Hur kopplar man ur mittenhögtalaren på instrumentbrädan på en Volvo V70 -01?

Danne_485
25 mars 2016 · 687 Inlägg

Hej!

Jag håller på och byter ut framsystemet i min Volvo V70 2001 och funderar på hur jag fimpar den lite större högtalaren mitt på instrumentbrädan? Just nu överröstar den mitt fina kit-system som sitter i dörrarna. Det var någon som sa att den skall sluta fungera när man byter ut originalstereon men den väsnas lik förbannat. tongue

Min andra fråga är om antalet högtalare som används möjligtvis är sparat/programmerat i mjukvaran på bilen på något sätt? För när jag plockade ur originalstereon så tänkte jag aldrig på att sätta högtalarväljaren på off. Dvs den där man kan välja surround, 3-channel stereo samt off. Kan jag behöva koppla tillbaka originalstereon och sätta den till off för att det skall bli rätt eller är det enda sättet att försöka koppla ur kabeln till högtalaren? Hur kommer man i sådana fall åt den kabeln utan att behöva riva hela instrumentbrädan?

Jag trodde i min enfald att den högtalaren hade en separat ingång på iso-kontaken men tyvärr verkar inte så vara fallet. Jag kan bara se plus/minus fram och plus/minus bak, dvs 4 kabelpar och inte 5. Så den jäkeln måste vara påskarvad tidigare i kabelstammen på något vis.

Har ni någon kunskap kring hur jag löser detta så hade det varit guld värt för mig!

Tack på förhand.

Mvh
Daniel

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Ett enkelt bonnmek är ju att komma åt baksidan på högtalaren och klippa av en tråd..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Danne_485
25 mars 2016 · 687 Inlägg

tommen1 skrev:
Ett enkelt bonnmek är ju att komma åt baksidan på högtalaren och klippa av en tråd..

Jag frågan är ju bara hur man kommer åt kabeln, är en massa plast och skit i vägen.

Lyckades iaf koppla in originalstereon och kolla ifall det hade med den att göra men det hade det inte, så måste försöka hitta kabeln och koppla ur eller knipsa den.

Mvh
Daniel

Bassiehof
25 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Ta bort gallret. Demontera högtalaren. Sätt tillbaka gallret. Så har du gjort en viktbesparing som kommer att glädja MP!

Senast redigerat av Bassiehof (25 mars 2016)

Danne_485
25 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Ta bort gallret. Demontera högtalaren. Sätt tillbaka gallret. Så har du gjort en viktbesparing som kommer att glädja MP!

Gallret sitter underifrån så man kommer inte åt det utan att demontera hela instrumentpanelen. På samma sätt som att man måste demontera dörrsidan för att komma in bakom gallret där. Kan ha fel men är rätt säker på att det är så.

Bassiehof
25 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Den drivs av bilens originalförstärkare, inte direkt av stereon, så om du kopplar bort centerhögtalaren finns det lite mer kräm till de andra kanalerna också eftersom steget inte belastas lika hårt.

Senast redigerat av Bassiehof (25 mars 2016)

Bassiehof
25 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
Ta bort gallret. Demontera högtalaren. Sätt tillbaka gallret. Så har du gjort en viktbesparing som kommer att glädja MP!

Gallret sitter underifrån så man kommer inte åt det utan att demontera hela instrumentpanelen. På samma sätt som att man måste demontera dörrsidan för att komma in bakom gallret där. Kan ha fel men är rätt säker på att det är så.

Det har jag aldrig sett på de Volvobilar jag har haft, typ 850, V40 och sånt. Ta en tunn plattmejsel och lyft lite försiktigt under.

Danne_485
25 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
Ta bort gallret. Demontera högtalaren. Sätt tillbaka gallret. Så har du gjort en viktbesparing som kommer att glädja MP!

Gallret sitter underifrån så man kommer inte åt det utan att demontera hela instrumentpanelen. På samma sätt som att man måste demontera dörrsidan för att komma in bakom gallret där. Kan ha fel men är rätt säker på att det är så.

Det har jag aldrig sett på de Volvobilar jag har haft, typ 850, V40 och sånt. Ta en tunn plattmejsel och lyft lite försiktigt under.

Okey. Märkligt. Jag får testa det imorgon. Man vill ju inte bända sönder grejerna heller. Synd att man inte fick illustrerat mer exakt vart fästpunkterna satt.

Mvh
Daniel

Danne_485
25 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Den drivs av bilens originalförstärkare, inte direkt av stereon, så om du kopplar bort centerhögtalaren finns det lite mer kräm till de andra kanalerna också eftersom steget inte belastas lika hårt.

Drivs högtalarna verkligen fortfarande av bilens slutsteg när man kopplar in eftermarknadsstereon på bilens isokontakt? Jag trodde att den runda svarta kontakten var till steget och att man kopplade förbi steget om man körde vanlig iso? Om inte detta stämmer så fallerar ju hela min tanke med använda bilens egna kablage i dörrarna och sedan skarva på kablar för mitt egna slutsteg på stereons isokablage. För då kommer ju det inbyggda steget agera flaskhals oavsett.

Mvh
Daniel

Bassiehof
25 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
Den drivs av bilens originalförstärkare, inte direkt av stereon, så om du kopplar bort centerhögtalaren finns det lite mer kräm till de andra kanalerna också eftersom steget inte belastas lika hårt.

Drivs högtalarna verkligen fortfarande av bilens slutsteg när man kopplar in eftermarknadsstereon på bilens isokontakt? Jag trodde att den runda svarta kontakten var till steget och att man kopplade förbi steget om man körde vanlig iso? Om inte detta stämmer så fallerar ju hela min tanke med använda bilens egna kablage i dörrarna och sedan skarva på kablar för mitt egna slutsteg på stereons isokablage. För då kommer ju det inbyggda steget agera flaskhals oavsett.

Mvh
Daniel

Du skriver att du använder en vanlig iso-kontakt (bilens), och den har bara fyra kanalar, front vä hö och rear vä hö. Sen säger du att centerhögtalaren fortfarande spelar. Det måste ju innebära att den drivs av bilens inbyggda slutsteg. Det delar upp signalen från fyra kanaler till...jag vet inte hur många kanaler slutsteget har men jag vet att jag fick dra nya kablar i en Saab 9-5 för att kunna driva allt med en annan förstärkare, och Saabens originalsteg driver upp till nio kanaler från fyra ur stereon. Originalsteg har inget vidare ljud, speciellt när de använder så gammal teknik. Det kommer inte ens att fungera om du inte använder bilens steg iom att högtalarna är kopplade till det. Jag tror att många därför nöjer sig med att byta HU och kanske högtalare i nästa steg.

Senast redigerat av Bassiehof (25 mars 2016)

Danne_485
26 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
Den drivs av bilens originalförstärkare, inte direkt av stereon, så om du kopplar bort centerhögtalaren finns det lite mer kräm till de andra kanalerna också eftersom steget inte belastas lika hårt.

Drivs högtalarna verkligen fortfarande av bilens slutsteg när man kopplar in eftermarknadsstereon på bilens isokontakt? Jag trodde att den runda svarta kontakten var till steget och att man kopplade förbi steget om man körde vanlig iso? Om inte detta stämmer så fallerar ju hela min tanke med använda bilens egna kablage i dörrarna och sedan skarva på kablar för mitt egna slutsteg på stereons isokablage. För då kommer ju det inbyggda steget agera flaskhals oavsett.

Mvh
Daniel

Du skriver att du använder en vanlig iso-kontakt (bilens), och den har bara fyra kanalar, front vä hö och rear vä hö. Sen säger du att centerhögtalaren fortfarande spelar. Det måste ju innebära att den drivs av bilens inbyggda slutsteg. Det delar upp signalen från fyra kanaler till...jag vet inte hur många kanaler slutsteget har men jag vet att jag fick dra nya kablar i en Saab 9-5 för att kunna driva allt med en annan förstärkare, och Saabens originalsteg driver upp till nio kanaler från fyra ur stereon. Originalsteg har inget vidare ljud, speciellt när de använder så gammal teknik. Det kommer inte ens att fungera om du inte använder bilens steg iom att högtalarna är kopplade till det. Jag tror att många därför nöjer sig med att byta HU och kanske högtalare i nästa steg.

Otroligt konstigt att dem inte sa något om det på BRL när jag var där. V70 var ju tydligen ändå en av de vanligaste bilarna de hjälpte folk att bygga ljud i. Min tanke var att mittenhögtalaren bara var påkopplade någonstans och att den bara var att koppla ur så man slapp den och att man sedan kunde köra på sitt egna steg genom att klippa av iso-kablarna precis innan stereon och skarva dem vidare till steget. Det var det han på BRL rekommenderade mig att göra också så jag slapp dra egna kablar i dörrarna vilket kunde vara lite knivigt.

Aja, det återstår att se vad de har för svar på detta när jag får tag på dem.

Mvh
Daniel

Bassiehof
26 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Han på BRL kanske tänkte att om du ska bygga så avancerat att du visste vad du höll på med. Du kan leta reda på var steget sitter, jag har för mig under förarsätet, demontera det och montera det nya steget där alternativt koppla in alla högtalarkablar därifrån. Det förutsätter att det nya steget får plats under sätet... Om det är trångt och bökigt kan du ju demontera sätet utan att koppla loss eventuella kontakter till airbag och annat när du ska skarva kablar.

Senast redigerat av Bassiehof (26 mars 2016)

zzr94092
26 mars 2016 · 4 385 Inlägg

steget sitter under höger stol,gör så på vår -05

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Han på BRL kanske tänkte att om du ska bygga så avancerat att du visste vad du höll på med. Du kan leta reda på var steget sitter, jag har för mig under förarsätet, demontera det och montera det nya steget där alternativt koppla in alla högtalarkablar därifrån. Det förutsätter att det nya steget får plats under sätet... Om det är trångt och bökigt kan du ju demontera sätet utan att koppla loss eventuella kontakter till airbag och annat när du ska skarva kablar.

Varför skulle han isf be mig skarva ifrån isokontakten? Får fråga på tisdag så återkommer jag med svar.

Mickius
28 mars 2016 · 4 670 Inlägg

Gallret är väldigt enkelt att lossa och sen plocka ur högtalaren där igenom.

Steget sitter ihop med ena ISO kabeln uppe vid stereon. Denna kan du koppla ur och sen koppla in med stereon och då kopplas alltså steget ur.

Själv eftermonterat slutsteg i V70N

Mickius
28 mars 2016 · 4 670 Inlägg

Det är alltså 2 kablar till org slutsteg. Ena svarta runda och sen en ISO kabel.

Ena kabeln "svarta" får ljudet ifrån stereon. Andra "ISO" ger ut ljudet till högtalarna

På hu-603 sitter ISO kabeln in i stereon då dem oftast inte har slutsteg original.
När man eftermonterat så kopplar man ur denna ISO och kopplar in steget kablage i denna + svarta runda.

Hoppas det hjälper i ditt bygge

Senast redigerat av Mickius (28 mars 2016)

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Hur kan en eftermarknadsstereo med fyra kanaler, dvs utan "center", driva centerhögtalaren utan externt slutsteg? Jag citerar TS.

"Det var någon som sa att den skall sluta fungera när man byter ut originalstereon men den väsnas lik förbannat"

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Hur kan en eftermarknadsstereo med fyra kanaler, dvs utan "center", driva centerhögtalaren utan externt slutsteg? Jag citerar TS.

"Det var någon som sa att den skall sluta fungera när man byter ut originalstereon men den väsnas lik förbannat"

Rent krasst så är det ju möjligt om den delar kanaler med högtalarna i dörrarna, blir ju mindre kräm till varje högtalare men det är ju fullt möjligt. Dock blir jag mer och mer övertygad om att jag fortfarande använder det inbyggda steget så du kan ändå ha en poäng. Skall kika lite mer på detta idag.

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
Hur kan en eftermarknadsstereo med fyra kanaler, dvs utan "center", driva centerhögtalaren utan externt slutsteg? Jag citerar TS.

"Det var någon som sa att den skall sluta fungera när man byter ut originalstereon men den väsnas lik förbannat"

Rent krasst så är det ju möjligt om den delar kanaler med högtalarna i dörrarna, blir ju mindre kräm till varje högtalare men det är ju fullt möjligt. Dock blir jag mer och mer övertygad om att jag fortfarande använder det inbyggda steget så du kan ändå ha en poäng. Skall kika lite mer på detta idag.

Det är möjligt att Volvo kopplar centern som en fusk-surround, dvs när du kopplar (om du skulle göra det själv) plus (högtalare) till plus (förstärkare) men minuskablarna tvinnar du ihop bakom stereon utan att koppla de till minus på förstärkaren. Då får du fram en skillnadssignal som är likt surround. Jag har bara gjort det med två högtalare, aldrig med en, men det kanske funkar eller så är det dubbel talspole på centern. lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang