6,5" midbas sprakar

Smeck
26 mars 2016 · 22 Inlägg

Hej, håller på att installera ett framsystem i min saab 9-3 -01. DLS RC6.2 är framsystemer och steget är ett genesis stereo 100.

Lite svårt att förklara fenomenet jag stöter på men jag får ljud och bas ur 6,5an när jag håller den på ett visst sätt i dörrhålet men så fort jag justerar lite på positionen så kommer det endast ett sprakande högt ljud som jag inte kan styra ljudnivån på. Det är nästan som att den skulle ligga och skava emot något men det bör inte vara så då det är gott om plats för den i hålet i dörren.
Har kontrollerat och bytt kabelskorna på högtalaren så där bör det inte vara något problem. Jorden bör inte heller vara ett problem, den sitter på bältesfästningen och jag får ungefär samma spänning på batteriet som på slutsteget.

Ber om ursäkt för att det blev lite flummigt men kunde inte förklara det bättre roll

Bassiehof
26 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Tar högtalarens metalldelar i bilens metalldelar eller spretar kardeler som tar i metall?

Smeck
26 mars 2016 · 22 Inlägg

Bassiehof skrev:
Tar högtalarens metalldelar i bilens metalldelar eller spretar kardeler som tar i metall?

Nix ingen koppar som spretar och högtalaren är centrerad i hålet och kan omöjligt ta i bilens metall. Däremot var jag ute nu och pillade lite på slutstegets inställningar. Skruvade ner Level Volts en bit och då slutade den rent ut sagt dampa loss. Men det känns som att den är väldigt långa vägar ifrån sin kapabla kapacitet nu.

http://imgur.com/NxcOCpg
Hur bör jag ställa in det?

Notera även att delningsfiltret inte är inkopplat ännu.

Senast redigerat av Smeck (26 mars 2016)

Bassiehof
26 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Ta reda på stereons utgångsnivå, hur många volt den orkar levererara till rca. Jag har en Alpine som ger 4 volt per kanal, men klenare HU klarar inte lika mycket.

Senast redigerat av Bassiehof (26 mars 2016)

Bassiehof
26 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Du använder en JVC eller hur? Jag kollade upp den du skrev om i en annan tråd, och den ger 2,5 volt ut. Lägg dig strax under det för maxvärden har inte låg dist.

Bassiehof
26 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Har du redan tappat bort en skruv på det nya steget?

Smeck
26 mars 2016 · 22 Inlägg

Bassiehof skrev:
Har du redan tappat bort en skruv på det nya steget?

Jvc HU stämmer, ska justera det.
Nja köpte det av en bekant till ett väldigt överkomligt pris och skruven satt helt enkelt fast på + höger, fick borra igenom den och sätta en M4 där istället lol
Satan va den satt, gick inte ens få ut den med grisapitt.

Smeck
27 mars 2016 · 22 Inlägg

Har nu båda midbasarna och delningsfilter på plats men endast ena spelar ordentligt. Den andra vibrerar väldigt lätt men knappt märkbart. Provade byta höger vänster på steget och då hoppade den igång så att det är kablaget eller högtalaren kan man väl utesluta då? Vad kan felet vara?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang