Köpråd: VW Caddy med DSG låda?

TobbeTT
24 februari 2016 · 948 Inlägg

Hej!

Funderar på framöver här att skaffa mig en diesel caddy med automat d v s den med dsg lådan, iom man kör mkt i stadstrafik så är ju automat att föredra. Som sagt så har man ju hört en del negativt om den lådan, men hur är dom på diesel caddyn? (Då tänker jag på den vanligaste med 1.9liters dieseln). För det man har läst och hört om har ju mest varit taxi bilar som gått på bensin/gas som haft problem?


/ Tobbe

B-Body GM B-Body Nörd
24 februari 2016 · 370 Inlägg

Vi har en caddy maxi diesel med 6 växlad dsg på jobbet, den har gått ca 13k mil i mestadels stadstrafik och det har aldrig varit några problem med den växellådan.  Samt att gammla trafikledarbilen, en skolda octavia med största dieseln och 6 växlad dsg, som fick gå ca 25k hårt körda mil i stadstrafik hade aldrig heller några problem med växellådan, det ända stora som hände med den bilen var att turbon rasade en gång samt att kamremmen gick av på den.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
TobbeTT
25 februari 2016 · 948 Inlägg

Tack för svar! smile ja då är det nog inget att oroa sig över, nog bara kolla så bilen i fråga varit bra servad så är det nog inga problem.

Peter_5565
25 februari 2016 · 326 Inlägg

Vi har en sån Caddy på jobbet. Jag kör den inte själv, men kompisen som brukar använda den säger att den är hopplös i stadstrafik. Den rycker och kopplar i och ur ideligen när man försöker krypköra eller parkera.
Han skulle aldrig i livet välja en DSG för eget bruk säger han.
Vet inte om det är en tillfällighet, men en annan kompis hade en Seat med samma låda, men tröttnade efter ett halvår och bytte till ett annat märke. Det var tydligen lådan som inte föll i smaken.. Den Seaten var förresten en följetong på verkstaden, flera uppdateringar och till slut byte av hela växellådan. Inget hjälpte....

Så tipset är, provkör och bilda dig en egen uppfattning om just den bilen du är intresserad av. Du kan ju ha otur och köpa en som inte fungerar bra, eller ha tur och hitta en som fungerar perfekt.

Senast redigerat av Peter_5565 (25 februari 2016)

Evildan
25 februari 2016 ·

Du kan köpa en som fungerar perfekt för stunden men som efter 10 mils körning inte gör det.

Mitt råd är att avstå allt från VAG med DSG.

Varför då då?
Inom taxi har vi haft både gaswagen med 7växlade DSG och oljebrännare med 6 växlade DSG och samtliga har förr eller senare börjat krångla eller rent av bara klappat ihop.
Vet flera stora aktörer inom bilförsäljning  som inte ens tar emot VAG bilar i inbyte längre pga DSG, kamkedjor, dieselgate osv då garantiärendena på bilarna kommer lika säkert som ett amen  kyrkan och dom blir enbart en dyr affär för handlaren om det inte finns stora marginaler vid inköp, men då är ändå krånglet kvar samt en missnöjd kund.

DasAuto
25 februari 2016 · 2 751 Inlägg

Skippa. Den enda lådan som är bra i VAG grupperingen är TIPTRONIC(ZF)
Visst det finns de med DSG som gått jävligt långt. Men jag hade undvikit dem.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
it_mutt Avstängd
25 februari 2016 · 10 388 Inlägg

DasAuto skrev:
Skippa. Den enda lådan som är bra i VAG grupperingen är TIPTRONIC(ZF)
Visst det finns de med DSG som gått jävligt långt. Men jag hade undvikit dem.

Inget fel på (åtminstone de tidiga) multitroniclådorna...OM de sköts (vilket de tyvärr inte gör).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DasAuto
25 februari 2016 · 2 751 Inlägg

it_mutt skrev:

DasAuto skrev:
Skippa. Den enda lådan som är bra i VAG grupperingen är TIPTRONIC(ZF)
Visst det finns de med DSG som gått jävligt långt. Men jag hade undvikit dem.

Inget fel på (åtminstone de tidiga) multitroniclådorna...OM de sköts (vilket de tyvärr inte gör).

Jo ja vet, men oftast är VAG's rekommendationer = vanvård.
Många av deras motorer och växellådor håller om man servar dem ofta. Men sådant vet ju inte den genomsnittlige användaren. Ska bara fungera liksom.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
TobbeTT
25 februari 2016 · 948 Inlägg

Oj ja efter lite mer inlägg så får det nog kanske bli en manuell istället, dumt att chansa

diesel_drutten
25 februari 2016 · 68 Inlägg

Jobbar mycket med vw och dsg. På både personbilar och transporter bilar som både lastas tungt och drar tunga släp. Jag skulle inte ha nåt emot att köpa en bil med sådan låda.
9 utav 10 fall av dom lådorna som krånglar är för att folk/företag inte vill serva dem som man skall. byta olja och filter på 6k mil.
är inga stora pengar i en sådan service.
Tycker det är väldigt synd att folk ska klaga å snacka skit om grejer som dom flesta har ställt till med själva.

BMW E36 "bebben" (1991)
Volvo Amazon "Egil" (1966)
DasAuto
25 februari 2016 · 2 751 Inlägg

diesel_drutten skrev:
Jobbar mycket med vw och dsg. På både personbilar och transporter bilar som både lastas tungt och drar tunga släp. Jag skulle inte ha nåt emot att köpa en bil med sådan låda.
9 utav 10 fall av dom lådorna som krånglar är för att folk/företag inte vill serva dem som man skall. byta olja och filter på 6k mil.
är inga stora pengar i en sådan service.
Tycker det är väldigt synd att folk ska klaga å snacka skit om grejer som dom flesta har ställt till med själva.

Det är lite halvsanning i det du säger. VAG rekommenderar ju folk att köra LongLife, och visst finns det dem som inte fattar att det inte är fast 3000mil utan "upp till". Men LongLife ger problem på både låda och bilar. Finns ju fall där folk kontaktat tillverkare för växellådorna och frågat om service intervall. VAG säger en sak och Tillverkaren en annan. Finns en del att läsa på Nordic Audi.

Finns en anledning varför DSG/S-Tronic har haft så mycket strul och inte t.ex TipTronic.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Low
25 februari 2016 · 3 311 Inlägg

Vi har en firma bil skoda octavia från 2011 med dsg 7.

Har haft problem med både kamkedja och lådan
Kedjan gick vid 4000 mil . ( rassel vid start )

Lådan fick kopplings byte vid 6000 mil då den började vibrera/skaka vid start. Allt detta har gått på garantin.

Idag har den gått 8800 mil och den fungerar bra. Kör stads med släp både lätt och lite tyngre.intressant om det kommer igen vid 12000mil lite som en tickande bomb.
Annars är det riktigt bra låda.

Men Jag skulle absolut INTE längre rekommendera denna låda till någon.

dasboot
26 februari 2016 · 441 Inlägg

Har samma erfarenhet som er, som tjänstebil så är dsg helt ok då man själv slipper ta smällen om något strular. Men hade aldrig valt en dsg på en bil utan garantier som jag äger privat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang