Volvo 16v Turbo

Planerna är att bygga en stabil motor, inget riktigt värsting, på ett stativ till en början och sedan när motorn börjar sig bli färdig införskaffa sig en bil (740 eller 240 inte bestämt än) och hinka i den i. Effekten, förhoppningsvis ca 400hk men vi får se vad det landar på. Detta är mitt första motorbygge någonsin, endast renoverat en topp innan och plockat isär ett par motorer så tips och trick mottages med glädje!
  • 9 Följare
  • 2 784 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 december 2016
ArvidOskarsson
28 mars 2016 · 16 Inlägg

Tjenare! Hade ett projekt som hette 740 16v Turbo eftersom planerna var att sätta motorn i en 740 sedan men nu har min far fått för sig att han betalar för bilen om det är en 240 så namnet fick helt enkelt bli Volvo 16v Turbo istället så får vi se vad motorn hamnar i tillslut. I alla fall så är planen att bygga en stabil botten på ett b230fk block med Volvos 16v topp på detta. Tips och tricks tas emot med glädje! Sätter ett mål på 400hk så får vi se vad det slutar på.

Kraft före utseende
Volvo 240 GL "Pappas originalare" (1988)
ArvidOskarsson
28 mars 2016 · 16 Inlägg

Åkte och köpte ett block utav en skrotnisse jag känner. Motorn var väldigt fräsch, blev positivt överraskad när vi hämtade den (köpte den sent på kvällen så såg inte så mycket).

Problemet var att vi inte har någon motorlyft eller pengar till att köpa en så först fick vi köra in hela kärran i garaget och låta den stå där några dagar.

Lösningen blev efter lite bollande med min chef på Maskinservice i Svenljunga där jag jobbar lov och har praktik att vi skulle lägga ett järn över takbalkarna i garaget, borra hål genom taket och på en gängstång svetsa fast en krok. Funkade UTMÄRKT! Dessutom tar det absolut ingen plats!

Tack till Martin för att du ställer upp med material och lån av lyftblock!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-1d3688bb35752074ce86e5e59d4a62c7_large.jpg

Sen kom motorn ner på marken och kunde börja demonteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-b8068470123bb4e34bde20a2943f09a5_large.jpg

Plockade av och isär 8v toppen som jag tänkte göra iordning och ställa på hyllan tills vidare. Kan va kul att ha en fin topp i någon bruksbil framöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-08001ab4be424532a5df9a00b95a8aca_large.jpg

Ska till garaget imorgon igen är tanken så då kommer mer bilder om jag kommer ihåg haha!

Kraft före utseende
Volvo 240 GL "Pappas originalare" (1988)
ArvidOskarsson
29 mars 2016 · 16 Inlägg

Hann tyvärr inte göra så mycket idag som planerat då jag fick hjälpa en kompis då hans EPA börjat gå som en potta sk*t men nu funkar allt igen. Tagit bort det mesta från blocket nu ska bara insidan isär med. Ska dit imorgon igen och kanske hittar lite tid för motorn med lite tur!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-076a08bd71dee6b7aaebb3307ebcd76c_large.jpg

Plockade som sagt isär toppen, mindre fräsch 531 bredvid

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-e3de45f7015c14543f8b45ad9662fd5c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-8e4438ea8ca9683d43121b47801a6873_large.jpg

Kraft före utseende
Volvo 240 GL "Pappas originalare" (1988)
ArvidOskarsson
3 april 2016 · 16 Inlägg

I fredags va vi och köpte en svets till garaget! Fick den väldigt billigt då dom inte trodde den funka. Fick hem den och testade och som dem trodde så funkade inte trådmatningen men efter lite pill fick vi igång allt! Gas och tråd va det kvar med!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-ec0598ee2f16dbe467f0c698e74e8090.jpg
Svets!

Kraft före utseende
Volvo 240 GL "Pappas originalare" (1988)
ArvidOskarsson
19 april 2016 · 16 Inlägg

Vart dött här nu ett tag! Är för att det faktiskt inte hänt någonting alls med motorn, helt enkelt för att jag inte hunnit. Är mycket nu med göra iordning och sälja 740in, ta körkort osv så ont om pengar och tid. MEN! Satt här och tänkte, någon annan bil med hårdare ventilfjädrar man kan ta från och sätta på 16v toppen? smile

Edit:
Funderar även på att bygga den första motorn som V 1.0 och inte lägga så enormt mycket pengar på den utan bara få allt att lira ihop. Skita i att borra och byta stakar och kolvar i första blocket utan bara dra isär allt, balansera upp allt osv och få på en 16v topp med turbo. Är la tändning och sprut som är lite oklart fortfarande hur jag ska göra med.

Senast redigerat av ArvidOskarsson (19 april 2016)

Kraft före utseende
Volvo 240 GL "Pappas originalare" (1988)
ArvidOskarsson
13 maj 2016 · 16 Inlägg

Hallå i stugan! Tyst i stugan har det vart nu igen. Pengarna går åt till körkort och förstabil just nu så har helt enkelt inga pengar till att fortsätta för tillfället. Tänkte fråga en bekant om han vill sponsra med att blästra blocket så kan jag iaf lägga på ny färg men sedan får det helt enkelt stå still ett tag. Sedan när jag jobbat lite i sommar så tänkte jag köpa en sats med grejer till bottendelen med nya lager, packningar och dylikt, balansera vev osv och börja plocka ihop.

Nu har jag iaf blockat isär blocket helt och hållet. Blev utan motorstativ eftersom pengarna tröt men går la bra ändå! Passade på att jobba lite ute när vårsolen tittade fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-3f03e673eeb255c0cc495c3aaeee3d1a.jpg

Fel topp på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217497/217497-b6eb4804c35e45990fdda7b10c8e3bf8.jpg

Satt även och funderade hur jag ska göra med kolvar. Tror jag får sätta mig och räkna lite på kompression osv. En del fräser ju ventilsäten och en del svarvar av kolvarna ett par-tre millimeter. Funderar på att göra en kombo och svarva lite + ventilsäten men vet inte riktigt hur det blir med kompet än så får som sagt räkna lite på det. Blir lite experiment helt enkelt!

Kraft före utseende
Volvo 240 GL "Pappas originalare" (1988)
ArvidOskarsson
8 december 2016 · 16 Inlägg

Efter årets gång och andra projekt har detta stannat av som märkts haha. Motorn är helt nerplockad och ska förhoppningsvis plockas ihop snart igen. Bottendelen får förbli standard, en original 16v topp med endast hårdare ventilfjädrar kommer monteras och förhoppningsvis byta ut den original 16 ventilar motorn som sitter i min bruksbil. Motorn kommer styras av eftermarknadssprut. Då jag köpt en PV att renovera med så kommer detta bli lite vid sidan av när det finns pengar över så kanske blir klar motor till slutet av sommaren 2017? Vi får se smile

Kraft före utseende
Volvo 240 GL "Pappas originalare" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang