Köpråd baslåda till DLS A6

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Hej!
Någon som har tips på en bra baslåda som passar bra ihop med ett DLS A6?

Mvh
Daniel

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Vill även passa på att fråga vilket ohmtal man bör köra steget i. Det är specat till:
500 watt rms vid 4 ohm, 870 watt rms i 2 ohm och 1200 watt rms i 1 ohm. Hur mycket kontroll och välljud tappar man egentligen när man går ner i ohm på detta steg? Funderar på om ensam 12a runt 500-800 watt rms kan vara en lagom lösning? Eller skall man satsa på en dubbellåda på ungefär samma watt? Lådan kommer sitta i en V70n tills vidare.

Mvh
Daniel

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Det som händer när du lastar ner steget är att det drar duktigt med ström, så om du lastar ner det till 1 ohm så behöver du nog lägga till ett batteri. Jag har inte kollat upp hur mycket A detta steg drar men jag har hört att en tumregel är du får lägga till ett batteri per 1000 wrms. Ljudmässigt kan det ju bli mer tryck med 2 basar, men sen är ju frågan varför du köpte en kombi. Om du använder två basar får varje bas hälften av stegets effekt, så det känns lite meningslöst att snacka om "samma watt". Det har mao ingen större betydelse, för det handlar om effekttålighet och som sagt så får två bara hälften var så du skulle kunna gå NER till 250-400 watt effekttålighet. Leta reda på nåt du gillar och posta här så ska du få din dom! Det finns fler parametrar att hålla koll på och om du är ute efter spl eller sq.

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det som händer när du lastar ner steget är att det drar duktigt med ström, så om du lastar ner det till 1 ohm så behöver du nog lägga till ett batteri. Jag har inte kollat upp hur mycket A detta steg drar men jag har hört att en tumregel är du får lägga till ett batteri per 1000 wrms. Ljudmässigt kan det ju bli mer tryck med 2 basar, men sen är ju frågan varför du köpte en kombi. Om du använder två basar får varje bas hälften av stegets effekt, så det känns lite meningslöst att snacka om "samma watt". Det har mao ingen större betydelse, för det handlar om effekttålighet och som sagt så får två bara hälften var så du skulle kunna gå NER till 250-400 watt effekttålighet. Leta reda på nåt du gillar och posta här så ska du få din dom! Det finns fler parametrar att hålla koll på och om du är ute efter spl eller sq.

Det är väl egentligen bara så enkelt att jag vill ha bättre ljud i bruks/pendlarbilen. Eftersom det är en kombi vars givna huvudsyfte är erbjuda möjligheten till att frakta större prylar så vill jag ju givetvis antingen ha en dold installation eller att det är smidigt att plocka ur grejerna när man behöver lastutrymmet till annat.

Jag har prylar liggandes för att kunna köra med två batterier men vill helst undvika det i denna installationen.

Uppsättningen som är tänkt är följande:
* DLS US 6.2 kitt i framdörrerna som drivs av ett DLS A4.
* Någon form av baslåda som kommer drivas av ett DLS A6.
* Kanske ordnar några billiga coaxialer till bakdörrarna men det är ingen prio just nu, kommer antagligen bara koppla ur dem tills vidare.

Då dessa två steg är ganska strömhungriga så är det väl också en faktor att väga in. Därmed känns det iaf inte så aktuellt att att spela i 1 ohm på DLS A6-steget just nu. Så då har vi alltså max 870 watt rms och lägsta ohm på 2 att röra oss med. Då behöver jag alltså kolla på en låda som använder sig av 2 eller 4 ohm.

Frågan är om någon av dessa två kan vara ett alternativ:

http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … te-p1-2x12

http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … te-p1-1x12

De verkar ha en bra prisbild nu under påsk. Någon som vet skillnaden på P1, P2 och P3? Är det bara olika effekt som skiljer eller även kvalitet på ljudet?

När det kommer till själv ljudbilden så är jag inte ute efter att det skall vibrera och dåna i hela bilen utan jag vill ha en fast och följsam bas men som ändå kan spela hyfsat djupt och högt. Mest fokus skall ligga på trampa takten bas gentemot att bara flytta max med luft. Det skall ju även lira bra ihop med framsystemet och samtidigt ändå inte låta för klent. I märkesväg har jag även varit inne lite på kicker och cerwin vega men är öppen för alla förslag. JBL brukar ju också göra hyfsade grejer. Slutsatsen är väl med andra ord: Mer fokus på SQ än SPL men gärna någon form av gyllene medelväg så att det blir ösigt och välljudande på samma gång.

Mvh
Danne

EDIT: Här är även till en till baslåda som har bra pris nu under påsken: http://cdbilradio.se/baslador/baslador- … p=prisjakt

EDIT 2: Dum fråga detta kanske, men vad är det för skillnad på två olika baslådor som är specade till samma watt rms men har olika ohm-tal? Kommer steget kräva mer kräm för att driva lådan med lägre ohm även om lådorna drar samma effekt i watt?

Senast redigerat av Danne_485 (28 mars 2016)

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Har du köpt grejerna ur Ultimate serien begagnat eller?

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

http://cdbilradio.se/baselement/12/rock … ate-p2d412

Den säljs för samma pris här.

http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … 2d412.html

Ingen baslåda men det är en ur Punch-serien med 2x4ohm talspolar så du kan köra den i 2 ohm. De andra (färdiga) Rockford lådorna var kopplade i 1ohm. Hyfsade data, bättre än den serie du länkade till. Det som förvånar mig är att du väljer en så pass billig bas till ett steg som kostade runt 6000 kr nytt. För att inte tala om framsystemet, som inte heller är nytt, inte med den beteckning du angav.

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Du skriver om ljudbilden för att beskriva basen. Det är bara när det gäller framsystem som man talar om ljudbild, och då var den är placerad i bilen, på instrumentbrädan, bredd, höjd, röst- och instrumentplacering i ljudbilden m m. Ordet du är ute efter är ljudkaraktär.

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
http://cdbilradio.se/baselement/12/rockford-fosgate-p2d412

Den säljs för samma pris här.

http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … 2d412.html

Ingen baslåda men det är en ur Punch-serien med 2x4ohm talspolar så du kan köra den i 2 ohm. De andra (färdiga) Rockford lådorna var kopplade i 1ohm. Hyfsade data, bättre än den serie du länkade till. Det som förvånar mig är att du väljer en så pass billig bas till ett steg som kostade runt 6000 kr nytt. För att inte tala om framsystemet, som inte heller är nytt, inte med den beteckning du angav.

Ja, P2-serien eller P3-serien hade passat mig bättre effektmässigt tror jag men jäkligt dumt att de färdiga lådorna ligger på 1 ohms last. Vill helst ha en färdig låda så jag slipper bygga egen. Känner att jag inte riktigt har tid med det och det kräver ju en del omsorg för att få det bra. Eftersom det skall vara samma basar i deras lådor som de som säljs löst så borde det kanske gå att plocka ut basen och koppla om den till högre ohm-tal? Eller har jag fel?

Sedan undrar jag om man kör steget i 1 ohms last, drar det då konstant max effekt på 1200 watt rms ifrån batteriet även om basen bara har 600 watt rms i maxeffekt eller hur fungerar det där eg?

Billig och billig. Det är ju dels på rea på den och sedan vet jag inte vad skulle välja annars. Finns ju Kicker L7 också men ingen aning om den kan spela snyggt. roll

Senast redigerat av Danne_485 (28 mars 2016)

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du skriver om ljudbilden för att beskriva basen. Det är bara när det gäller framsystem som man talar om ljudbild, och då var den är placerad i bilen, på instrumentbrädan, bredd, höjd, röst- och instrumentplacering i ljudbilden m m. Ordet du är ute efter är ljudkaraktär.

Jaja, ljudkaraktär då. roll

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Har du köpt grejerna ur Ultimate serien begagnat eller?

Vad tänkte du på? Köpte det nytt men det var ganska många år sedan nu. Runt 2010.

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Denna finns ju också: http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -s1%2F1984 800 watt rms i 2 ohm. Frågan är om originalbatteriet och generator klarar av 870 watt rms i 2 ohm plus 4x85 watt rms i 4 ohm (2x85 watt rms om jag bara har frontkittet installerat) som stegen skulle leverera vid denna setup. Skall man räkna på stegets rms eller basen/högtalarnas rms när det kommer till totalen? Skulle eg tro att runt 800 watt rms är rätt lagom med enbart originalbatteri. Ganska litet batteri på V70 original.

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Kicker basen hittar jag inga data på, då brukar jag skippa de för de har väl nånting att dölja tänker jag då. Fast å andra sidan verkade den ha en neodynium magnet så... Du ska ta reda på hur mycket A generatorn levererar, sen ska du ta reda på hur mycket ström (A) stegen behöver, sen vet du svaret. Hålla på krångla så när svaret finns i specen är ju bara borkastad tid. Volvos batteri ska ligga på minst 95Ah.

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
http://cdbilradio.se/baselement/12/rockford-fosgate-p2d412

Den säljs för samma pris här.

http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … 2d412.html

Ingen baslåda men det är en ur Punch-serien med 2x4ohm talspolar så du kan köra den i 2 ohm. De andra (färdiga) Rockford lådorna var kopplade i 1ohm. Hyfsade data, bättre än den serie du länkade till. Det som förvånar mig är att du väljer en så pass billig bas till ett steg som kostade runt 6000 kr nytt. För att inte tala om framsystemet, som inte heller är nytt, inte med den beteckning du angav.

Ja, P2-serien eller P3-serien hade passat mig bättre effektmässigt tror jag men jäkligt dumt att de färdiga lådorna ligger på 1 ohms last. Vill helst ha en färdig låda så jag slipper bygga egen. Känner att jag inte riktigt har tid med det och det kräver ju en del omsorg för att få det bra. Eftersom det skall vara samma basar i deras lådor som de som säljs löst så borde det kanske gå att plocka ut basen och koppla om den till högre ohm-tal? Eller har jag fel?

Sedan undrar jag om man kör steget i 1 ohms last, drar det då konstant max effekt på 1200 watt rms ifrån batteriet även om basen bara har 600 watt rms i maxeffekt eller hur fungerar det där eg?

Billig och billig. Det är ju dels på rea på den och sedan vet jag inte vad skulle välja annars. Finns ju Kicker L7 också men ingen aning om den kan spela snyggt. roll

Skit i effektmässigt, det är inte spl. Ljudet är det viktigaste. Om du vet vad du gör så kanske du lyckas koppla om de till 4 ohm.

Nej, steget drar ström efter hur mycket effekt som behövs.

Om du vill köpa färdiga grejer begränsas utbudet till den prisklass och ljudkvalitet som de flesta nöjer sig med. Det bästa är att köpa nåt riktigt bra för du har ett steg som klarar det, ljud- och efffektmässigt.

http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -s1%2F1964

Köper du en eller två såna här får du samma ljudkaraktär i hela systemet, the DLS sound experience! Den har väldigt bra data och är välbyggd med bra material. Den har högre känslighet än RF också.

Senast redigerat av Bassiehof (28 mars 2016)

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Kicker basen hittar jag inga data på, då brukar jag skippa de för de har väl nånting att dölja tänker jag då. Fast å andra sidan verkade den ha en neodynium magnet så... Du ska ta reda på hur mycket A generatorn levererar, sen ska du ta reda på hur mycket ström (A) stegen behöver, sen vet du svaret. Hålla på krångla så när svaret finns i specen är ju bara borkastad tid. Volvos batteri ska ligga på minst 95Ah.

Vad är det för data du inte hittar?

Max strömförbrukning är 140 A på monosteget och 95 A på 4-kanalssteget. Generatorn tror jag ligger på 120 A. Ska jag ha en generator på 235 A egentligen då eller vad?  Batteriet som sitter i ligger på 60 ah. Hade jag vetat vad jag skulle ha så hade jag inte frågat. Var längesedan jag pysslade med ljud nu.

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
http://cdbilradio.se/baselement/12/rockford-fosgate-p2d412

Den säljs för samma pris här.

http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … 2d412.html

Ingen baslåda men det är en ur Punch-serien med 2x4ohm talspolar så du kan köra den i 2 ohm. De andra (färdiga) Rockford lådorna var kopplade i 1ohm. Hyfsade data, bättre än den serie du länkade till. Det som förvånar mig är att du väljer en så pass billig bas till ett steg som kostade runt 6000 kr nytt. För att inte tala om framsystemet, som inte heller är nytt, inte med den beteckning du angav.

Ja, P2-serien eller P3-serien hade passat mig bättre effektmässigt tror jag men jäkligt dumt att de färdiga lådorna ligger på 1 ohms last. Vill helst ha en färdig låda så jag slipper bygga egen. Känner att jag inte riktigt har tid med det och det kräver ju en del omsorg för att få det bra. Eftersom det skall vara samma basar i deras lådor som de som säljs löst så borde det kanske gå att plocka ut basen och koppla om den till högre ohm-tal? Eller har jag fel?

Sedan undrar jag om man kör steget i 1 ohms last, drar det då konstant max effekt på 1200 watt rms ifrån batteriet även om basen bara har 600 watt rms i maxeffekt eller hur fungerar det där eg?

Billig och billig. Det är ju dels på rea på den och sedan vet jag inte vad skulle välja annars. Finns ju Kicker L7 också men ingen aning om den kan spela snyggt. roll

Skit i effektmässigt, det är inte spl. Ljudet är det viktigaste. Om du vet vad du gör så kanske du lyckas koppla om de till 4 ohm.

Nej, steget drar ström efter hur mycket effekt som behövs.

Om du vill köpa färdiga grejer begränsas utbudet till den prisklass och ljudkvalitet som de flesta nöjer sig med. Det bästa är att köpa nåt riktigt bra för du har ett steg som klarar det, ljud- och efffektmässigt.

http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … -s1%2F1964

Köper du en eller två såna här får du samma ljudkaraktär i hela systemet, the DLS sound experience! Den har väldigt bra data och är välbyggd med bra material. Den har högre känslighet än RF också.

Okey. Så då spelar ohm-talet inte så stor roll utan det är effekten i rms på basen som är det viktiga? I sådana fall öppnar sig ju fler möjligheter igen. En annan variant är att köra allt på 4-kanalssteget. Köra frontsystemet på 2 kanaler och sedan basen på de andra två kanalerna. Jag har dock inte lyckats förstå vilken watt man får ut då det inte stod i manualen för kopplingsschemat.

Hade gärna tagit en sådan bas eller två om någon hade kunnat bygga en riktigt bra låda till dem men har ingen aning om vem det skulle vara så det känns rätt avlägset.

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Ohms lag är viktigare än effekttåligheten, för du matar som sagt inte basen med 1200w hela tiden. Står det inte hur mycket effekt man får ut vid bryggkoppling? Då kanske det inte lämpar sig för det. Men visst, till en bas räcker den effekten också, DLS har ganska hög känslighet. Du kanske inte behöver bryggkoppla om du köper en bas med dubbla talspolar.Men då får du köra de kanalerna i mono. Det finns kanske nån inställning i stereon där du kan koppla om subwooferutgången till mono.

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
Kicker basen hittar jag inga data på, då brukar jag skippa de för de har väl nånting att dölja tänker jag då. Fast å andra sidan verkade den ha en neodynium magnet så... Du ska ta reda på hur mycket A generatorn levererar, sen ska du ta reda på hur mycket ström (A) stegen behöver, sen vet du svaret. Hålla på krångla så när svaret finns i specen är ju bara borkastad tid. Volvos batteri ska ligga på minst 95Ah.

Vad är det för data du inte hittar?

Max strömförbrukning är 140 A på monosteget och 95 A på 4-kanalssteget. Generatorn tror jag ligger på 120 A. Ska jag ha en generator på 235 A egentligen då eller vad?  Batteriet som sitter i ligger på 60 ah. Hade jag vetat vad jag skulle ha så hade jag inte frågat. Var längesedan jag pysslade med ljud nu.

Thiele/Small parametrar. Vilka material basen är gjord av.

Generatorn ger mer än så. Jag kollade upp det för inte så länge sedan. Batteriet ska ligga på 95Ah, då är det nån som har snålat och satt i ett klenare batteri.

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:
Ohms lag är viktigare än effekttåligheten, för du matar som sagt inte basen med 1200w hela tiden. Står det inte hur mycket effekt man får ut vid bryggkoppling? Då kanske det inte lämpar sig för det. Men visst, till en bas räcker den effekten också, DLS har ganska hög känslighet. Du kanske inte behöver bryggkoppla om du köper en bas med dubbla talspolar.Men då får du köra de kanalerna i mono. Det finns kanske nån inställning i stereon där du kan koppla om subwooferutgången till mono.

Kolla sida 14: http://www.dls.se/files/172/2/Manual_A-amp_11_eng.pdf

Hade dock vara bra att veta vilken effekt frontarna och basen får.

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
Kicker basen hittar jag inga data på, då brukar jag skippa de för de har väl nånting att dölja tänker jag då. Fast å andra sidan verkade den ha en neodynium magnet så... Du ska ta reda på hur mycket A generatorn levererar, sen ska du ta reda på hur mycket ström (A) stegen behöver, sen vet du svaret. Hålla på krångla så när svaret finns i specen är ju bara borkastad tid. Volvos batteri ska ligga på minst 95Ah.

Vad är det för data du inte hittar?

Max strömförbrukning är 140 A på monosteget och 95 A på 4-kanalssteget. Generatorn tror jag ligger på 120 A. Ska jag ha en generator på 235 A egentligen då eller vad?  Batteriet som sitter i ligger på 60 ah. Hade jag vetat vad jag skulle ha så hade jag inte frågat. Var längesedan jag pysslade med ljud nu.

Thiele/Small parametrar. Vilka material basen är gjord av.

Generatorn ger mer än så. Jag kollade upp det för inte så länge sedan. Batteriet ska ligga på 95Ah, då är det nån som har snålat och satt i ett klenare batteri.

Tror det är denna generatorn jag har. http://www.frejbildelar.se/generatorer/ … vo-s80-v70

Du kanske tänker på en senare variant av V70 eller något som har större batteri? För när jag fick problem med bilen och trodde batteriet var kasst så köpte jag ett nytt på Autoexperten och det batteriet jag fick av dem då som skulle vara anpassat för min bil var på 63ah. Dock visade det sig sedan att det var generatorn som hade lagt av och det var då jag köpte den generatorn som jag länkade ovan. Det gamla batteriet fungerade fortfarande hyfsat så det har jag i bilen nu (60ah) och det andra på 63 ah har jag på underhållsladdning tills vidare i förrådet i reserv ifall det gamla skulle haverera. Ett 95 ah hade varit mumma men tyvärr har jag inte det i min bil.

Bassiehof
28 mars 2016 · 1 777 Inlägg

Den här ligger på 160A. https://www.skruvat.se/Generator-P12988.aspx

Jag har sett bilder på 95Ah i V70N. Jag hade 65A i en 850 med mycket mindre elektronik och den var svårstartad på vintern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang