Köpråd: Släpvagn

Kenny-83 Företagare & YouTuber
16 mars 2016 · 1 940 Inlägg

Tjenare!
Jag söker en fin släpvagn nog stor för att transportera en snöskoter på men som ska användas till mycket mer än så. I huvudsak för renovering av huset, transportera bort skräp m.m.

Det bör ha tipfunktion.

Jag bor i Örnsköldsvik men kan även tänka mig åka 20 mil bort å hämta om det är en fin sådan.

Tips på släpvagn och butik?

Mod: Annonsering i forumet är en tillåtet.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
torsen
18 mars 2016 · 7 233 Inlägg

Börja med att hos Transportstyrelsen kolla hur stort OBROMSAT släp din bil får dra.
Får den dra 750 kg obromsat så bör du kolla på s k EU-släp med totalvikt 750 kg.
Ett EU-släp med 750 kg totalvikt får i regel ta en last på runt 550 kg.
Det räcker väl till din snöskoter?roll

Passa på att kolla vad din bil får dra med B, B+ resp BE-kort.

Jag vet exempel där liten 4x4-bil får dra 1500 kg bromsat, men endast 400 kg obromsat.
Annat exempel är stor 4x4-bil som får dra 750 kg obromsat och 750 kg bromsat med B-kort(men 3500 kg med BE-kort)

Så bil och körkort påverkar val av lämplig släpvagn, liksom naturligtvis behovet = lastförmågan.

Leder i mitt fall till att behöver jag dra 1500 så tar jag lilla bilen och lånar grannens 1500-släp.
Lånar jag en släktings EU-släp så nödgas jag dra med stora bilen.

Har du B-kort kan det vara idé att uppgradera till B+, varken dyrt eller svårt.

Konsekvent?roll
Njaej - men där politiken går in går förståndet ut!cool

JohnDitmeyer
14 augusti 2016 · 8 Inlägg

Skulle rekommendera en handlare men inlägget visades inte. Förmodar att det är för att man inte får göra reklam kanske? Men eftersom det efterfrågades tips på släpvang och butik tänkte jag tipsa om just det. Men spelar egentligen ingen roll för jag såg sen att du bor i Örnsköldsvik och jag bor i Vallentuna så mitt tips skulle inte varit så hjälpsamt ändå. :-P

felixtb
14 augusti 2016 · 76 Inlägg

Obromsat 750kg-släp är nog den bästa investeringen vi gjort i familjen. Farsan betalade 7777kr på bauhaus för ett thulesläp som känns gediget och absolut duger för din tänkta användning! Dessutom är det väldigt lätt och smidigt när det är olastat, så inga problem att släpa det ett par meter och kroka av/på osv. Framför allt inga bromsar, handbroms, stödhjul osv som kan gå sönder smile

/Felix

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
Anderholm
14 augusti 2016 · 613 Inlägg

jag tänker inte göra reklam för något märke/återförsäljare men jag letade länge efter ett släp som skulle tåla lite vikt och faktiskt vara byggt som de gamla hydromekanosläpen = de ger aldrig upp

jag köpte mig ett nytt Reko obromsat ink 70 cm gallergrindar för 13-000kr lastar 560kilo och herrejävlar vad det släpet tål stryk det är byggt som de gamla med många balkar som bottnen ligger på så det sviktar inte.
Flakmått inv. 252×125 cm. finns både större och mindre ska du ha bromsat kan du få upp till
Flakmått inv. 303×145 cm.

du kanske inte har någon som säljer rekosläp där du bor men titta på nätet kan man alltid göra.

jag har lastat några jävulskt tunga lass och det enda som verkar ge sig är däcken^^ bara pumpa och se glad ut


lycka till med ditt letande tänk dock på att begagnade släp är det överpris på i slutet blir det nästan billigare att köpa nytt och få det du vill ha än att leta dig trött och fortfarande ha köpt för dyrt beggat


Med vänlig hälsning Anderholm

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
JohnDitmeyer
15 augusti 2016 · 8 Inlägg

Anderholm skrev:
jag köpte mig ett nytt Reko obromsat ink 70 cm gallergrindar för 13-000kr lastar 560kilo och herrejävlar vad det släpet tål stryk det är byggt som de gamla med många balkar som bottnen ligger på så det sviktar inte.
Flakmått inv. 252×125 cm. finns både större och mindre ska du ha bromsat kan du få upp till
Flakmått inv. 303×145 cm.

Minns du vad modellen heter?

torsen
15 augusti 2016 · 7 233 Inlägg

felixtb skrev:
Obromsat 750kg-släp är nog den bästa investeringen vi gjort i familjen. Farsan betalade 7777kr på bauhaus för ett thulesläp som känns gediget och absolut duger för din tänkta användning! Dessutom är det väldigt lätt och smidigt när det är olastat, så inga problem att släpa det ett par meter och kroka av/på osv. Framför allt inga bromsar, handbroms, stödhjul osv som kan gå sönder smile

/Felix

I o f s sant.
Men hur kul är det att behöva haka av ett fullastat släp utan parkeringsbroms om det lutar?
Jag vet!
NOT!!!!!!!cool
"Låna ut"-släpen hos en del brädgårdar är bromslösa.sad

Anderholm
18 augusti 2016 · 613 Inlägg

JohnDitmeyer skrev:

Anderholm skrev:
jag köpte mig ett nytt Reko obromsat ink 70 cm gallergrindar för 13-000kr lastar 560kilo och herrejävlar vad det släpet tål stryk det är byggt som de gamla med många balkar som bottnen ligger på så det sviktar inte.
Flakmått inv. 252×125 cm. finns både större och mindre ska du ha bromsat kan du få upp till
Flakmått inv. 303×145 cm.

Minns du vad modellen heter?

Reko Trailer EU FE 2112. så heter min modell Mvh

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang