Idiotiskt att alla ska byta dubbdäck nu på 2 veckor?

Auto-man
1 april 2016 · 551 Inlägg

Hilmer skrev:
När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter.
Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...

Förr hade man snökedjor, sommardäck duger inte på is, men förr har jag kört ur landet på vintern med sommarsulor, in också.
De som fastnar nu är LB och bussar med fel däck.



Dygnsmedel har man ingen glädje av om det plötsligt fryser på och idioterna hamnar i diket.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 april 2016 · 2 972 Inlägg

M123 skrev:

matteeee skrev:

M123 skrev:
Lagen är ju väldigt tandlös och i halva landet går den ju inte att efterlevna ens.

Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e.
Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.

Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.

Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.

Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.

Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.

Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat.
Som många andra här inne ser jag inte problemet.

Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.

Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Auto-man
1 april 2016 · 551 Inlägg

matteeee skrev:

M123 skrev:

matteeee skrev:

Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e.
Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.

Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.

Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.

Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.

Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.

Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat.
Som många andra här inne ser jag inte problemet.

Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.

Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.

Skåne är inte norr och bilar i olika takt är inte bra. Att lita till polisens godtycke är osäkert.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
torpis Forummoderator
1 april 2016 · 10 572 Inlägg

caromania skrev:
Om det är vinterväglag så får man dessutom behålla dubbdäcken på, precis på samma sätt som man får ta av dem före den 31/3 om det inte är vinterväglag. Den risk man löper är väl att stöta på en extremt grinig polisman som anser att det inte är det ena eller andra.

Exakt. Det korkade är väl snarare att man själv glömmer boka däckbyte in tid och stöter på problem med en bil som blir olaglig att framföra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
M123
1 april 2016 · 962 Inlägg

Hilmer skrev:
När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter.
Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...

Förr fanns inte abs, antisladd, säkerhetsbälte, krock-kuddar. Samtidigt som det fanns fri fart enkrets-system på bromsar, styva karosser ofta med ram.

Utveckling går framåt och även synen på säkerheten. Så vad tidigare generationer gjorde på vägen är inte så aktuellt. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
1 april 2016 · 962 Inlägg

matteeee skrev:

M123 skrev:

matteeee skrev:

Lagen är ju extremt lätt att efterleva. Antingen genom att köra dubbfritt tills du själv anser det ok att byta till riktiga sommardäck - eller, om du vill köra dubbat, så byter du till sommardäck nu innan den 15e.
Oavsett hur april-vädret blir så åker du då iallafall lagligt.

Det som är svårt att efterleva är optimal säkerhet året om, men det blir det ju änsålänge oavsett lagar och regler inblandat.

Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.

Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.

Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.

Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat.
Som många andra här inne ser jag inte problemet.

Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.

Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.

Ja kör ni på dubbfritt det passar nog era vägar bäst och det vet ni självklart bäst själva men jag vet vad som gäller här. Den diskussionen kan du inte ha och då biter det bra med dubb i svartisen serru,  även efter sista April om den uppkommer.

Sen lagen. När den är upp till varje polisman att tolka och kunna bötfälla om, är den tandlös och totalt omöjlig att efterleva. Du får ju stå tillsvars för hur vägen är för stunden och inte en vecka senare. Jag skulle vilja se den föraren som på plats kan opponera sig mot en bot med att det kan bli halt, lycka till. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Auto-man
2 april 2016 · 551 Inlägg

”Bara dumskallar byter däck redan”

http://www.aftonbladet.se/bil/article20475975.ab

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Hilmer
2 april 2016 · 1 779 Inlägg

M123 skrev:

Hilmer skrev:
När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter.
Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...

Förr fanns inte abs, antisladd, säkerhetsbälte, krock-kuddar. Samtidigt som det fanns fri fart enkrets-system på bromsar, styva karosser ofta med ram.

Utveckling går framåt och även synen på säkerheten. Så vad tidigare generationer gjorde på vägen är inte så aktuellt. smile

Hur gammal tror du egentligen jag är!?
Förr körde man med förstånd utifrån de förutsättningar man hade, numera förlitar sig de flesta på att tekniken tar hand om allt och kör som om det vore sommarväglag.

Vinterdäckslagen tillåter vinterdäck om vinterväglag råder eller det finns risk för sådan även mellan 15/4-1/10, det finns ju ingen som tvingar er att byta bara för att datumet säger så.
Lika lite som ni i norr vill byta till sommardäck i april vill vi i Skåne tvingas köra på vinterhjul vid sommarväder men någonstans måste man ju dra linjen och välja datum.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2016 · 14 047 Inlägg

Hilmer skrev:

M123 skrev:

Hilmer skrev:
När jag tog körkort så fanns det ingen vinterdäckslag, man la på nya sommardäck inför vintern sen körde man med förstånd. Ser inte problemet med att köra med sommardäck trots enstaka kalla nätter.
Visst vinterdäcken är ju bra till att förhindra vissa situationer, men man behöver ju inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har fått på sommardäcken...

Förr fanns inte abs, antisladd, säkerhetsbälte, krock-kuddar. Samtidigt som det fanns fri fart enkrets-system på bromsar, styva karosser ofta med ram.

Utveckling går framåt och även synen på säkerheten. Så vad tidigare generationer gjorde på vägen är inte så aktuellt. smile

Hur gammal tror du egentligen jag är!?
Förr körde man med förstånd utifrån de förutsättningar man hade, numera förlitar sig de flesta på att tekniken tar hand om allt och kör som om det vore sommarväglag.

Vinterdäckslagen tillåter vinterdäck om vinterväglag råder eller det finns risk för sådan även mellan 15/4-1/10, det finns ju ingen som tvingar er att byta bara för att datumet säger så.
Lika lite som ni i norr vill byta till sommardäck i april vill vi i Skåne tvingas köra på vinterhjul vid sommarväder men någonstans måste man ju dra linjen och välja datum.

Visst fan hände det olyckor förr. Jag är så pass gammal att jag minns att man körde ibland på sommardäck mitt i vintern. Oftast tog man det lugnare. Sedan så håller jag med dig, man litar alldeles för mycket på tekniken så att man inte använder insidan av huvudet istället. Självklart är det bra med vissa av de hjälpmedel som kommit men man måste trots all tänka själv. Fortfarande är det människan som kör och inte bilen men det kan ju ändras över tid.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
FLindgren
2 april 2016 · 5 089 Inlägg

Är detta alltså ett "problem" längre upp i landet som ts verkar tro?
Är det snö eller risk för snö eller runt nollgradigt tror jag knappast polisen bryr sig. Men har det varit 10 grader plus i två veckor och du fortfarande kör runt på dubbdäck är det nog en annan femma.

Jag gnällde också i början (har däckverkad) att det kommer bli ett helvete att hinna med och byta alla däck men det märks inte av någonting.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Auto-man
2 april 2016 · 551 Inlägg

Men det kan slå om igen till kallt som Collin påpekar, ska vi stanna Sverige då?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Power-krille
2 april 2016 · 672 Inlägg

problemet är väl egentligen att en del kommer på att när man står på gummiverkstan och ska byta däck är att
sommar/vinterdäcken var slut långt innan förra säsongen...
bara skifta hjul klarar ju de flesta!

"Väx inte upp! det är en fälla"
Muttley
2 april 2016 ·

Auto-man skrev:
Men det kan slå om igen till kallt som Collin påpekar, ska vi stanna Sverige då?

Collin ger jag inte mycket för.   Han har rätt i att mitten av februari är dumt. Men han får de till att gälla exakt hela sverige i april.
Jag vågar slå en hundring om att de inte kommer något bakslag i skåne som sagt.

Så länge jag har levt så har vi aldrig haft vinter mer än 1 gång i april här nere.  Dumt att nöta dubben då.

Auto-man
3 april 2016 · 551 Inlägg

AB är 08

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
3 april 2016 ·

Auto-man skrev:
AB är 08

Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor.   Missat de ?   Du är dessutom obefogat rädd.  Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?  wink

matteeee Ingen himmel är så blå som min
3 april 2016 · 2 972 Inlägg

M123 skrev:

matteeee skrev:

M123 skrev:

Nej det går inte att efterleva lagen om man ska ha en fullgod säkerheten. Du börjar ju redan pruta i resonemanget på den med dubbfritt och då faller ju det hela jag diskuterar kring, säkerhet.

Utan dubbar är inte på många ställen ett alternativ oavsett december eller maj. Man måste se helheten av Sverige och inte bara i den del man bor. Där av att dela in zoner där olika regler gäller.

Nollvisionenen är verkligen annullerad i däckfrågan lika som förståelsen att Sverige är långt.

Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat.
Som många andra här inne ser jag inte problemet.

Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.

Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.

Ja kör ni på dubbfritt det passar nog era vägar bäst och det vet ni självklart bäst själva men jag vet vad som gäller här. Den diskussionen kan du inte ha och då biter det bra med dubb i svartisen serru,  även efter sista April om den uppkommer.

Sen lagen. När den är upp till varje polisman att tolka och kunna bötfälla om, är den tandlös och totalt omöjlig att efterleva. Du får ju stå tillsvars för hur vägen är för stunden och inte en vecka senare. Jag skulle vilja se den föraren som på plats kan opponera sig mot en bot med att det kan bli halt, lycka till. smile

Återigen, det är skitenkelt att efterfölja lagen.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Auto-man
3 april 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:
AB är 08

Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor.   Missat de ?   Du är dessutom obefogat rädd.  Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?  wink

matteeee skrev:

M123 skrev:

matteeee skrev:

Men du klagade på lagen som svår att efterleva. Det är den verkligen inte. Speciellt som undantag från datumen gäller om det är, eller är risk för, vinterväglag. Då får du köra vidare med dubbat.
Som många andra här inne ser jag inte problemet.

Ditt utspel om svartis och underkylt regn biter inte på mig. Sånt väglag har vi alla vintrar, förutom nån enstaka vecka då vi med tur får lite snö här nere i Skåne - och majoriteten kör med dubbfritt eftersom dubbarna ändå bara slits bort på barmarken på en vinter. Det går. Visst sker det olyckor ibland, men det gör det norröver också. Det tror jag inte i sig enbart kan förklaras av däckval. Då spelar nog körstil in desto mer.

Så, för att summera: Kör vidare med dubbat om det är halt. Kör försiktigare om det är halt efter du har bytt till sommardäck inom lagens ramar. Att följa lagen är inte skitsvårt.

Ja kör ni på dubbfritt det passar nog era vägar bäst och det vet ni självklart bäst själva men jag vet vad som gäller här. Den diskussionen kan du inte ha och då biter det bra med dubb i svartisen serru,  även efter sista April om den uppkommer.

Sen lagen. När den är upp till varje polisman att tolka och kunna bötfälla om, är den tandlös och totalt omöjlig att efterleva. Du får ju stå tillsvars för hur vägen är för stunden och inte en vecka senare. Jag skulle vilja se den föraren som på plats kan opponera sig mot en bot med att det kan bli halt, lycka till. smile

Återigen, det är skitenkelt att efterfölja lagen.

Och vad polisen anser överallt?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
3 april 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:
AB är 08

Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor.   Missat de ?   Du är dessutom obefogat rädd.  Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?  wink

Eller halva http://www.aftonbladet.se/bil/article20475975.ab

Jag har inga personliga problem i det här fallet, bara lösningar, men sysslar med lagfrågor och reagerar för de du kan läsa i tråden som anser att oklarheter råder.

Byter aldrig på mina bilar, har jag tid och lust byter jag på andras eller åker till verkstad, senast 250:- fast det är inte trådens ämne.

Senast redigerat av Auto-man (3 april 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
3 april 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:
AB är 08

Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor.   Missat de ?   Du är dessutom obefogat rädd.  Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?  wink

Eller halva http://www.aftonbladet.se/bil/article20475975.ab

Var är jag rädd?
Jag har inga personliga problem, men sysslar med lagfrågor och reagerar för de du kan läsa i tråden som anser att oklarheter råder.

Jag byter aldrig på mina bilar, har jag tid och lust byter jag på andras eller åker till verkstad, senast 250:- fast det är inte trådens ämne.

Som sagt. Inga oklarheter finnes.  Om de gör det så får du läsa på igen. http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack


Ingen tvingas att byta innan siste mars eller 15 april.  Om man bor så de kan bli vinterväg efter datumen så behåller man på.
Om man bor som mig byter man senast 15 april.

Auto-man
3 april 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:

Collin skriver om hela sverige när han skriver sina krönikor.   Missat de ?   Du är dessutom obefogat rädd.  Du byter ju dina däck själv eller du får inte de heller för frugan?  wink

Eller halva http://www.aftonbladet.se/bil/article20475975.ab

Var är jag rädd?
Jag har inga personliga problem, men sysslar med lagfrågor och reagerar för de du kan läsa i tråden som anser att oklarheter råder.

Jag byter aldrig på mina bilar, har jag tid och lust byter jag på andras eller åker till verkstad, senast 250:- fast det är inte trådens ämne.

Som sagt. Inga oklarheter finnes.  Om de gör det så får du läsa på igen. http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack


Ingen tvingas att byta innan siste mars eller 15 april.  Om man bor så de kan bli vinterväg efter datumen så behåller man på.
Om man bor som mig byter man senast 15 april.

Men i norr måste de lita till godtycke av polisen som de inte gillar kan vi se i tråden.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang