740 dog under färd, vägrar starta

hozzter
28 mars 2016 · 95 Inlägg

Hallå där!

ja som det står i rubriken så dog bilen när jag var ute och körde igår, låg och pressa den till max sedan några hundar meter efter så dog den (som om jag hade vridit av nyckeln)

Idag har jag bytit rotor och fördelarlock, men inte fan starta den ändå!

Gnista har jag, så jag vet inte vad det kan vara för fel.
Däremot tycker jag stiften såg väldigt torra ut, och kunde inte se att dom blivit nå blöta vid startförsök heller.

Vad tror ni ? Mvh Dennis

Senast redigerat av hozzter (28 mars 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Det blir det vanliga, att kolla bränslepump , reläet till den och säkring..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hyperion
28 mars 2016 · 305 Inlägg

testa med startgas, går den igång på det så är det garanterat pump/relä.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
gtijojje
28 mars 2016 · 24 Inlägg

Har du kollat kamremmen?

Varför ska så många skaffa bilar de inte kan hantera??
hozzter
28 mars 2016 · 95 Inlägg

Än så länge har jag provat att byta fördelarlock och rotor, även bränslepumpsrelä och tändspole. Utan någon framgång. Alla säkringar är hela.

Testade starta en stund samtidigt som jag gav gas, skruvade sedan ur o kolla ett stift. Snustorrt. Så den kan ju inte få någon soppa helt enkelt ?

Får väl åka och handla lite startgas och testa då alltså, ? Följdfråga på det, pajar jag inte LMM om jag kör startgas genom det ?

Vad menar du att jag ska kolla med kamremen ?

Tacksam för alla svar jag kan få, vet inte alls vart jag ska fortsätta.

Kan jag på något vis kolla om både förpump och bränslepump fungerar ? Jag har tillgång till en multimeter men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att kolla detta.

Mvh Dennis

Senast redigerat av hozzter (28 mars 2016)

Aronson
28 mars 2016 · 914 Inlägg

Spridarreläet vid expansionskärlet kanske.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Förmodligen har då en bränslepump slutat fungera..
Man sätter mätaren på 20 volt likström.
Man mätar på trådarna som är anslutna till pumpen och någon måste vrida på starten för att man ska få något värde, ca 12 volt.
Detta värde syns bara en sekund eller 2 på mätaren..
(Det är när man hör surret från pumpen..)

Senast redigerat av tommen1 (29 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hozzter
28 mars 2016 · 95 Inlägg

Ok får kolla spriddarreläet, sitter även det bakom askkoppen som bränslepumpsrelät ?

Tommen1 tack för svar men du får ursäkta att jag är lite retarderad, vad menar du med tamparna ?

Och vart fan sitter förpumpen så jag kan mäta den också och inte bara vanliga bränslepumpen.

Mvh Dennis

Samuel3
28 mars 2016 · 360 Inlägg

hozzter skrev:
Ok får kolla spriddarreläet, sitter även det bakom askkoppen som bränslepumpsrelät ?

Tommen1 tack för svar men du får ursäkta att jag är lite retarderad, vad menar du med tamparna ?

Och vart fan sitter förpumpen så jag kan mäta den också och inte bara vanliga bränslepumpen.

Mvh Dennis

Spridarreläet sitter på kylarvattenbehållaren!

hozzter
28 mars 2016 · 95 Inlägg

Jaså är det som sitter där, tackar! Finns det något sätt att mäta sig fram om det är det som är paj så man slipper åka o köpa ett nytt i onödan ? Börjar tröttna på att köpa saker som det faktist inte är något fel på haha wink!

Samuel3
28 mars 2016 · 360 Inlägg

Du kan löda om reläet om du vill, ta lödpennan och gå över hela relät för att utesluta ev. sprickor i lödningarna. Det kan även ha ärgat men även det går att lösa utan att byta reläet. Om du lyckades med att löda om det kan du göra samma sak på bränslepumpreläet!

hozzter skrev:
Börjar tröttna på att köpa saker som det faktist inte är något fel på haha wink!

Det känner man igen wink Bytte själv en LMM som inte var det minsta fel på tongue Men det tråkiga var att den gamla plockade jag isär tongue

Senast redigerat av Samuel3 (28 mars 2016)

hozzter
29 mars 2016 · 95 Inlägg

Någon som vet hur jag ska göra med startgasen ? Vill inte chansa och pajja min LMM som sagt!
Tar jag bort den och kör in i slangen "bakom" LMM ?

volvocola Volvo 4 life
29 mars 2016 · 347 Inlägg

När man slår tändningen så ska man höra  bensin pumpen gå igång  iaf  den  i tanken brukar  snurra  till lite  om inget ljud där i från = dö pump.

volvocola Volvo 4 life
29 mars 2016 · 347 Inlägg

Sen kan du ha en pump under  förarplatsen oxå  banka till den lite  så  kan den funka igen  för en stund iaf.
För de kan vara den pumpen oxå   som pajjat

hozzter
29 mars 2016 · 95 Inlägg

Jag och en kompis har försökt höra men vi har varken pumpen underförardörren eller i bagageluckan, min startmotor låter som ett helvete då jag inte orkar bytt än så svårt att höra någonting faktist.
Så fundera på om jag skulle försöka mäta mig fram till vilken som är paj!

Den gick igång direkt på startgas iallafall så bör ju vara någon av pumparna! (redan bytt soppapumpsrelät iallfall)

jaka54
29 mars 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Kolla under förarstolen (under golvet). Har du en pump där? Antagligen om du har en 740  från -87.
Du har säkert också en pump i tanken. Kolla att båda funkar. Pumpen i tanken pumpar med endast 0,1 bars tryck och ser till att pumpen under förarstolen får soppa när soppanivån i tanken är lägre än ca halvtank. Det betyder att har du mer soppa än halvtank  så är det självrinning fram till främre pumpen , annars inte och då får motor ingen soppa.
Ett stort fel på gamla Volvo 740, ex -87:orna är att elanslutningarna till bakre pump och tankgivare som sitter på tanklocket under golvet baktill ärgar sönder pga allt fukt som tränger upp underifrån. Så kolla elanslutningarna.

hozzter
29 mars 2016 · 95 Inlägg

Det är en 88, ah jag ska prova byta förpumpen först och främst! Köpte både huvudpump och förpump för 300 så får väl testa helt enkelt (Y)

Samuel3
29 mars 2016 · 360 Inlägg

Borra ett hål i insugsröret, bara litet så röret på startgasburken går in. Sen sätter du en bit eltejp efteråt.

hozzter
29 mars 2016 · 95 Inlägg

Tog bara bort LMM o spruta rakt in i röret utan att täta och mycket riktigt hoppa den igång direkt!
Men den gick ju då bara på startgasen.
Va iväg o hämta pumparna idag så får jag fortsätta imorgon, för nu blir det en tröstpizza! big_smile

Mvh

kunghippe
10 april 2016 · 197 Inlägg

Sisst jag hade detta problemt så hade kamremmen taggat över ett par steg så ja köpte ny kamrem o satte dit den som den skulle o vips gick bilen igen.

Volvo 740 (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang