 · 56 Inlägg

Hur långt har bilen gått? 9 år gammal.

Rolle90
9 februari 2016 · 221 Inlägg

jockethilen skrev:
Hur långt har bilen gått? 9 år gammal.

strax över 23 200mil,  servad enligt boken.

jockethilen
9 februari 2016 · 56 Inlägg

Ett eller annat klonk normalt när man vrider på ratten, Det sitter en del gummibussningar runt olika delar som blir dåliga med milen/tiden. Ska du besiktigade bilen snart? För de testar ju om det finns glapp vid hjulen, så om det är så, då får du veta om något är fel. Men säkert att något lager kan vara slut då bilen gått 23000 mil

Rolle90
9 februari 2016 · 221 Inlägg

jockethilen skrev:
Ett eller annat klonk normalt när man vrider på ratten, Det sitter en del gummibussningar runt olika delar som blir dåliga med milen/tiden. Ska du besiktigade bilen snart? För de testar ju om det finns glapp vid hjulen, så om det är så, då får du veta om något är fel. Men säkert att något lager kan vara slut då bilen gått 23000 mil

nä den ska inte besiktigas fören nästa jul :p

men vill framförallt bli av med det vinnande ljudet.  -  ljudet låter typ som ifall du sätter tungan upp i gummen och gör ett "gnnnn" ljud bak i svalget.     :p

låter konstant då man kör över 60km,  försvinner då man drar höger.    -    det är ett rätt jobbigt ljud att lyssna på :p

Jerry Reparatör
10 februari 2016 · 306 Inlägg

Klonkandet vågar jag inte gissa på men är ganska övertygad att det vinande ljudet är ett dåligt hjullager.
Verkar inte vara helt ovanligt på Berlingon.
Har bytt en hel del.

Rolle90
11 februari 2016 · 221 Inlägg

Jerry skrev:
Klonkandet vågar jag inte gissa på men är ganska övertygad att det vinande ljudet är ett dåligt hjullager.
Verkar inte vara helt ovanligt på Berlingon.
Har bytt en hel del.

ok hade bilen upplyft idag igen,  tror somsagt det är glapp i vänster hjul, men otroligt lite/knappt märkbart - men det kanske räcker för att ställa till det / generera ljudet?

Jerry Reparatör
11 februari 2016 · 306 Inlägg

Behövs inte mycket glapp alls för att föra oväsen.

Meaganeowner
12 februari 2016 · 2 250 Inlägg

Inte direkt ovanligt att däck orsakar vinande. Vet bestämt att mina däck, behöver inte vara vinterdäck som låter.
Byt till andra hjul tillfälligt.
Själv trodde jag också på hjullager eller fel på min diff. 4 wd.  Men det är däcken bak som låter.

Klonkandet kommer förmodligen av ett krävande fjäderbenslager, längst upp på fjäderben fram. Hela benet ska ju kunna vrida sig lätt när du styr.
Det kärvar fast, men vrids loss när du rattar. -Klonk!

Ibland märks det att bilen stundtals drar i ratten, fast bilen går rakt fram. Sliter heller inga däck som vid fel hjulinställning.

Blir farligt med tiden...  när krävande blir kraftigare. Har varit med att framfjädrarna vrids av. Senast på de  bil jag kör nu.
Och då kan fjäder änden gå rakt in i däcket.. då blir det inte bara punka. Hela däcket rivs upp och hjulet tvärnitar.

Har inte fjädrar eller dämpare bytts tidigare, så kan det vara läge att byta allt.

Skickade efter hela rasket. Hade blivit än billigare från utlandet. Dämpare, stötdämpare, fjäderbenslager och hjullager. Ena damasken var lite sprucken, så jag bytte även dessa.
Billig helrenovering! Allt på en gång.

För fjäderbenet måste ändå ned för att byta fjäderbenslagringar.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 februari 2016)

Rolle90
12 februari 2016 · 221 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Inte direkt ovanligt att däck orsakar vinande. Vet bestämt att mina däck, behöver inte vara vinterdäck som låter.
Byt till andra hjul tillfälligt.
Själv trodde jag också på hjullager eller fel på min diff. 4 wd.  Men det är däcken bak som låter.

Klonkandet kommer förmodligen av ett krävande fjäderbenslager, längst upp på fjäderben fram. Hela benet ska ju kunna vrida sig lätt när du styr.
Det kärvar fast, men vrids loss när du rattar. -Klonk!

Ibland märks det att bilen stundtals drar i ratten, fast bilen går rakt fram. Sliter heller inga däck som vid fel hjulinställning.

Blir farligt med tiden...  när krävande blir kraftigare. Har varit med att framfjädrarna vrids av. Senast på de  bil jag kör nu.
Och då kan fjäder änden gå rakt in i däcket.. då blir det inte bara punka. Hela däcket rivs upp och hjulet tvärnitar.

Har inte fjädrar eller dämpare bytts tidigare, så kan det vara läge att byta allt.

Skickade efter hela rasket. Hade blivit än billigare från utlandet. Dämpare, stötdämpare, fjäderbenslager och hjullager. Ena damasken var lite sprucken, så jag bytte även dessa.
Billig helrenovering! Allt på en gång.

För fjäderbenet måste ändå ned för att byta fjäderbenslagringar.

ok, tack,  men tror inte det är däcken,  eftersom ljudet låter mer metaliskt, vet inte hur man ska förklara det.

och vad det gället klonkandet kan det som du säger stämma! hade bilen upplyft igår och vred på däcken,  tyckte ljudet kom ifrån fjädrarna.   fjädrarna i sig såg fina ut.

svårt att byta ett sådant lager?


-  kanke det som påverkar styrningen,  har lagt märke till att vid lägre hastigheter framförallt i rondeller där man måste svänga snävt blir styrningen tung och ratten går inte tillbaka som den ska.


ska man ha bägge två?
https://www.skruvat.se/Fjaderbenslager-P370414.aspx
https://www.skruvat.se/Fjaderbenslager-P27282.aspx


EDIT:

en sidonotis.
är detta normalt,  bilen är upplyft och i neutralt, med motorn igång.  och framhjulet snurrar lite ändå
https://www.youtube.com/watch?v=S3WLv9tLrJQ
samt det lite gnislande ljudet?  kass löprulle?

Senast redigerat av Rolle90 (12 februari 2016)

Meaganeowner
12 februari 2016 · 2 250 Inlägg

Tyvärr vet jag inte vilket det ska vara.

Svårt å svårt..

Fjäderbenet måste tas dän. Sen ska de plockas isär. Du behöver 2 st fjäderkomprimerare. Viktigt att de greppar ordentligt, lätt hänt att de glider iväg.... det handlar om stora krafter!

Bär man sig rätt åt så behövs ingen hjulinställning.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 februari 2016)

Rolle90
22 september 2016 · 221 Inlägg

nu har jag tagit tag i projektet igen. har bytt ut fjäderbenslagringarna på bägge sidor och klockandet är borta.

dock har det blivit ett mindre glapp i ratten (och som tidigare, så ifall man svänger och släpper ratten så drar den inte tillbaka som den ska, utan stannar kvar i samma vinkel som man släppte den) - har servon tagit stryk tro?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang