Använda en kopia av en regplåt olagligt?

L0K3
24 mars 2016 · 108 Inlägg

Håller på att restaurera en bil från -90 talet och har kommit till regplåten.
Jag vill ha en ny regplåt som ser ut som den jag har (plast och inget eu märke)
Men de enda lagliga man kan beställa idag är av aluminium och har eu märke (?)

Jag funderar på att beställa en kopia av min regplåt från random företag, vad kommer straffet bli om man åker dit på det?

Evildan
24 mars 2016 ·

Urkundsförfalskning är rubriceringen vill jag minnas.

Avråder starkt.

L0K3
24 mars 2016 · 108 Inlägg

Shit, går det under Urkundsförfalskning så blir det nog att ta det till något ställe för restaurering.
för vad jag vet är det ett ganska grovt brott

B-Body GM B-Body Nörd
24 mars 2016 · 370 Inlägg

jag blev på kommen i flygande bes förut att jag inte hade "äkta" regskyltar. polisen jämnställde det med att åka utan regskylt så fick böter på 1500 för avsaknad av regskyltar.

Senast redigerat av B-Body (24 mars 2016)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
M123
24 mars 2016 · 962 Inlägg

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … gsskyltar/

Som du ser här finns det att tillgå skylt utan landets bokstav och Eu-Symbol.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
L0K3
24 mars 2016 · 108 Inlägg

M123 skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Om-registreringsskylt/Registreringsskyltar/

Som du ser här finns det att tillgå skylt utan landets bokstav och Eu-Symbol.

Jag ser det faktiskt inte där, och när jag försöker beställa så tycks jag enbart kunna beställa med EU symbol.

M123
25 mars 2016 · 962 Inlägg

Den sjunde skylten räknat uppifrån. Del 1 av regeringensbeviset (den blåa) så kan du välja vilken skylt du vill ha.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
trubbelturbo
25 mars 2016 · 1 459 Inlägg

M123 skrev:
Den sjunde skylten räknat uppifrån. Del 1 av regeringensbeviset (den blåa) så kan du välja vilken skylt du vill ha.

Den står dock att den bara finns tillgänglig till terrängmotorfordon, typ snöskotrar och fyrhjulingar.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
L0K3
25 mars 2016 · 108 Inlägg

M123 skrev:
Den sjunde skylten räknat uppifrån. Del 1 av regeringensbeviset (den blåa) så kan du välja vilken skylt du vill ha.

Vill inte verka dryg men ser inte så många alternativ här:

http://i.imgur.com/kVweu7b.jpg

Vet att det fanns alternativ för några år sedan men numera är det vad jag vet inte möjligt att välja.

M123
25 mars 2016 · 962 Inlägg

trubbelturbo skrev:

M123 skrev:
Den sjunde skylten räknat uppifrån. Del 1 av regeringensbeviset (den blåa) så kan du välja vilken skylt du vill ha.

Den står dock att den bara finns tillgänglig till terrängmotorfordon, typ snöskotrar och fyrhjulingar.

Nej står "för" och inte bara om man ska utläsa det rätt, men du har rätt.
Jag har fel även ang symbolen.

"Ordinarie skyltar utan EU-symbol upphör
Alla ordinarie registreringsskyltar kommer i fortsättningen att vara försedda med EU-symbol."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pr … gsskyltar/

Ber om ursäkt om jag vilseledde någon, tydligen försvann den skylten 2014 som jag hänvisade till.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
granadadr
25 mars 2016 · 7 286 Inlägg

jag var smart nog att beställa 3 ups regskyltar till mina åk smile har alltså 3 vettiga veteranbilar smile

Fjellner
25 mars 2016 · 245 Inlägg

Lugn nu, urkundsförfalskning är det väl ändå inte.
Om jag inte minns fel så är straffet samma som att inte ha någon regplåt om man har en kopia, alltså inte speciellt farligt.

"Urkundsförfalskning är i svensk lag ett brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken (1962:700). För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara."

Rätta mig gärna om jag har fel, men att det skulle vara urkundsförfalskning att ha en kopierad regplåt har jag aldrig någonsin hört talas om.

Senast redigerat av Fjellner (25 mars 2016)

B-Body GM B-Body Nörd
25 mars 2016 · 370 Inlägg

Fjellner skrev:
Lugn nu, urkundsförfalskning är det väl ändå inte.
Om jag inte minns fel så är straffet samma som att inte ha någon regplåt om man har en kopia, alltså inte speciellt farligt.

"Urkundsförfalskning är i svensk lag ett brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken (1962:700). För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara."

Rätta mig gärna om jag har fel, men att det skulle vara urkundsförfalskning att ha en kopierad regplåt har jag aldrig någonsin hört talas om.

just det som jag åkte på, fick böter för att regskylt saknades. Kanske annorlunda om man inte har sitt riktiga reg nr på skylten, fast det var det inte som tråden handlade om.

Om jag vore ts så hade jag bäställt kopior som ser ut som dom gammla, inte särskillt stor risk att någon skulle ens skulle märka att det inte är transportstyrelsens skyltar.  Anledningen till att jag blev på kommen var att skylten jag hade inte ens hade samma mått som de svenska skyltarna och at det var en extremt petig polis som skulle hitta så många fel som möjligt.

Senast redigerat av B-Body (25 mars 2016)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
rickylicious Webbutvecklare
25 mars 2016 · 2 369 Inlägg

Har man inte skyltarna man får från Transportstyrelsen så är det som att köra utan skyltar. Och som med ALLT annat så beror det helt på vem du träffar på... Minskar risken om du kör med en egen skylt som är lika original? Troligtvis. Men jag tror ju helt klart att i stort sett ALLA poliser MÄRKER att det är falska skyltar om dom tittar på skylten.

I många trådar skriver folk som att polis, besiktningsmän, osv är idioter som inte märker saker... Dom märker mer än vad ni tror, men dom är bara människor och av olika anledningar släpps det igenom ändå. Kanske har en bra dag eller helt enkelt inte orkar pappersarbetet wink

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
L0K3
26 mars 2016 · 108 Inlägg

jag kommer nog testa att köra på en kopia då så får man slänga på de riktigt plåtarna när man ska besiktiga eller åka utomlands

Aronson
26 mars 2016 · 914 Inlägg

De senaste polisbilarna har en "scanner/kamera"som läser av regskylten och då upptäckts det om skylten är ogiltig/oläslig/ej korrekt utförande.

granadadr
26 mars 2016 · 7 286 Inlägg

Aronson skrev:
De senaste polisbilarna har en "scanner/kamera"som läser av regskylten och då upptäckts det om skylten är ogiltig/oläslig/ej korrekt utförande.

då blir man ganska fort rökt wink

fadret
26 mars 2016 · 1 125 Inlägg

Aronson skrev:
De senaste polisbilarna har en "scanner/kamera"som läser av regskylten och då upptäckts det om skylten är ogiltig/oläslig/ej korrekt utförande.

Märkt detta idag då vi råkade ut för det,boten blev 1500 kr

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
granadadr
26 mars 2016 · 7 286 Inlägg

fadret skrev:

Aronson skrev:
De senaste polisbilarna har en "scanner/kamera"som läser av regskylten och då upptäckts det om skylten är ogiltig/oläslig/ej korrekt utförande.

Märkt detta idag då vi råkade ut för det,boten blev 1500 kr

ingen skylt fram?

fadret
26 mars 2016 · 1 125 Inlägg

granadadr skrev:

fadret skrev:

Aronson skrev:
De senaste polisbilarna har en "scanner/kamera"som läser av regskylten och då upptäckts det om skylten är ogiltig/oläslig/ej korrekt utförande.

Märkt detta idag då vi råkade ut för det,boten blev 1500 kr

ingen skylt fram?

Ogiltig bak,fram hade vi laglig fullt läslig om man sitter på huk

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang