Problemet jag har är att mitt CO värde är på tok för högt vid 2500rpm. Det ligger på 0,7 då det får vara 0,3...
Saker jag har bytt/gjort: Ny olja Filter Tändstift Luftfilter Fixat läckage på avgasrör Kollat efter tjuvluft Katalysatorn är en sportkatalysator och den är ny Nytt avgassystem 3" med extraktorgrenrör
Säkert något jag glömt.
Sen vet jag inte om det har något att göra men bilen bluddrar när man släpper gasen d.v.s. att den förbränner oförbränt bränsle i avgasröret... Kan det ha med saken att göra?
Iom sportkatten så måste du köra den riktigt varm för att den ska funka. Man ska höra att det knäpper/tickar i katten, då är den igång och förbränner. Dra några ordentliga repor innan besiktning så den kommer upp i temp. Kan ju vara att den får lite för mkt bränsle med. Tempgivaren till insprutningen kan vara kass, sitter under insuget.
Annars är det som sagt en ordentlig varmkörning som gäller innan
Viktor- skrev: Okej men då får vi testa med det! Typ dra ut på alla växlarna till MAX och köra som en idiot för att få den varm?
Hehe, ja varvstopp hela vägen till besiktning Ne, men lite hårda accelerationer så den får jobba lite Köra runt en stund innan besiktning så går det nog bra
Viktor- skrev: Värderna jag fick på besiktningen var: CO-halt 0,4 (0,5) 0,7 (0,3) Över 2000rpm % HC 57 (100) ppm Lambda 1,02 (0,97-1,03)
Om man kan tyda något på detta?
HC är oförbrännt bränsle, vilket är rätt högt, borde ligga längre. Kan ju vara det som bidrar till högt co-värde med. Om du nu har allt fräscht med luftfilter, stift och olja så skulle jag lägga min röst på tempgivaren till insprutningen. Kan vara den som lurar i bilen lite fetare blandning. Men som jag skrev innan så är det viktigt att varmköra ordentligt när du har sportkatt för att den ska rena ordentligt
Viktor- skrev: Värderna jag fick på besiktningen var: CO-halt 0,4 (0,5) 0,7 (0,3) Över 2000rpm % HC 57 (100) ppm Lambda 1,02 (0,97-1,03)
Om man kan tyda något på detta?
HC är oförbrännt bränsle, vilket är rätt högt, borde ligga längre. Kan ju vara det som bidrar till högt co-värde med. Om du nu har allt fräscht med luftfilter, stift och olja så skulle jag lägga min röst på tempgivaren till insprutningen. Kan vara den som lurar i bilen lite fetare blandning. Men som jag skrev innan så är det viktigt att varmköra ordentligt när du har sportkatt för att den ska rena ordentligt
Fast lambda-värdet > 1 innebär samtidigt att den går magert. Skumt.
TS: Jag tror att du antingen har ett läckage eller så varmkörde du inte nog innan besiktningen.
1. Högt CO tyder på att katten inte gör sitt jobb 2. Högt HC tyder på oförbrända avgaser 3. Lambda > 1 tyder på att bilen går magert
Viktor- skrev: Värderna jag fick på besiktningen var: CO-halt 0,4 (0,5) 0,7 (0,3) Över 2000rpm % HC 57 (100) ppm Lambda 1,02 (0,97-1,03)
Om man kan tyda något på detta?
HC är oförbrännt bränsle, vilket är rätt högt, borde ligga längre. Kan ju vara det som bidrar till högt co-värde med. Om du nu har allt fräscht med luftfilter, stift och olja så skulle jag lägga min röst på tempgivaren till insprutningen. Kan vara den som lurar i bilen lite fetare blandning. Men som jag skrev innan så är det viktigt att varmköra ordentligt när du har sportkatt för att den ska rena ordentligt
Fast lambda-värdet > 1 innebär samtidigt att den går magert. Skumt.
TS: Jag tror att du antingen har ett läckage eller så varmkörde du inte nog innan besiktningen.
1. Högt CO tyder på att katten inte gör sitt jobb 2. Högt HC tyder på oförbrända avgaser 3. Lambda > 1 tyder på att bilen går magert
Hur ser stiften ut? Bruna och fina? Vita? Svarta?
Stiften är svarta "sotiga" så den får väl då för mycket bensin? En annan sak som jag glömt berätta är att motorstyrningen är från den gamle motorn som då var en M50B28 motor... kanske har med de att göra
Marcus_89 skrev: M50B28, strokad 2,5l? Eller menar du M52B28.
Ja, svarta stift tyder på för fet blandning. Vad sitter det för spridare osv på den?
Är inte så bra på det där med betäckningarna på BMW men original var det en BMW 328 som nu är utbytt av förra ägaren till en M50B25
Ok, då har det suttit en m52b28 i. Då kan det vara att det sitter B28 spridare i osv. De är större än M50B25, så då får den lite extra soppa. Skruva bort kåpan över spridarna och kolla vad det är för färg på dem, så kan man se vilka det är
Marcus_89 skrev: M50B28, strokad 2,5l? Eller menar du M52B28.
Ja, svarta stift tyder på för fet blandning. Vad sitter det för spridare osv på den?
Är inte så bra på det där med betäckningarna på BMW men original var det en BMW 328 som nu är utbytt av förra ägaren till en M50B25
Ok, då har det suttit en m52b28 i. Då kan det vara att det sitter B28 spridare i osv. De är större än M50B25, så då får den lite extra soppa. Skruva bort kåpan över spridarna och kolla vad det är för färg på dem, så kan man se vilka det är
Viktor- skrev: Är inte så bra på det där med betäckningarna på BMW men original var det en BMW 328 som nu är utbytt av förra ägaren till en M50B25
Ok, då har det suttit en m52b28 i. Då kan det vara att det sitter B28 spridare i osv. De är större än M50B25, så då får den lite extra soppa. Skruva bort kåpan över spridarna och kolla vad det är för färg på dem, så kan man se vilka det är
Dom är röda
Okej, en m52B28 har rosa/röda spridare. Så kan vara så att spridare,styrbox osv fortfarande är anpassat efter en m52b28
Låter högst rimligt. Frågan är om man ens kan göra något åt styrboxen annat än att byta till en styrbox avsedd för M50B25.
Styrboxen är väl inte adaptiv utan tror fortfarande att det sitter en större spis i. Således kan enbart ett spridarbyte lika gärna göra att den går sämre och får ännu sämre avgasvärden.