Kasst ljud från slutsteg.

Henkix
10 mars 2016 · 6 737 Inlägg

Hallå alla! smile

Gäller detta slutsteget:
https://www.netonnet.se/art/ljudbild/bi … 9262.9096/
Vet att det är ett billigt slutsteg, kanske tillomed det som är problemet?

Men iaf. Har detta steget i bilen till att driva en bas som steget sköter jättebra tongue
men så hade jag ju 2 kanaler över på steget som jag tänkte jag skulle använda.
så jag köpte mej ett par pioneer 5,25" o monterade i hatthyllan o kopplade till steget, tyckte att dom spelade rätt kasst. men vad kan man förvänta sej av ett par 5.25 som inte ens sitter i en låda tänkte jag, så jag skaffade mej ett par lite dyrare pioneer 6,9" o monterade i hatthyllan, och fortfarande samma livlösa tunna tråkiga ljud som 5,25orna spelade.
Så istället så byggde jag en låda o satte 6.9orna i, lite lite lite bättre blev det ju men knappt märkbart. provade att koppla 6,9 direkt till stereon, o då jävlar var det helt annat ljud, mycket mycket bättre. dock går det ju inte höja lika mycket som när dem var kopplade på steget innan det började låta illa om dem.
6,9orna är på 60w rms

Spelar ingen som helst roll hur jag vrider o vänder på alla inställningar på steget, fortfarande samma kassa ljud. vet inte riktigt hur man ska beskriva det men tunt o livlöst ljud helt enkelt.

Byggde även en låda med ett par 6,5or i som jag skulle ha på jobbet. provade även dessa i steget, samma värdelösa ljud.

ska ett steg verkligen låta såhär tråkigt eller ska jag köpa ett dyrare steg av känt märke?

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Bassiehof
10 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Kör du EN bas bryggkopplad? Du vet väl om att när du kör en 4 ohms bas i bryggat läge belastas steget med 2 ohm? Jag tror ett av dina problem är att du lastar ner steget, dessutom har det ett lågt signal/brusförhållande så det kommer aldrig att låta bra förutom när det driver en bas. Kör basen med en kanal i stället så maxar du det iaf och köp ett annat steg till 6x9 och en bra, skärmad signalkabel till det nya steget.

Putteliten
10 mars 2016 · 9 074 Inlägg

Nu får du tänka om lite här. Sätter du en bas på 4ohm på 2 bryggade kanaler, så är steget belastat med 4ohm. Ingenting annat.

Bassiehof
11 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Putteliten skrev:
Nu får du tänka om lite här. Sätter du en bas på 4ohm på 2 bryggade kanaler, så är steget belastat med 4ohm. Ingenting annat.

Okej, jag antar att du inte vet vad jag vet, därför får du här ett slags kopplingsschema http://www.dls.se/econtent/files/403/su … ppling.pdf

Subwoofer med enkel talspole ansluten bryggkoppling impedans 4 ohm förstärkarbelastning 2 ohm

Jag ska inte gå inte på varför det blir så, bara ta det för vad det är. Bl a därför tror jag många rekommenderar monosteg till subwoofer. Steget han använder är inte stabilt, det dubblar inte effekten från 4 till 2 ohm så det klarar knappast av 1 ohm eller mindre.

Janneutanb
11 mars 2016 · 7 271 Inlägg

Bassiehof skrev:

Putteliten skrev:
Nu får du tänka om lite här. Sätter du en bas på 4ohm på 2 bryggade kanaler, så är steget belastat med 4ohm. Ingenting annat.

Okej, jag antar att du inte vet vad jag vet, därför får du här ett slags kopplingsschema http://www.dls.se/econtent/files/403/su … ppling.pdf

Subwoofer med enkel talspole ansluten bryggkoppling impedans 4 ohm förstärkarbelastning 2 ohm

Jag ska inte gå inte på varför det blir så, bara ta det för vad det är. Bl a därför tror jag många rekommenderar monosteg till subwoofer. Steget han använder är inte stabilt, det dubblar inte effekten från 4 till 2 ohm så det klarar knappast av 1 ohm eller mindre.

Men han belastar ju inte steget med 1 ohm så det spelar ingen roll.
Den klarar ner till 2 ohm alternativt 4 ohm i bryggat läge som han kör.

Bassiehof
11 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Brains skrev:

Bassiehof skrev:

Putteliten skrev:
Nu får du tänka om lite här. Sätter du en bas på 4ohm på 2 bryggade kanaler, så är steget belastat med 4ohm. Ingenting annat.

Okej, jag antar att du inte vet vad jag vet, därför får du här ett slags kopplingsschema http://www.dls.se/econtent/files/403/su … ppling.pdf

Subwoofer med enkel talspole ansluten bryggkoppling impedans 4 ohm förstärkarbelastning 2 ohm

Jag ska inte gå inte på varför det blir så, bara ta det för vad det är. Bl a därför tror jag många rekommenderar monosteg till subwoofer. Steget han använder är inte stabilt, det dubblar inte effekten från 4 till 2 ohm så det klarar knappast av 1 ohm eller mindre.

Men han belastar ju inte steget med 1 ohm så det spelar ingen roll.
Den klarar ner till 2 ohm alternativt 4 ohm i bryggat läge som han kör.

Om han ansluter en 4 ohms bas i bryggkoppling belastas förstärkaren med 2 ohm. Läs vad det står. Poängen var att steget inte är stabilt och en last (ohm) är inte konstant så det kan bli dippar långt under 2 ohm, och det tror jag absolut inte steget klarar.

Senast redigerat av Bassiehof (11 mars 2016)

Janneutanb
11 mars 2016 · 7 271 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brains skrev:

Bassiehof skrev:

Putteliten skrev:
Nu får du tänka om lite här. Sätter du en bas på 4ohm på 2 bryggade kanaler, så är steget belastat med 4ohm. Ingenting annat.

Okej, jag antar att du inte vet vad jag vet, därför får du här ett slags kopplingsschema http://www.dls.se/econtent/files/403/su … ppling.pdf


Jag ska inte gå inte på varför det blir så, bara ta det för vad det är. Bl a därför tror jag många rekommenderar monosteg till subwoofer. Steget han använder är inte stabilt, det dubblar inte effekten från 4 till 2 ohm så det klarar knappast av 1 ohm eller mindre.

Men han belastar ju inte steget med 1 ohm så det spelar ingen roll.
Den klarar ner till 2 ohm alternativt 4 ohm i bryggat läge som han kör.

Om han ansluter en 4 ohms bas i bryggkoppling belastas förstärkaren med 2 ohm. Läs vad det står. Poängen var att steget inte är stabilt och en last (ohm) är inte konstant så det kan bli dippar långt under 2 ohm, och det tror jag absolut inte steget klarar.

Förstärkaren belastas med 4ohm. Däremot blir det 2ohm/kanal.
Så varför ska du blanda in ännu lägre impedanser?

Bassiehof
11 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Brains skrev:

Bassiehof skrev:

Brains skrev:

Men han belastar ju inte steget med 1 ohm så det spelar ingen roll.
Den klarar ner till 2 ohm alternativt 4 ohm i bryggat läge som han kör.

Om han ansluter en 4 ohms bas i bryggkoppling belastas förstärkaren med 2 ohm. Läs vad det står. Poängen var att steget inte är stabilt och en last (ohm) är inte konstant så det kan bli dippar långt under 2 ohm, och det tror jag absolut inte steget klarar.

Förstärkaren belastas med 4ohm. Däremot blir det 2ohm/kanal.
Så varför ska du blanda in ännu lägre impedanser?

Det blir 2 ohm för att impedansen halveras vid bryggkoppling. Läser du inte vad jag skriver? Högtalarimpedansen är inte konstant 4 ohm, ibland är den mindre än 4 ohm, säg 3 ohm, och då blir förstärkarbelastning 1,5 ohm. Därför anger visa seriösa tillverkare en nominell impedans på 4 ohm och kanske 2,7 som minimum. Återigen: halverar du den lägsta impdansen belastas förstärkaren tillfälligt med 1,35 ohm vilket Andersson-steget förmodligen inte klarar.

Janneutanb
11 mars 2016 · 7 271 Inlägg

Bassiehof skrev:

Brains skrev:

Bassiehof skrev:

Om han ansluter en 4 ohms bas i bryggkoppling belastas förstärkaren med 2 ohm. Läs vad det står. Poängen var att steget inte är stabilt och en last (ohm) är inte konstant så det kan bli dippar långt under 2 ohm, och det tror jag absolut inte steget klarar.

Förstärkaren belastas med 4ohm. Däremot blir det 2ohm/kanal.
Så varför ska du blanda in ännu lägre impedanser?

Det blir 2 ohm för att impedansen halveras vid bryggkoppling. Läser du inte vad jag skriver? Högtalarimpedansen är inte konstant 4 ohm, ibland är den mindre än 4 ohm, säg 3 ohm, och då blir förstärkarbelastning 1,5 ohm. Därför anger visa seriösa tillverkare en nominell impedans på 4 ohm och kanske 2,7 som minimum. Återigen: halverar du den lägsta impdansen belastas förstärkaren tillfälligt med 1,35 ohm vilket Andersson-steget förmodligen inte klarar.

Och därför låter hans högtalare dåligt för basens impedans kan vara lägre än 4ohm ibland ?....

Bassiehof
11 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Brains skrev:

Bassiehof skrev:

Brains skrev:

Förstärkaren belastas med 4ohm. Däremot blir det 2ohm/kanal.
Så varför ska du blanda in ännu lägre impedanser?

Det blir 2 ohm för att impedansen halveras vid bryggkoppling. Läser du inte vad jag skriver? Högtalarimpedansen är inte konstant 4 ohm, ibland är den mindre än 4 ohm, säg 3 ohm, och då blir förstärkarbelastning 1,5 ohm. Därför anger visa seriösa tillverkare en nominell impedans på 4 ohm och kanske 2,7 som minimum. Återigen: halverar du den lägsta impdansen belastas förstärkaren tillfälligt med 1,35 ohm vilket Andersson-steget förmodligen inte klarar.

Och därför låter hans högtalare dåligt för basens impedans kan vara lägre än 4ohm ibland ?....

Nej, det beror mest på ett dåligt signal/brusförhållande som jag också tog upp.

MammDiin
11 mars 2016 · 2 019 Inlägg

Men basen har troligtvis (TS har inte nämnt något om det) 4 ohm nominell impedans. Men steget ''upplever'' belastningen som 2 ohm i bryggkoppling.

Du har väl brytaren på FULL till högtalarna? Med HPF tar du bort lägre frekvenser och då kan det låta tunt.

Fjong
11 mars 2016 · 1 494 Inlägg

MammDiin skrev:
Men basen har troligtvis (TS har inte nämnt något om det) 4 ohm nominell impedans. Men steget ''upplever'' belastningen som 2 ohm i bryggkoppling.

Du har väl brytaren på FULL till högtalarna? Med HPF tar du bort lägre frekvenser och då kan det låta tunt.

Meningen med ett HPF är ju att dom ska slippa lira dom tunga frekvenserna, det man har basen till wink

MammDiin
11 mars 2016 · 2 019 Inlägg

Fjong skrev:

MammDiin skrev:
Men basen har troligtvis (TS har inte nämnt något om det) 4 ohm nominell impedans. Men steget ''upplever'' belastningen som 2 ohm i bryggkoppling.

Du har väl brytaren på FULL till högtalarna? Med HPF tar du bort lägre frekvenser och då kan det låta tunt.

Meningen med ett HPF är ju att dom ska slippa lira dom tunga frekvenserna, det man har basen till wink

Jo det är klart, men om han tyckte de spelade klent och bättre när de drivs med stereon så kan det ju vara att han har så slutsteget delar bort lägre frekvenser vilket inte stereon gör.

Henkix
14 mars 2016 · 6 737 Inlägg

läste mitt första inlägg o såg att jag måste vart trött elr något då jag missat lite.

Nu när vi kommit in på basen så kan jag skriva att den är på 4 ohm 150w rms och är av samma märke som steget.
basen var bryggkopplat på de två rear utgångarna medan 6x9orna var inkopplade på det 2 front utgångarna.

det jag såg jag glömt skriva är ju att jag köpt en ny bas o ett monoblock som driver denna basen, medan 6x9orna fortfarande är inkopplade på det andra o det är ingen som helst skillnad på hur 6.9 orna låter nu när basen ej körs på samma steg längre. provade bryggkoppla ena 6.9an, blev väl lite mer "power" i högtalaren men den spelade fortfarande lika tunt o tråkigt. spelar ingen roll om steget är inställt på HPF eller FULL.

Just pga detta tråkiga ljud så funderar jag på att köpa ett märkes steg med 2 kanaler o köra 6,9orna med nu när jag har ett annat steg till basen om jag inte lyckas få detta att spela lite bättre.

Mvh

Senast redigerat av Henkix (14 mars 2016)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
27 april 2016 · 6 737 Inlägg

Idag fick jag iordning på det. Rätt pinsamt fel xD allting i stereons ljudinställningar stod på 0. xD
Jaja man lär sej så länge man lever big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang