Köpråd Volvo 240 (ev framtida motorbyte)

Oggejay
14 februari 2016 · 139 Inlägg

Tjoho alla garagare.

Tänkte köpa mig en volvo 240 till våren. De årsmodeller som ligger mig närmast är de senare 88 o uppåt.

En tanke som slog mig när jag fick erbjudande om en billig Chevroltet 305, var att hinka ner den i 240'n.
Är detta ett omöjligt projekt att få igenom en reg-bes?
Är det årsmodell på motorn som är avgörande?
Om detta är omöjligt vilken annan motor kan ni rekomendera till en glidarbil? tongue

Tacksam för svar:)






OBS jag har sökt på forumet. Hittar inte riktigt de svar jag vill ha neutral

Arly165 Bakhjulsdriven
14 februari 2016 · 334 Inlägg

Årsmodell på motor är viktig. För att kunna regbessa den i din 88 måste den vara utrustad med bl.a katalysator från början. Sen är det svårt med V8 i 240 med tanke på den låga effektgränsen.
I detta dokument från SFRO finns det angivet max. effekt för 240 bl.a frö att kunna regbessa som "motor utbytt"
sfro.com/images/stories/dok/effektgranser.xls

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Oggejay
14 februari 2016 · 139 Inlägg

Måste utbytesmotorn vara av samma årsmodel eller senare som bilen i fråga?

Vet du någon annan lämpligare V8 isånnafall?

tack för svar !

Volvo_Mannen Volvoskadad
14 februari 2016 · 6 017 Inlägg

220hk och 275Nm får du ha i en 240 med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel.
Är den nyare än 1975 och tagen i bruk innan 1/1 1993 måste du ha en motor som har katalysatorrening från fabrik.

Jonas
simlar
14 februari 2016 · 5 516 Inlägg

Eller gå på ombyggt fordon, gäller då byte av bakaxel, bromsar, motor och växellåda (simpel beskrivning).
Sen om motorn inte har katalysator original så går det att få igenom det om man konverterar till eftermarknadssprut och reggar med E85, krävs då E85 godkända bränsleslangar och bänkningspapper som intyg på effekten.

Avsevärt mycket mer jobb och mycket dyrare än bara motorbyte, men om det är för mycket effekt eller vrid i motorn så är det enda vägen att gå för att få det reggat.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Oggejay
14 februari 2016 · 139 Inlägg

simlar skrev:
Eller gå på ombyggt fordon, gäller då byte av bakaxel, bromsar, motor och växellåda (simpel beskrivning).
Sen om motorn inte har katalysator original så går det att få igenom det om man konverterar till eftermarknadssprut och reggar med E85, krävs då E85 godkända bränsleslangar och bänkningspapper som intyg på effekten.

Avsevärt mycket mer jobb och mycket dyrare än bara motorbyte, men om det är för mycket effekt eller vrid i motorn så är det enda vägen att gå för att få det reggat.

Ja , det verkar svårt att hitta en v8 som klarar max vridet på 240 sad

Volvo_Mannen skrev:
220hk och 275Nm får du ha i en 240 med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel.
Är den nyare än 1975 och tagen i bruk innan 1/1 1993 måste du ha en motor som har katalysatorrening från fabrik.

Arly165 skrev:
Årsmodell på motor är viktig. För att kunna regbessa den i din 88 måste den vara utrustad med bl.a katalysator från början. Sen är det svårt med V8 i 240 med tanke på den låga effektgränsen.
I detta dokument från SFRO finns det angivet max. effekt för 240 bl.a frö att kunna regbessa som "motor utbytt"
sfro.com/images/stories/dok/effektgranser.xls

har du något förslag på en vettig motor , för enklast möjliga installation? smile

Senast redigerat av Oggejay (14 februari 2016)

Arly165 Bakhjulsdriven
15 februari 2016 · 334 Inlägg

Hej. Nej vet ingen V8 med så låg effekt men med modern avgasrening.. Jag råkade snubbla över en cheva 4.3l från 1996 Caprice som jag lade i min 740 men den har egentligen 2nm för mkt. (328nm max i 740 motorn har 330nm).
Kolla runt lite på jänkare efter 88 någon gång, finns även äldre med katalysator speciellt california bilar. Finns ju många V8 med mindre slagvolym dvs. lägre effekt. tänker på jeep/chrysler koncernen t.ex. men blir jobbigt om den kommer från något 4x4 för enligt reglerna så måste tillhörande växellåda hänga med motorn då den räknas in i avgasreningen.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 februari 2016 · 6 017 Inlägg

BMW M60B30 är ju bara 15nm över gränsen, kanske går att få igenom med lite tur

Jonas
Oggejay
15 februari 2016 · 139 Inlägg

Arly165 skrev:
Hej. Nej vet ingen V8 med så låg effekt men med modern avgasrening.. Jag råkade snubbla över en cheva 4.3l från 1996 Caprice som jag lade i min 740 men den har egentligen 2nm för mkt. (328nm max i 740 motorn har 330nm).
Kolla runt lite på jänkare efter 88 någon gång, finns även äldre med katalysator speciellt california bilar. Finns ju många V8 med mindre slagvolym dvs. lägre effekt. tänker på jeep/chrysler koncernen t.ex. men blir jobbigt om den kommer från något 4x4 för enligt reglerna så måste tillhörande växellåda hänga med motorn då den räknas in i avgasreningen.

Då kanske det blir "lättare" att köra som ombyggt fordon istället. Det blir nog lättare att hitta motor då. neutral

Volvo_Mannen skrev:
BMW M60B30 är ju bara 15nm över gränsen, kanske går att få igenom med lite tur

Jo iofs , känns som de är lättare att hitta i sverige också.smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang