Idiotiskt att alla ska byta dubbdäck nu på 2 veckor?

Mervolic Yawn...
5 maj 2016 · 3 151 Inlägg

it_mutt skrev:
Ah, my bad, jag läste det som att du fått det från något jag hade skrivit.

Och visst är det så. Svartis är lika halt 1/2 som 1/5 (om det nu skulle dyka upp då). Det handlar väl mest om att sätta just någon begränsning. Om vinterdäck skulle vara ett krav/måste om det befaras att komma en skvätt snö i Juni, skulle antagligen "ingen" orka byta. Det i sin tur skulle antagligen dra upp försäljningen av friktionsdäck, vilket är en fungerande (inte bra) kompromiss av allt. Inte bra på blankis, inte helt super på sommaren när det är 25c i skuggan heller, vilket i sin tur säkerligen hade haft en negativ effekt på det stora hela (diskussionen dubb vs friktion låter jag vara där).

Men, det är givetvis bara antagande från min sida.

Har man sommarskor på bilen och det blir halt, så får man helt sonika lätta på högerfoten eller i "värsta" fall låta bilen stå. Problemet är väl i sin tur att folk, rent generellt, inte begriper det.

Helt rätt. Hur som helst, skönt att slippa vinter ett tag nu framöver... cool

Muttley
6 maj 2016 ·

Mervolic skrev:

tkd_rille skrev:

Mervolic skrev:
Och? Det har ingen betydelse. Är det vinterväglag ska du använda vinterdäck, och då är även dubbdäck tillåtna.

Tydde jag dig fel?  Om de är snökaos efter den 15/4 får du köra med sommardäck smile

Du har missförstått lagen, tyvärr.

transportstyrelsen.se skrev:
När det är eller befaras bli vinterväglag behöver vi i Sverige använda vinterdäck eller dubbdäck.


Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Det står ingenstans att du får använda sommardäck på vinterväglag.


Källhänvisning: Polisen.se, Transportstyrelsen.se

Jag ångra mig. Du har förmodligen lärt dig nu smile

Senast redigerat av tkd_rille (6 maj 2016)

Mervolic Yawn...
6 maj 2016 · 3 151 Inlägg

tkd_rille skrev:
Jag ångra mig. Du har förmodligen lärt dig nu smile

Yep, det är dock inte helt solklart om man inte sätter sig in i det ordentligt. Personligen har jag aldrig direkt reflekterat över vad exakt lagen säger. Jag byter till sommardäck när det är några grader över nollan på natten, och till vinterdäck när det börjar närma sig nollan. smile

Auto-man
17 maj 2016 · 551 Inlägg

Skit bakom ratten ja som med datorer, så för de omdömeslösa har vi lagar och regler. Var det fel på lagen ur bilisters synpunkt när man sänkte tiden för byte av miljöskäl och offrade trafiksäkerheten?

Samma som man gjort med enstaka dubbfria gator när de andra 99% får ha dubb och många kräver det.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
granadadr
17 maj 2016 · 7 286 Inlägg

följs endå ej, såg en bil igår med dubbdäck wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 maj 2016 · 2 972 Inlägg

Auto-man skrev:
Skit bakom ratten ja som med datorer, så för de omdömeslösa har vi lagar och regler. Var det fel på lagen ur bilisters synpunkt när man sänkte tiden för byte av miljöskäl och offrade trafiksäkerheten?

Samma som man gjort med enstaka dubbfria gator när de andra 99% får ha dubb och många kräver det.

På dig låter det som att man garanterat dör om man åker dubbfritt eller sommardäck efter den 15 mars.

Så är det ju inte riktigt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Auto-man
17 maj 2016 · 551 Inlägg

granadadr skrev:
följs endå ej, såg en bil igår med dubbdäck wink

Jag hör dem och själv har jag en som reserv till reservbilen.

matteeee skrev:

Auto-man skrev:
Skit bakom ratten ja som med datorer, så för de omdömeslösa har vi lagar och regler. Var det fel på lagen ur bilisters synpunkt när man sänkte tiden för byte av miljöskäl och offrade trafiksäkerheten?

Samma som man gjort med enstaka dubbfria gator när de andra 99% får ha dubb och många kräver det.

På dig låter det som att man garanterat dör om man åker dubbfritt eller sommardäck efter den 15 mars.

Så är det ju inte riktigt.

Jag låter inte alls men om du läst tråden har många råkat ílla ut i år, minst en dog och själv har jag kört på sommardäck mitt i vintern ur landet eller dubbdäck kort sträcka på sommaren.

Om alla alltid är jättekloka behövs inga lagar och regler, men tyvärr är vi inte det.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
17 maj 2016 ·

Auto-man skrev:

granadadr skrev:
följs endå ej, såg en bil igår med dubbdäck wink

Jag hör dem och själv har jag en som reserv till reservbilen.

matteeee skrev:

Auto-man skrev:
Skit bakom ratten ja som med datorer, så för de omdömeslösa har vi lagar och regler. Var det fel på lagen ur bilisters synpunkt när man sänkte tiden för byte av miljöskäl och offrade trafiksäkerheten?

Samma som man gjort med enstaka dubbfria gator när de andra 99% får ha dubb och många kräver det.

På dig låter det som att man garanterat dör om man åker dubbfritt eller sommardäck efter den 15 mars.

Så är det ju inte riktigt.

Jag låter inte alls men om du läst tråden har många råkat ílla ut i år, minst en dog och själv har jag kört på sommardäck mitt i vintern ur landet eller dubbdäck kort sträcka på sommaren.

Om alla alltid är jättekloka behövs inga lagar och regler, men tyvärr är vi inte det.

Du är alltså en av dom som inte är jättekloka då du inte själv gör på ett vettigt vis
Folk som inte begriper bättre har i mitt tycke inget i trafiken att göra.

Auto-man
23 maj 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Auto-man skrev:

granadadr skrev:
följs endå ej, såg en bil igår med dubbdäck wink

Jag hör dem och själv har jag en som reserv till reservbilen.

matteeee skrev:

På dig låter det som att man garanterat dör om man åker dubbfritt eller sommardäck efter den 15 mars.

Så är det ju inte riktigt.

Jag låter inte alls men om du läst tråden har många råkat ílla ut i år, minst en dog och själv har jag kört på sommardäck mitt i vintern ur landet eller dubbdäck kort sträcka på sommaren.

Om alla alltid är jättekloka behövs inga lagar och regler, men tyvärr är vi inte det.

Du är alltså en av dom som inte är jättekloka då du inte själv gör på ett vettigt vis
Folk som inte begriper bättre har i mitt tycke inget i trafiken att göra.

Att nästan alltid vara jätteklok som jag hjälper inte då andra har det sämre smile

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
23 maj 2016 ·

Auto-man skrev:

Evildan skrev:

Auto-man skrev:

granadadr skrev:
följs endå ej, såg en bil igår med dubbdäck wink

Jag hör dem och själv har jag en som reserv till reservbilen.


Jag låter inte alls men om du läst tråden har många råkat ílla ut i år, minst en dog och själv har jag kört på sommardäck mitt i vintern ur landet eller dubbdäck kort sträcka på sommaren.

Om alla alltid är jättekloka behövs inga lagar och regler, men tyvärr är vi inte det.

Du är alltså en av dom som inte är jättekloka då du inte själv gör på ett vettigt vis
Folk som inte begriper bättre har i mitt tycke inget i trafiken att göra.

Att nästan alltid vara jätteklok som jag hjälper inte då andra har det sämre smile

Vi har uppenbarligen helt olika referenspunkter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang