BMW M50B25 HögCO halt vid 2500rpm

Viktor-
17 april 2016 · 295 Inlägg

Har nu svetsat dit en ny katalysator 400cells utan några förbättringar. Mina värden gick då istället upp.... Fattar inget.

CO: 1,4% (0,3)vid 2500rpm
HC: 95ppm (100)
Lamda: 1,02 (0,97-1,03)

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Volvo S70 (1998)
Audi A4 Allroad "Misanoröda allråden" (2011)
Volkswagen T3 "Ebbabussen" (1982)
Marcus_89 Biltokig elektriker
17 april 2016 · 3 352 Inlägg

Problemet ligger troligen i att du har motorstyrning för en 2,8 och du åker 2,5. Den är programmerad efter 2,8:an och ger då troligen mer soppa än vad 2,5 klarar att förbränna. Så den går alldeles för fett. En mappning hade troligen löst problemet.

Hur kommer det sig att du har stoppat i en b25 istället för b28? smile Turbobygge på g?

Senast redigerat av Marcus_89 (17 april 2016)

Viktor-
17 april 2016 · 295 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Problemet ligger troligen i att du har motorstyrning för en 2,8 och du åker 2,5. Den är programmerad efter 2,8:an och ger då troligen mer soppa än vad 2,5 klarar att förbränna. Så den går alldeles för fett. En mappning hade troligen löst problemet.

Hur kommer det sig att du har stoppat i en b25 istället för b28? smile Turbobygge på g?

Nae det var förr förra ägaren som bytte motor pga att den motorn hade topplockspackningen gått på. Så då tycke han att det var "enklare" att byta motor lol

Har nu plockat ut boxen och dessa nummer står på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-79fc853008624b470bea8fe14ef2e9b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-a721a03dfc33763d3e6f5ccf94e0afcf.jpg

Om man söker på boxens nummer: 5WK9 032 D13 på google så får man upp några E39 523 bilar. Som dessa:

https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=22097642
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=19448517

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/5WK9032D13/

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Audi A4 Allroad "Misanoröda allråden" (2011)
Volkswagen T3 "Ebbabussen" (1982)
Marcus_89 Biltokig elektriker
17 april 2016 · 3 352 Inlägg

Ok, ja synd att han inte stoppade i rätt motor bara tongue Såg att man även fick upp några 328/528 bilar. Så är säkert samma box men sen skiljer mappen. Så tror på teorin att den går på 328:ans mapp smile

Viktor-
17 april 2016 · 295 Inlägg

Motorn som sitter i nu är en M50B25 men ifrån vilken bil den är tagen ifrån vet jag inte mad

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Viktor-
17 april 2016 · 295 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ser nu att det monterats en M50B25. Köp en M52B28, du kan hitta de för typ 2000 kr på returbilen.se (se till att ta en från en E36, det sitter olika tråg beroende på vilken kaross-kod de sitter i, M52 satt väl även i E39, E46 och E38)

Vart ser du att det har monterats en M50B25?

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Viktor-
17 april 2016 · 295 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Du skriver det själv (igen 2 inlägg upp). Minns jag rätt så har M50 oljepåfyllningslocket närmast torpedväggen medan M52 har locket "i motorns framkant".

Jaha okej. Du skrev det på ett sådant sätt så att jag uppfattade det som att du läste de på någon annan hemsida tongue
Men på min motor så sitter olje påfyllningslocket i fram vid fläkten hmm Då kanske det är en M52B25 jag har i bilen?

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Viktor-
17 april 2016 · 295 Inlägg

Vad är det för skillnad på M50 och M52? och vad står M för?

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Viktor-
25 april 2016 · 295 Inlägg

Är det samma spridare till m52b25 som det är till m50b25?

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang