Hjälp! Bilen startar inte!

Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

Hej på er!

Jag är väldigt ny när det gäller bilar, så kommer nog inte förstå allt ni säger till en början... men jag är här för att lära mig!


• Bilmodell
VOLVO 445-313 GL
Motor: Vet ej

• Årsmodell

1994

• Miltal

Vet ej. Men en del antar jag :p

• Modifikationer på bilen 

Inga jag är medveten om.

• Hur yttrar sig felet? 

Min Volvo 445-313 GL vägrar starta..! Jag körde på motorvägen en dag och den bestämde sig för att spruta massa svart rök ut ur ventilationen rakt i ansiktet på mig.. Såg att det även flög plast/gummi partiklar i rökluften. Jag svängde ut på kanten och ringde bärningsbilen. I verkstan sade de att generatorn hade slutat fungera som den ska och att det skulle kosta 5.600kr att laga. Jag kikade lite snabbt på priset på andrahands generatorer och köpte en för 600kr istället. Tanken var att jag skulle få hjälp av en kunnig kompis, men han ställde aldrig upp... Så det slutade med att jag fick byta den själv. Jag kämpade med skruvar och till slut fick jag dit den nya på plats. Jag vet dock inte hur sladdarna ska sitta, men provade lite och bilen verkade starta som vanligt. Dock hade jag pratat med min låtsaspappa och han sa att jag skulle kontrollera att sladdarna satt som de skulle genom att dra ut +sladden ur batteriet. När jag gjorde detta så dog bilen direkt och vägrar starta utan startkablar nu. Dock så dör den igen efter ett tag, efter att ha startats med startkablar. Den börjar vibrera ovanligt mycket precis när den ska dö. Jag vet inte om den har bensin i sig, men den hade det när den bärgades. Bensinlampan lyser iaf.


• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 

Finns det något "samband" mellan vissa väderförhållanden och felets uppkomst?
Svar: Nej.

Uppstår felet när bilen är varm eller kall?
Svar: Nej.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 

Har det bytts några delar?
Svar: Jag bytte generatorn. Vet inte om det går att ladda upp bilder här, men försöker.. !

Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
Svar: Verkstaden sa att det var ett maskinfel.. Att generatorn hade gett upp (Eller något i den stilen.. minns inte exakta orden)



Jag vill verkligen lära mig mer om bilar, så att jag kan laga dem själv. Och så som jag har förstått det så är äldre bilar "lättare" att mecka med än moderna bilar.

Inväntar ivrigt era svar! Tack!

Senast redigerat av Daniel_Lobos (28 mars 2016)

Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

Bilder finns i mitt fotoalbum, om ni kommer åt det. Vet inte hur jag ska lägga upp dem annars :p

Blomman76
28 mars 2016 ·

Om du vill lära dig skruva med bilen lite mer kan jag nog rekommendera Haynes gör-det-själv handbok. Den förklarar hur man man plockar isär och lagar bilen.


https://haynes.co.uk/sites/default/files/styles/book_thumbnail/public/product_jackets/SV3066_node.jpg


http://www.haynes.se/Products/product_SV3066.htm

Senast redigerat av Blomman76 (28 mars 2016)

Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

Ah, nice! Den ska jag kika i smile.

Men vill gärna fixa felet som är nu också. Har du någon aning om vad det kan vara? Eller någon annan kanske vet?

Tack!

simlar
28 mars 2016 · 5 524 Inlägg

Du skriver att du är osäker om det finns bränsle i tanken och bränslelampan lyser.
Häll i minst 10L bränsle innan fortsatt felsökning då det låter precis som att bränslet tar slut av din beskrivning när motorn stannar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

Tack för ditt svar Simlar! Återkommer med resultat smile

Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

Funkar fortfarande inte! Nu har bilen bensin iaf..

Det startar inte alls utan startkablar.. och när det varit igång ett tag (20 sekunder MAX), oavsett om jag gasar eller inte, så börjar den vibrera massor och sen där bilen.

Fler tips big_smile?

simlar
28 mars 2016 · 5 524 Inlägg

Daniel_Lobos skrev:
Funkar fortfarande inte! Nu har bilen bensin iaf..

Det startar inte alls utan startkablar.. och när det varit igång ett tag (20 sekunder MAX), oavsett om jag gasar eller inte, så börjar den vibrera massor och sen där bilen.

Fler tips big_smile?

Tar du bort startkablarna direkt eller sitter dom på hela tiden?

Om det är så att du tar bort kablarna direkt kan det ju vara att du har för dåligt med ström i batteriet/ingen laddning från generatorn och därför dör motorn då strömmen inte räcker till.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

simlar skrev:

Daniel_Lobos skrev:
Funkar fortfarande inte! Nu har bilen bensin iaf..

Det startar inte alls utan startkablar.. och när det varit igång ett tag (20 sekunder MAX), oavsett om jag gasar eller inte, så börjar den vibrera massor och sen där bilen.

Fler tips big_smile?

Tar du bort startkablarna direkt eller sitter dom på hela tiden?

Om det är så att du tar bort kablarna direkt kan det ju vara att du har för dåligt med ström i batteriet/ingen laddning från generatorn och därför dör motorn då strömmen inte räcker till.

Jag tar bort dem så fort bilen startar. Och... jag hade ju problem med att koppla generatorn rätt, så.. Vet inte om sladdarna sitter rätt i där.. Du kan se inne på mitt fotoalbum hur det ser ut. Den röda sladden i den nya generatorn har 3 ställen där den kan sättas.. Jag vet inte vilken den ska vara satt på..

Tack!

zleepy Trucker
28 mars 2016 · 1 391 Inlägg

Prova ladda upp ditt batteri, om din generator förut dog så bilen bara körde på batteriets ström så lär det vara ganska slut...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
simlar
28 mars 2016 · 5 524 Inlägg

Daniel_Lobos skrev:

simlar skrev:

Daniel_Lobos skrev:
Funkar fortfarande inte! Nu har bilen bensin iaf..

Det startar inte alls utan startkablar.. och när det varit igång ett tag (20 sekunder MAX), oavsett om jag gasar eller inte, så börjar den vibrera massor och sen där bilen.

Fler tips big_smile?

Tar du bort startkablarna direkt eller sitter dom på hela tiden?

Om det är så att du tar bort kablarna direkt kan det ju vara att du har för dåligt med ström i batteriet/ingen laddning från generatorn och därför dör motorn då strömmen inte räcker till.

Jag tar bort dem så fort bilen startar. Och... jag hade ju problem med att koppla generatorn rätt, så.. Vet inte om sladdarna sitter rätt i där.. Du kan se inne på mitt fotoalbum hur det ser ut. Den röda sladden i den nya generatorn har 3 ställen där den kan sättas.. Jag vet inte vilken den ska vara satt på..

Tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218245/218245-46336193c4dd09b5b4774ad28718c6f0.jpg
Gamla generatorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218245/218245-04ec05ab8ac5436f0ef4b276341d31a2.jpg
Nya generatorn


Verkar som det är jorden du inte kopplat in, den ska kopplas på lämpligaste ställe på generatorn som har kontakt med metallhöljet.
Sitter inte jorden där så är det inte säkert generatorn laddar.

Sen har du ju två stift extra på den nya generatorn, osäker om det är inbyggd laddningsregulator i den nya generatorn.
Får man fråga varför du inte skaffade en likadan generatorn som den som satt original?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

simlar skrev:

Daniel_Lobos skrev:

simlar skrev:

Tar du bort startkablarna direkt eller sitter dom på hela tiden?

Om det är så att du tar bort kablarna direkt kan det ju vara att du har för dåligt med ström i batteriet/ingen laddning från generatorn och därför dör motorn då strömmen inte räcker till.

Jag tar bort dem så fort bilen startar. Och... jag hade ju problem med att koppla generatorn rätt, så.. Vet inte om sladdarna sitter rätt i där.. Du kan se inne på mitt fotoalbum hur det ser ut. Den röda sladden i den nya generatorn har 3 ställen där den kan sättas.. Jag vet inte vilken den ska vara satt på..

Tack!

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218245/218245-46336193c4dd09b5b4774ad28718c6f0.jpg
Gamla generatorn

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218245/218245-04ec05ab8ac5436f0ef4b276341d31a2.jpg
Nya generatorn


Verkar som det är jorden du inte kopplat in, den ska kopplas på lämpligaste ställe på generatorn som har kontakt med metallhöljet.
Sitter inte jorden där så är det inte säkert generatorn laddar.

Sen har du ju två stift extra på den nya generatorn, osäker om det är inbyggd laddningsregulator i den nya generatorn.
Får man fråga varför du inte skaffade en likadan generatorn som den som satt original?

Jag har satt jordsladden i, kan ta bild om ett tag för att visa hur den sitter.

Jag kan absolut inget om bilar, så en kompis (Han som skulle hjälpa mig att montera) tipsade mig om en sida och sa att jag kunde ta vilken generator som helst. Bara den hade samma Volt och så länge jag skrev in mitt reg nr på sidan jag köpte generatorn ifrån. Han sa att den skulle fungera :p.  Men lägger upp en bild på hur sladdarna är kopplade för tillfället. Men då får du gå in på mitt fotoalbum igen då big_smile Ge mig.. 20 min smile

Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

Daniel_Lobos skrev:

simlar skrev:

Daniel_Lobos skrev:
Jag tar bort dem så fort bilen startar. Och... jag hade ju problem med att koppla generatorn rätt, så.. Vet inte om sladdarna sitter rätt i där.. Du kan se inne på mitt fotoalbum hur det ser ut. Den röda sladden i den nya generatorn har 3 ställen där den kan sättas.. Jag vet inte vilken den ska vara satt på..

Tack!

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218245/218245-46336193c4dd09b5b4774ad28718c6f0.jpg
Gamla generatorn

http://www1.garaget.org/gallery/images/219/218245/218245-04ec05ab8ac5436f0ef4b276341d31a2.jpg
Nya generatorn


Verkar som det är jorden du inte kopplat in, den ska kopplas på lämpligaste ställe på generatorn som har kontakt med metallhöljet.
Sitter inte jorden där så är det inte säkert generatorn laddar.

Sen har du ju två stift extra på den nya generatorn, osäker om det är inbyggd laddningsregulator i den nya generatorn.
Får man fråga varför du inte skaffade en likadan generatorn som den som satt original?

Jag har satt jordsladden i, kan ta bild om ett tag för att visa hur den sitter.

Jag kan absolut inget om bilar, så en kompis (Han som skulle hjälpa mig att montera) tipsade mig om en sida och sa att jag kunde ta vilken generator som helst. Bara den hade samma Volt och så länge jag skrev in mitt reg nr på sidan jag köpte generatorn ifrån. Han sa att den skulle fungera :p.  Men lägger upp en bild på hur sladdarna är kopplade för tillfället. Men då får du gå in på mitt fotoalbum igen då big_smile Ge mig.. 20 min smile

Så sitter de just nu, titta i mitt fotoalbum! smile

Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

tommen1 skrev:
Man tar inte av några kablar från batteriet när motorn är igång !!!
Följden kan bli att du får byta generatorn igen om den inte laddar..
På din beskrivning så är batteriet urladdat eftersom den måste startas med kablar..
Har du instrument för att kunna mäta?
Mät isåfall batteriet som ska visa ca 12,5 volt, när du sen startar motorn så ska det vara MINST 13,5 och upp til 14,5 volt beroende på hur pass laddat batteriet är..

Okej, jag gjorde bara som jag blev tillsagd sad. Tråkigt om jag måste köpa ytterligare en generator nu då...

Jag har inga verktyg för att mäta spänningen med hmm

Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

Ingen som vet vad som kan vara fel? sad Annars måste jag boka tid hos verkstaden, eller... Skrota bilen hmm

Daniel_Lobos
28 mars 2016 · 36 Inlägg

zleepy skrev:
Prova ladda upp ditt batteri, om din generator förut dog så bilen bara körde på batteriets ström så lär det vara ganska slut...

Hade missat detta meddelande! Ska prova! Hur laddar man batteriet tongue ?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Om du har kopplat generatorn rätt och den fungerar så kommer batteriet att laddas.
Få igång bilen och kolla att batterilampan släcks.
Slocknar den inte , då laddas inte batteriet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mack Forum- och sitemoderator
29 mars 2016 · 26 136 Inlägg

tommen1 skrev:
Om du har kopplat generatorn rätt och den fungerar så kommer batteriet att laddas.
Få igång bilen och kolla att batterilampan släcks.
Slocknar den inte , då laddas inte batteriet.

Ja fast, för batteriets skull så är det nog bättre i det långa loppet att första ladda upp det med en riktig batteriladdare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Daniel_Lobos
29 mars 2016 · 36 Inlägg

Mack skrev:

tommen1 skrev:
Om du har kopplat generatorn rätt och den fungerar så kommer batteriet att laddas.
Få igång bilen och kolla att batterilampan släcks.
Slocknar den inte , då laddas inte batteriet.

Ja fast, för batteriets skull så är det nog bättre i det långa loppet att första ladda upp det med en riktig batteriladdare.

Tack för svar! Jag ska se om jag lyckas köpa en batteriladdare under dagarna som kommer. Jag återkommer med resultat! smile Något speciellt jag borde tänka på när jag köper det? Eller när jag laddar batteriet?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Kolla om det finns någon gammal laddare på skroten annars är det väl bara typ ctec som används idag..
Eftersom du  har en gammal häck så kan du köra direkt på batteriet oavsett laddartyp,  för på nyare  bilar är det säkrare att ta av och ladda p gr av all känslig elektronik..
Sen måste du skaffa en billig multimeter så du kan mäta över batteriets poler vad generatorn laddar..
Har du en himla otur så är bägge mer eller mindre på bommen..
Räkna med 6-8 års livslängd på batteriet och lite längre för generatorn..
Jag skulle med gott samvete vilja påstå att i ditt fall är köpet av multimeter för ca 100 kr prio 1.
Om generatorn havrerade p gr av något fel i batteriet så kommer samma sak att upprepas.
Jag hade FÖRST mätat batteriet innan jag startat motorn för att  se om den visar ca 12,5 volt i vila.
Gör den inte det , så hade jag bytt batteri  för att undvika moment 22..roll

Senast redigerat av tommen1 (30 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang