BMW M50B25 HögCO halt vid 2500rpm

Viktor-
27 mars 2016 · 295 Inlägg

Tjenna har en BMW E36 med M50B25 motor.

Problemet jag har är att mitt CO värde är på tok för högt vid 2500rpm. Det ligger på 0,7 då det får vara 0,3...

Saker jag har bytt/gjort:
Ny olja
Filter
Tändstift
Luftfilter
Fixat läckage på avgasrör
Kollat efter tjuvluft
Katalysatorn är en sportkatalysator och den är ny
Nytt avgassystem 3" med extraktorgrenrör

Säkert något jag glömt.

Sen vet jag inte om det har något att göra men bilen bluddrar när man släpper gasen d.v.s. att den förbränner oförbränt bränsle i avgasröret... Kan det ha med saken att göra? roll

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Ja, är avgas tätt så är det väl bara lambda kvar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Viktor-
27 mars 2016 · 295 Inlägg

Lambda sonderna är splitter nya också

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
ehedman
27 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Kommer katten upp i arbetstemp?

Med tanke på att du har en vanlig (original?) 2,5:a och dessutom 3" avgasrör (hela vägen?) har jag mina aningar om att problemet kan sitta där.

Min teori grundar sig i att du har bytt vettiga slitagedelar samt att en det är katalysatorns uppgift att "eliminera" CO.

Senast redigerat av ehedman (27 mars 2016)

Marcus_89 Biltokig elektriker
28 mars 2016 · 3 352 Inlägg

Iom sportkatten så måste du köra den riktigt varm för att den ska funka. Man ska höra att det knäpper/tickar i katten, då är den igång och förbränner. Dra några ordentliga repor innan besiktning så den kommer upp i temp. Kan ju vara att den får lite för mkt bränsle med. Tempgivaren till insprutningen kan vara kass, sitter under insuget.

Annars är det som sagt en ordentlig varmkörning som gäller innan smile

Viktor-
28 mars 2016 · 295 Inlägg

Okej men då får vi testa med det! smile Typ dra ut på alla växlarna till MAX och köra som en idiot för att få den varm? lolbig_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 mars 2016 · 3 352 Inlägg

Viktor- skrev:
Okej men då får vi testa med det! smile Typ dra ut på alla växlarna till MAX och köra som en idiot för att få den varm? lolbig_smile

Hehe, ja varvstopp hela vägen till besiktning wink Ne, men lite hårda accelerationer så den får jobba lite smile Köra runt en stund innan besiktning så går det nog bra smile

Viktor-
29 mars 2016 · 295 Inlägg

Värderna jag fick på besiktningen var:
CO-halt   0,4 (0,5) 0,7 (0,3) Över 2000rpm %
HC          57 (100) ppm
Lambda   1,02 (0,97-1,03)

Om man kan tyda något på detta?

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Marcus_89 Biltokig elektriker
29 mars 2016 · 3 352 Inlägg

Viktor- skrev:
Värderna jag fick på besiktningen var:
CO-halt   0,4 (0,5) 0,7 (0,3) Över 2000rpm %
HC          57 (100) ppm
Lambda   1,02 (0,97-1,03)

Om man kan tyda något på detta?

HC är oförbrännt bränsle, vilket är rätt högt, borde ligga längre. Kan ju vara det som bidrar till högt co-värde med. Om du nu har allt fräscht med luftfilter, stift och olja så skulle jag lägga min röst på tempgivaren till insprutningen. Kan vara den som lurar i bilen lite fetare blandning. Men som jag skrev innan så är det viktigt att varmköra ordentligt när du har sportkatt för att den ska rena ordentligt smile

ehedman
29 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Viktor- skrev:
Värderna jag fick på besiktningen var:
CO-halt   0,4 (0,5) 0,7 (0,3) Över 2000rpm %
HC          57 (100) ppm
Lambda   1,02 (0,97-1,03)

Om man kan tyda något på detta?

HC är oförbrännt bränsle, vilket är rätt högt, borde ligga längre. Kan ju vara det som bidrar till högt co-värde med. Om du nu har allt fräscht med luftfilter, stift och olja så skulle jag lägga min röst på tempgivaren till insprutningen. Kan vara den som lurar i bilen lite fetare blandning. Men som jag skrev innan så är det viktigt att varmköra ordentligt när du har sportkatt för att den ska rena ordentligt smile

Fast lambda-värdet > 1 innebär samtidigt att den går magert. Skumt.

TS: Jag tror att du antingen har ett läckage eller så varmkörde du inte nog innan besiktningen.

1.  Högt CO tyder på att katten inte gör sitt jobb
2.  Högt HC tyder på oförbrända avgaser
3.  Lambda > 1 tyder på att bilen går magert

Hur ser stiften ut? Bruna och fina? Vita? Svarta?

Senast redigerat av ehedman (29 mars 2016)

Marcus_89 Biltokig elektriker
29 mars 2016 · 3 352 Inlägg

Ja, det är sant. Det är faktiskt lite skumt smile

ehedman
29 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Ja, det är sant. Det är faktiskt lite skumt smile

Kan väl uppstå om lambdan är av pirat-fabrikat och skickar fel signaler?

Alltså att den tror att bilen går för fett och skickar på mindre bränsle eller vice versa.

Marcus_89 Biltokig elektriker
30 mars 2016 · 3 352 Inlägg

ehedman skrev:

Marcus_89 skrev:
Ja, det är sant. Det är faktiskt lite skumt smile

Kan väl uppstå om lambdan är av pirat-fabrikat och skickar fel signaler?

Alltså att den tror att bilen går för fett och skickar på mindre bränsle eller vice versa.

Ja, det är ju faktiskt inte helt omöjligt smile

Viktor-
30 mars 2016 · 295 Inlägg

ehedman skrev:

Marcus_89 skrev:

Viktor- skrev:
Värderna jag fick på besiktningen var:
CO-halt   0,4 (0,5) 0,7 (0,3) Över 2000rpm %
HC          57 (100) ppm
Lambda   1,02 (0,97-1,03)

Om man kan tyda något på detta?

HC är oförbrännt bränsle, vilket är rätt högt, borde ligga längre. Kan ju vara det som bidrar till högt co-värde med. Om du nu har allt fräscht med luftfilter, stift och olja så skulle jag lägga min röst på tempgivaren till insprutningen. Kan vara den som lurar i bilen lite fetare blandning. Men som jag skrev innan så är det viktigt att varmköra ordentligt när du har sportkatt för att den ska rena ordentligt smile

Fast lambda-värdet > 1 innebär samtidigt att den går magert. Skumt.

TS: Jag tror att du antingen har ett läckage eller så varmkörde du inte nog innan besiktningen.

1.  Högt CO tyder på att katten inte gör sitt jobb
2.  Högt HC tyder på oförbrända avgaser
3.  Lambda > 1 tyder på att bilen går magert

Hur ser stiften ut? Bruna och fina? Vita? Svarta?

Stiften är svarta "sotiga" så den får väl då för mycket bensin?
En annan sak som jag glömt berätta är att motorstyrningen är från den gamle motorn som då var en M50B28 motor... kanske har med de att göra

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Marcus_89 Biltokig elektriker
30 mars 2016 · 3 352 Inlägg

M50B28, strokad 2,5l? Eller menar du M52B28.

Ja, svarta stift tyder på för fet blandning. Vad sitter det för spridare osv på den?

Viktor-
30 mars 2016 · 295 Inlägg

Marcus_89 skrev:
M50B28, strokad 2,5l? Eller menar du M52B28.

Ja, svarta stift tyder på för fet blandning. Vad sitter det för spridare osv på den?

Är inte så bra på det där med betäckningarna på BMW men original var det en BMW 328 som nu är utbytt av förra ägaren till en M50B25

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Marcus_89 Biltokig elektriker
30 mars 2016 · 3 352 Inlägg

Viktor- skrev:

Marcus_89 skrev:
M50B28, strokad 2,5l? Eller menar du M52B28.

Ja, svarta stift tyder på för fet blandning. Vad sitter det för spridare osv på den?

Är inte så bra på det där med betäckningarna på BMW men original var det en BMW 328 som nu är utbytt av förra ägaren till en M50B25

Ok, då har det suttit en m52b28 i. Då kan det vara att det sitter B28 spridare i osv. De är större än M50B25, så då får den lite extra soppa. Skruva bort kåpan över spridarna och kolla vad det är för färg på dem, så kan man se vilka det är smile

Viktor-
30 mars 2016 · 295 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Viktor- skrev:

Marcus_89 skrev:
M50B28, strokad 2,5l? Eller menar du M52B28.

Ja, svarta stift tyder på för fet blandning. Vad sitter det för spridare osv på den?

Är inte så bra på det där med betäckningarna på BMW men original var det en BMW 328 som nu är utbytt av förra ägaren till en M50B25

Ok, då har det suttit en m52b28 i. Då kan det vara att det sitter B28 spridare i osv. De är större än M50B25, så då får den lite extra soppa. Skruva bort kåpan över spridarna och kolla vad det är för färg på dem, så kan man se vilka det är smile

Dom är röda

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Marcus_89 Biltokig elektriker
30 mars 2016 · 3 352 Inlägg

Viktor- skrev:

Marcus_89 skrev:

Viktor- skrev:
Är inte så bra på det där med betäckningarna på BMW men original var det en BMW 328 som nu är utbytt av förra ägaren till en M50B25

Ok, då har det suttit en m52b28 i. Då kan det vara att det sitter B28 spridare i osv. De är större än M50B25, så då får den lite extra soppa. Skruva bort kåpan över spridarna och kolla vad det är för färg på dem, så kan man se vilka det är smile

Dom är röda

Okej, en m52B28 har rosa/röda spridare. Så kan vara så att spridare,styrbox osv fortfarande är anpassat efter en m52b28

Senast redigerat av Marcus_89 (30 mars 2016)

ehedman
30 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Låter högst rimligt. Frågan är om man ens kan göra något åt styrboxen annat än att byta till en styrbox avsedd för M50B25.

Styrboxen är väl inte adaptiv utan tror fortfarande att det sitter en större spis i. Således kan enbart ett spridarbyte lika gärna göra att den går sämre och får ännu sämre avgasvärden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang