Toe-in inställning TIPS sökes!

jockethilen
9 februari 2016 · 56 Inlägg

Tjena har en skoda felicia -00 1,6L 10000 mil.

Jag köpte nya däck för 1000 mil sen och såg när jag hade upp bilen på lyften vid bytte av bromsrör att framdäcken var slitna på insidan ca 3 mm(utsidan av däcken har ca 5-6 mm kvar). Kollade då i min Haynes bok. och det verkar vara toe-in inställningen som är skev. Haynes säger 1+-1 mm dvs mellan 0 och 2 mm toe-in.

Jag har klart för mig hur jag ska göra rent tekniskt men vill ha lite tips.

Hur är det lättast att göra? Är det lättast att ha bilen på en lyftn och sen mäta för hand( med hjälp av en kompis) mellan däcken och sen räkna gängor och skruva lite. Eller måste bilen stå på marken när man mäter?

Ja jag ska göra detta själv, ja jag vet att det sällan blir bra om man inte har rätt verktyg.

hyperion
9 februari 2016 · 305 Inlägg

Bilen måste stå på marken eller ramper om du har 4st så du lätt kan justera.
När jag ställde in på min bil så satte jag upp fyra pallbockar med snören emellan längs bilen i samma höjd som navet. Mät så att avståndet mellan centrum på båda hjulen och snöret är lika stort fram och bak på båda sidor.
Sen mätte jag avstånd från däck till snöre i fram och bakkant av bakre däcken så att jag visste att bakhjulen stod rakt i förhållande till snören.

Sen ät det bara att mäta fram och bakkant på däck/fälg och snöret. Skruva tills båda hjulen är raka. Om du vill ha 0 i toe.

Tar lite tid men du kan absolut få lika bra resultat hemma som hos verkstan.
Ska man vara riktigt noga så borde man rulla bilen bak och fram lite efter inställningen för att se om nåt ändrar sig. Är ju oftast friktion som kan hålla tillbaka hjulen åt det hållet dom satt innan så de kan ändras mer när du rullat lite.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
torsen
10 februari 2016 · 7 238 Inlägg

Ännu en variant på snörmetoden.
Kolla först om bilen har samma spårvidd fram och bak.
Har den det så gå vidare.
Hissa ett hjul i taget och kolla om fälgen skevar eller däcket kastar i sidled.
Märk med krita upp högsta punkten.
Gör så med alla fyra hjulen.
Då du sänker ner hjulen vrid dem så att kritmarkeringarna hamnar uppåt.
Rulla bilen minst ett hjulvarv framåt för att eliminera ev glapp i framhjulsupphängningen.
Fäst ett snöre, s k muraresnöre använder jag, någonstans på bilens högra sida undertill fram.
Drag därefter snöret på utsidan av de båda vänsterhjulen samt fortsätt på utsidan av de båda högerhjulen och fäst snöret någonstans på bilens vänstra sida.
Justera höjdläget på snöret så att det är lika högt på alla fyra hjulen.
Bäst är om du kan dra snöret i centrum-/navhöjd.
Centrera nu ratten och kolla om snöret ligger an lika mycket på framdäckens framkant som på bakkanten.
Finns utrymme mellan framdäckens bakkant och snöret så har du toe-out.
Ligger snöret an lika mycket i framkant som bakkant så lyft litet på snöret i däckets framkant.
Måste du lyfta snöret för att det inte ska ha kontakt med däckets bakkant så har du toe-in.

Har du inget att mäta med så är en normal tändsticka 2x2 mm.

Approximera värdena för att du inte mäter på fälgen utan får ett något större värde mätt på däcket.
Värdena i toe-in/toe-out brukar ha relativt stora toleranser = 1 - 3 mm o s v.

Har din bil stänkskydd fram kan du behöva lyfta upp dem.
Använd i s f en startkabel för att få upp dem.
Slå en svinögla på startkabeln för att korta den till lämplig längd.

Meaganeowner
10 februari 2016 · 2 250 Inlägg

Behövs inget ginglande med snören, tycker jag. För det verkar krångligt.
Och ju fler saker som är inblandade, så är det än fler möjligheter till att det blir fel. Dessutom har inte alla bilar samma spårvidd fram som bak. Och då blir det redan där fel, för då är inte snörena parallella. En riktig mätning görs inte på däckets kanter utan på fälgarnas kanter!



Om det bara är toe-in, som ska mätas - justeras så går det utmärkt att göra så här med minimala mätfel:

Gör kritstreck rakt fram på framhjulen. Mät avstånd mellan fälgarnas innerkanter i framkant på fälgarna, i höjd med hjulcentrum.
Putta bilen så att kritstrecken hamnar rakt bak. Mät på samma sätt som ovan, fast nu på bakkant av fälgarna.
Jämför dessa mått. Håll reda på vilket som är vilket. Och så får de räkna ut om det är toe-in eller toe-out.

Jag har gjort en stadig bygel av 30 x 40 rör, så att jag lätt kan mäta på utsidan av fälgarna i stället. Som ett brett "U".

I o m att du mäter mitt för strecket så spelar det ingen roll om fälg är vinn eller skev.
Inte ens om det är bula eller avvikelser på däcken.

Det inhandlade snöret, kan du använda till annat...


När du är nöjd, så kan det hända att ratten står fel vid provkörning. Det rättar man enklast att skruva in ena kulbulten t ex ett halvt varv på ena sidan och ut på andra.
Blev det värre, så gör du tvärtom.

Hjullutning mäter jag med vattenpass, distanser för att få passet på utsidan av däcken (mäter på fälgkanterna) o linjal.

När bilen går bra, eller nyss varit på hjulinställning, så mäter jag upp egna referensvärden enligt ovan.

Vid alla mätningar ska bilen stå på alla fyra hjulen.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 februari 2016)

hyperion
11 februari 2016 · 305 Inlägg

Olika spårvidd fram och bak spelar ingen roll när man använder snören heller. Du använder bakfälgarnas (förlåt så jävla mycket att jag skrev däck:) ) kanter så att du får framhjulen att stå rakt fram så bilen inte svänger åt nått håll när du är färdig.
Så slipper man hålla på å mecka med det i efterhand.
Toe-mätningen görs så klart sen bara med fram och bakkant på framfälgarna. Ett snöre är bra mycket enklare att ställa upp än å börja bygga nån bygel.

Att rulla bilen emmellan fram och bakkantsmätning verkar inte direkt smart heller. Vill inte mycket till för att ratten ska flytta sig lite lite så att mätvärdena är helt ointressanta efteråt.

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Meaganeowner
11 februari 2016 · 2 250 Inlägg

Det finns en anledning att putta bilen, så att hjulen rör sig ett halvt varv, mellan mätningarna.


Och visst är det lite besvär att hämta hem ett fyrkantrör och kapa det i tre delar. O sen få det svetsat dessutom. Bygeln ska ha ett gap som är kanske 100 mm större än yttermåtten mellan t ex framfälgarna. Då är det lätt att mäta med linjal eller skjutmått....
Och passar till fler bilar.

Givetvis är det nu nån förståsigpåare som säger att:  Den ena av bygelns korta rör (90 grader mot det långa), kommer att ta i ena däckets sida och inte i fälgkanten. Fäster bara en bult som sticker inåt mot fälgkanten, så är det problemet löst.

Gör det en gång, så har du å dina kompisar ett bra verktyg, i dag och framtiden, för justering av toe.

Själv har jag gjort bygeln så att då den ligger på golvet, framför eller bakom hjulen, så når överkant av de korta ändstyckena i höjd med hjulnavens centrum.


Ett alternativ till mätbygel ät givetvis en linjal och t ex en rörstump, att sätta mellan insidan av fälgkanterna. Inte alls svårt att få till. Röret kan lämpligen vara 100 mm kortare än avståndet mellan fälgarnas innerkanter. Mätvärdet få man genom att mäta det som felar med t ex linjal eller skjutmått.
Men lite bökigt att använda om bilen inte står på en lyft.


Det är allt ett visst gillrande med snören också. Speciellt om något ska justeras.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 februari 2016)

jockethilen
11 februari 2016 · 56 Inlägg

Låter häftigt med ett rör osv. Men kan man inte bara göra av trä typ köpa lite 2x2 tum.(Har ingen svets) och skruva ihop till liknande U. Att mätaren är skev spelar väl ingen roll då de är skillnaden mellan fram- och bakkantsmätning som är intressant?

Meaganeowner
11 februari 2016 · 2 250 Inlägg

Ja, det går bra med t ex ett kvastskaft. Slå i n spik i änden, så det blir nåt stumt att mäta mot. Och stumt att sätta mot fälgkanten.
Gör den som sagt ca 1 dm kortare än avståndet mellan fälgkanterna.

En sån hade jag först... det var lite bök att ligga på golvet bara... med lyft går det finfint.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang