Idiotiskt att alla ska byta dubbdäck nu på 2 veckor?

Auto-man
31 mars 2016 · 551 Inlägg

Däckbyte ska vara 1-15/4, alltså bara 2 veckor för alla som har dubbdäck, räcker om man är frisk och byter själv men idiotiskt kort tid för betalda hjulbytare.

I 08 ska det snöa 1 april och sedan ska det ligga runt 0 i vart fall till 12/4 som kallast, hur ska det då inte vara norrut. Man har flyttat på tiden 2 veckor av miljöskäl men det gränsar till när det är snö och is.  Har dom gjort det kanske för att fler ska ta risker på odubbat?

Rösta http://voto.se/hjulbyte

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
simlar
31 mars 2016 · 5 508 Inlägg

Ja det är idiotiskt, här uppe i norr efter kusten är det minusgrader på nätterna iaf.
På morgnarna är det ett tunt lager is på de vägar som är avtinade, men inte alla vägar som är fri från snö ens ännu utan det är bara de större vägarna.

Däremot så får man ju ha dubbdäck så länge det finns risk för vinterväglag.
Åtminstone här uppe är det inte förrän i Maj det finns risk att polisen börjar fråga varför dubbdäcken fortfarande sitter på.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt
31 mars 2016 · 10 379 Inlägg

Auto-man skrev:
Däckbyte ska vara 1-15/4, alltså bara 2 veckor för alla som har dubbdäck, räcker om man är frisk och byter själv men idiotiskt kort tid för betalda hjulbytare.

I 08 ska det snöa 1 april och sedan ska det ligga runt 0 i vart fall till 12/4 som kallast, hur ska det då inte vara norrut. Man har flyttat på tiden 2 veckor av miljöskäl men det gränsar till när det är snö och is.  Har dom gjort det kanske för att fler ska ta risker på odubbat?

Rösta http://voto.se/hjulbyte

Vänta nu...du har alltså problem med att det är "idiotiskt kort tid" för att hinna byta vinterdäck? (det är så du framställer det, inte primärt att det är korkat att de flyttat gränsen)
Lagen ändrades i slutet av 2009 vill jag minnas, känns lite smått eftersläpat att "gorma" om det nu, såhär 6½ år senare om just den biten.


Så nej, det är inte idiotiskt att ha 2v på sig att byta däck. Att datumet är flyttat kan väl, i vissa delar av landet, ses som puckat, men, samtidigt är det som simlar skriver; befaras det bli vinterväglag får du fortsätta köra på dina dubbdäck.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
caromania Forummoderator
31 mars 2016 · 9 296 Inlägg

Om det är vinterväglag så får man dessutom behålla dubbdäcken på, precis på samma sätt som man får ta av dem före den 31/3 om det inte är vinterväglag. Den risk man löper är väl att stöta på en extremt grinig polisman som anser att det inte är det ena eller andra.

Med odubbade vinterdäck försvinner problemet helt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
31 mars 2016 · 962 Inlägg

Lagen är ju väldigt tandlös och i halva landet går den ju inte att efterlevna ens. Så vi har ett bevis när svenska politiken fungerar i sitt ess.
Nu finns det både faror och en problematik som glöms bort i det här att det kan vara plus i veckor på våren och barmark men så kommer Aprilvädret som kan hålla i sig långt in i andra månader med. Så lagen borde delas av i snözoner istället för att anpassas efter hur politikerna ser på landet som helhet. Vi reser mycket och även där får vi en problematik med förare som åker med rätt däck en del av resan och sen kommer Aprilvädret på andra delen. Paragrafryttare finns det alltid och det är dessa som med lagen utgör det farliga.
Inte dom som kan förutse ev väderomlsag och åker olagligt, nu åsyftas att när period gått ut och barmark finns i veckor, vi fortfarande bor väldigt nära polcirkeln och inte på kontinenten där årstider är mer statiska.

Jag tycker att detta ämne tåls att diskuteras många gånger då en lag är ju något som ska kunna efterlevas fullt ut utan att äventyra folks liv och lem.
Sen att ha undantaget vid dåligt väglag hjälper inte om man inte blir bötfälla eller inte utan det medför ju en säkerhetsrisk.

Så jag håller med trådskaparen på några punkter.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
31 mars 2016 · 2 971 Inlägg

M123 skrev:
Lagen är ju väldigt tandlös och i halva landet går den ju inte att efterlevna ens.

Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e.
Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.

Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
M123
31 mars 2016 · 962 Inlägg

matteeee skrev:

M123 skrev:
Lagen är ju väldigt tandlös och i halva landet går den ju inte att efterlevna ens.

Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e.
Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.

Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.

Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.

Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.

Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
it_mutt
31 mars 2016 · 10 379 Inlägg

M123 skrev:

matteeee skrev:

M123 skrev:
Lagen är ju väldigt tandlös och i halva landet går den ju inte att efterlevna ens.

Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e.
Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.

Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.

Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.

Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.

Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.

Vilket var vad man ville göra när lagen ändrades för 6-7 år sedan. Men nej, "norrland" hade inte fått köra med dubbdäck längre för det, det hade blivit "södern" som hade fått ett tidigare inträdande förbud.

Att säga att det -inte- är ett fullgott alternativ (sett till säkerheten) på -många- ställen i landet i Maj, skulle jag nog kalla rent skitsnack faktiskt.

Dygnsmedeltemperaturen under maj månad har sen lagen infördes nått under 0c 3 gånger, och detta har varit i de absolut högst belägna fjällområdena.

April då? Ja, där ser man till helheten, sett till samma period så har majoriteten av Sverige även under april en dygnsmedeltemperatur på över 4c.

En dygnsmedeltemperatur innebär givetvis att det absolut kan vara frost och halka på morgon/kväll (eller mitt på dagen för all del), men, det jag motsätter mig är att "Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Muttley
31 mars 2016 ·

Är detta egentligen ett problem?   Om man har prognoser att de ska vara vinterväg fram till siste april så håller man däcken på?

Skåne är ju skitbra,  2-3 dagar med vinterväglag :p  Fick bli sommarhjulen nu.

Tobzter
31 mars 2016 · 3 143 Inlägg

Ser inte heller problemet ..är de runt nollan behåll vinterdäck..är de +5 å uppåt bytt däck?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
mb_pucken
31 mars 2016 · 5 082 Inlägg

Jag behåller mina vinterdäck på i ett par veckor till. Bor i dalarna och här brukar det kunna trilla ner lite snö/blötsnö under april.
Tycker också att det är lite för tidigt att tvinga bort vinterdäcken redan.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hilmer
31 mars 2016 · 1 771 Inlägg

När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter.
Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...

M123
31 mars 2016 · 962 Inlägg

it_mutt skrev:

M123 skrev:

matteeee skrev:

Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e.
Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.

Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.

Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.

Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.

Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.

Vilket var vad man ville göra när lagen ändrades för 6-7 år sedan. Men nej, "norrland" hade inte fått köra med dubbdäck längre för det, det hade blivit "södern" som hade fått ett tidigare inträdande förbud.

Att säga att det -inte- är ett fullgott alternativ (sett till säkerheten) på -många- ställen i landet i Maj, skulle jag nog kalla rent skitsnack faktiskt.

Dygnsmedeltemperaturen under maj månad har sen lagen infördes nått under 0c 3 gånger, och detta har varit i de absolut högst belägna fjällområdena.

April då? Ja, där ser man till helheten, sett till samma period så har majoriteten av Sverige även under april en dygnsmedeltemperatur på över 4c.

En dygnsmedeltemperatur innebär givetvis att det absolut kan vara frost och halka på morgon/kväll (eller mitt på dagen för all del), men, det jag motsätter mig är att "Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj".

Så med ditt resonemang så fungerar dubbfritt/sommardäck likvärdigt med dubbdäck på svartis och underkylt regn som allra helst uppstår på just rena oisolerade vägen likväl vår som höst?

Japp Maj här snöade det förut på en Midsommarafton och var snö på vägen, extremfall men ändå en parameter på det jag skrev tidigare och då hör till saken att jag bor inte så värst långt norr ut. Inte alls ovanligt på sista april att det snöar här och då är det ju 15 dagar över perioden, kan ha varit barmark här då i två veckor sen smäller det till och väldigt sällan att SMHI har rätt. Där med är jag en lagbrytare i lagens mening ända tills det blir bakslag i vädret.

Sen kan det samtidigt vara tropiskvärme i Skåne, Stockholm eller vad det vill, det är där och inte här eller mer norr ut.

Sen medel som just medel står för är det ett värde mitt emellan en topp och en dal, kan vara -5 ena dagen och plus 5 andra och helt plötsligt är det inte så kallt utan en medeltemperatur på 0. Med det säger jag inte att april är så kallt eller Maj men att grunda något på ett medel blir väldigt missvisande.

Jag står väldigt stabilt i vad jag tycker om hur dumt det är uppgjort med perioden och jag anser att bättre att ta det säkra för det osäkra och förlänga perioden som den tidigare var eller uppdelat i zoner. Kanske skulle spara ett par liv i trafiken. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 mars 2016 · 13 983 Inlägg

tobzter skrev:
Ser inte heller problemet ..är de runt nollan behåll vinterdäck..är de +5 å uppåt bytt däck?

Jag ser inte heller detta som nåt jätteproblem.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
it_mutt
31 mars 2016 · 10 379 Inlägg

M123 skrev:

it_mutt skrev:

M123 skrev:

Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.

Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.

Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.

Vilket var vad man ville göra när lagen ändrades för 6-7 år sedan. Men nej, "norrland" hade inte fått köra med dubbdäck längre för det, det hade blivit "södern" som hade fått ett tidigare inträdande förbud.

Att säga att det -inte- är ett fullgott alternativ (sett till säkerheten) på -många- ställen i landet i Maj, skulle jag nog kalla rent skitsnack faktiskt.

Dygnsmedeltemperaturen under maj månad har sen lagen infördes nått under 0c 3 gånger, och detta har varit i de absolut högst belägna fjällområdena.

April då? Ja, där ser man till helheten, sett till samma period så har majoriteten av Sverige även under april en dygnsmedeltemperatur på över 4c.

En dygnsmedeltemperatur innebär givetvis att det absolut kan vara frost och halka på morgon/kväll (eller mitt på dagen för all del), men, det jag motsätter mig är att "Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj".

Så med ditt resonemang så fungerar dubbfritt/sommardäck likvärdigt med dubbdäck på svartis och underkylt regn som allra helst uppstår på just rena oisolerade vägen likväl vår som höst?

Japp Maj här snöade det förut på en Midsommarafton och var snö på vägen, extremfall men ändå en parameter på det jag skrev tidigare och då hör till saken att jag bor inte så värst långt norr ut. Inte alls ovanligt på sista april att det snöar här och då är det ju 15 dagar över perioden, kan ha varit barmark här då i två veckor sen smäller det till och väldigt sällan att SMHI har rätt. Där med är jag en lagbrytare i lagens mening ända tills det blir bakslag i vädret.

Sen kan det samtidigt vara tropiskvärme i Skåne, Stockholm eller vad det vill, det är där och inte här eller mer norr ut.

Sen medel som just medel står för är det ett värde mitt emellan en topp och en dal, kan vara -5 ena dagen och plus 5 andra och helt plötsligt är det inte så kallt utan en medeltemperatur på 0. Med det säger jag inte att april är så kallt eller Maj men att grunda något på ett medel blir väldigt missvisande.

Jag står väldigt stabilt i vad jag tycker om hur dumt det är uppgjort med perioden och jag anser att bättre att ta det säkra för det osäkra och förlänga perioden som den tidigare var eller uppdelat i zoner. Kanske skulle spara ett par liv i trafiken. smile

Hur fick du fram det där?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
M123
31 mars 2016 · 962 Inlägg

@ it_mutt
"Att säga att det -inte- är ett fullgott alternativ (sett till säkerheten) på -många- ställen i landet i Maj, skulle jag nog kalla rent skitsnack faktiskt."

Grunden på mina slutsatser kom från dessa rader.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
it_mutt
31 mars 2016 · 10 379 Inlägg

M123 skrev:
@ it_mutt
"Att säga att det -inte- är ett fullgott alternativ (sett till säkerheten) på -många- ställen i landet i Maj, skulle jag nog kalla rent skitsnack faktiskt."

Grunden på mina slutsatser kom från dessa rader.

Det är inte på -många- platser i landet som det är osäkert att köra med sommardäck i maj.

Och jag har ingenstans jämställt sommardäck med dubbdäck, det var inget annat än en ofantligt felaktig slutsats från din sida (som jag fortfarande undrar hur du kom fram till). Fick du fram det av att jag anser att det är skitsnack att det är -många- platser i landet som det är direkt osäkert att köra på med sommardäck i maj, så är det bara att konstatera att din slutledningsförmåga fallerar.

Senast redigerat av it_mutt (31 mars 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Mervolic Yawn...
31 mars 2016 · 3 151 Inlägg

Inga svårigheter. Är det vinterväglag ska du ha vinterdäck (dubbat eller odubbat), är det inte vinterväglag ska du ha sommardäck (eller odubbade s.k. "åretruntdäck").



Hilmer skrev:
När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter.
Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...

Förstånd är tyvärr något som inte finns längre...

M123
31 mars 2016 · 962 Inlägg

it_mutt skrev:

M123 skrev:
@ it_mutt
"Att säga att det -inte- är ett fullgott alternativ (sett till säkerheten) på -många- ställen i landet i Maj, skulle jag nog kalla rent skitsnack faktiskt."

Grunden på mina slutsatser kom från dessa rader.

Det är inte på -många- platser i landet som det är osäkert att köra med sommardäck i maj.

Och jag har ingenstans jämställt sommardäck med dubbdäck, det var inget annat än en ofantligt felaktig slutsats från din sida (som jag fortfarande undrar hur du kom fram till). Fick du fram det av att jag anser att det är skitsnack att det är -många- platser i landet som det är direkt osäkert att köra på med sommardäck i maj, så är det bara att konstatera att din slutledningsförmåga fallerar.

Som jag tidigare har beskrivit så är landet långt, all bebyggelse och vägar upphör inte ovan Svealand och därmed är det ett vägnät som det berör procentuellt sett är större i markområde än nedre vad man kallar nedrehalvan som har det motsatta men större vägnät, så många platser blir det svar ja, dock inte merparten som du verkar tolka det jag skriver om.

Tack för den trevliga tonen i diskussionen. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
it_mutt
31 mars 2016 · 10 379 Inlägg

M123 skrev:
Som jag tidigare har beskrivit så är landet långt, all bebyggelse och vägar upphör inte ovan Svealand och därmed är det ett vägnät som det berör procentuellt sett är större i markområde än nedre vad man kallar nedrehalvan som har det motsatta men större vägnät, så många platser blir det svar ja, dock inte merparten som du verkar tolka det jag skriver om.

Tack för den trevliga tonen i diskussionen. big_smile

Fast, igen, uppskattningsvis 99% av landet, utifrån div. kartor, har en dygnsmedeltemperatur över 0c redan i april, och än högre i maj. Detta i kombination med att du får köra med dubbdäck i Juli under förutsättning att väglaget är av ett slag som kräver detta, så är det verkligen något jag måste se som ett ickeproblem.
Du -får- köra med vinterdäck om det befaras bli vinterväglag, det behöver alltså inte vara det, det räcker med att det finns en större sannolikhet att det blir det (än inte). Om det nu, där du bor, finns en sannolikhet att det den 20/4 blir 2cm snö; kör med dubbdäck, det får du lov.

Medelvärde är ju fullt riktigt att använda för att få en överblick. Det blir inte riktigt statistiskt försvarbart att titta på varje enskild timme på dygnet. Det ger i sig ingen överskådlig statistik, problemet med det i sin tur är då att det inte går att använda till något beslutsfattande.

Vad gör man då? Precis det man har gjort; "Detta gäller generellt, men vi tillåter undantag under förutsättning att..."


- - - Nedan är i sin tur inte vidare (inte alls) relevant för vår diskussion - - -

Gällande snö på midsommar har detta även inträffat i Skåne.

Om det, som du själv skriver, inte berör större delen av bilisterna i landet lagom, är ju i sin tur även en omröstningen som länkas menlös. Säger resultatet "Jo det är skit att det är så", så är det i sin tur inte representativt för befolkningen. Majoriteten ser alltså inget problem med det (antagande, då det inte är något problem).  Vill man se det rent krasst saknar då undersökningen  (som det länkas till, eller om man så vill;omröstningen) validitet, men det är att peka på småsaker (samma med rubriken, för ämnets skull hade "nu inom 2 veckor" varit mer rätt). Det är, igen, för diskussionen i sig inte intressant. Och då inte riktat till dig

Senast redigerat av it_mutt (31 mars 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang