Vart få tag på hylsa?

Rezonen
3 april 2016 · 50 Inlägg

Köpte min v70 för några månader sedan, skulle byta däck idag och såg att det satt låsbult på varje däck...

Letat i hela bilen men hittar inte den passande hylsan, dock hittade jag dom gamla muttrarna.

Det är exakt sånna http://www.scstyling.com/falgar-4/tillb … cwod6VIKWw

Någon som vet vart man får tag på bara hylsan?

Orkar inte åka till däckverkstan då dom säkert lär ta extra när det är låsmutter och jag inte har hylsan hmm

Volvo V70 2,5T Business Edition "Trotjänaren" (2005)
zzr94092
3 april 2016 · 4 383 Inlägg

tror inte du kan få tag en hylsa om du inte har coden .
Däckverkstan har specialhylsor,kostar inget x-tra för dom att ta bort dina låsbultar,ser nu att du bor i Stockholm,då kanske dom vill sno dig på lite pengar....sätt dit dom vanliga bultar sen eller köp en ny sats o håll hårt i hylsan

Polaren
3 april 2016 · 352 Inlägg

Tror allt du kan lossa dom med en vanlig hylsa som du får knacka på

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 april 2016 · 4 917 Inlägg

Ännu enklare: Ring upp tjommen som bytte sist och du har löst problemet..
Han har väl hylsan hemma istället för bilen p gr av lösdrivarna som vill ha däcken letar ju i bilen såklart..roll
Frågan var ju , var få tag på hylsan..tongue

Senast redigerat av tommen1 (3 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
3 april 2016 · 5 714 Inlägg

Hej!
Du kan ta en vanlig hylsa och hamra  på den med hammare sedan är det bara att skruva loss och kasta låsbulten!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 april 2016 · 4 917 Inlägg

Alltid ska det vara nån som har en ÄNNU enklare lösning..mad

Senast redigerat av tommen1 (3 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
3 april 2016 · 4 383 Inlägg

Precis,så är det alltid oavsett vad det är frågan om

torsen
5 april 2016 · 7 230 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du kan ta en vanlig hylsa och hamra  på den med hammare sedan är det bara att skruva loss och kasta låsbulten!

Så gör många gummigubbar.
Men man får betala för 4 sabbade hylsor och 4 nya muttrar/skruvar.

jaka54
6 april 2016 · 5 714 Inlägg

Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Mack Forum- och sitemoderator
6 april 2016 · 26 133 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
viccoA
6 april 2016 · 3 109 Inlägg

Mack skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Man skaffar låsmuttrar som har invändig låsning, inte omöjligt, men svårare att få bort utan rätt hylsa.

Har sett exempel där man "saknar" rätt hylsa och för att ta bort låsbultar med invändigt lås tar man en järnstång och svetsar på några loppor alt slår in en utvändig torx-hylsa i dem.

Senast redigerat av viccoA (6 april 2016)

rcy
6 april 2016 · 1 705 Inlägg

Mack skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Allt beror på kvalitén på låsmuttrarna/bultarna.
Dom bra varianterna har invändigt mönster, där är det betydligt svårare att "vålda" på en icke-passande hylsa. Dom billiga varianterna har utvändigt mönster och där räcker det att några hörn passar för att man ska kunna dra loss den.

Mack Forum- och sitemoderator
6 april 2016 · 26 133 Inlägg

viccoA skrev:

Mack skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Man skaffar låsmuttrar som har invändig låsning, inte omöjligt, men svårare att få bort utan rätt hylsa.

Har sett exempel där man "saknar" rätt hylsa och för att ta bort låsbultar med invändigt lås tar man en järnstång och svetsar på några loppor alt slår in en utvändig torx-hylsa i dem.

rcy skrev:

Mack skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Allt beror på kvalitén på låsmuttrarna/bultarna.
Dom bra varianterna har invändigt mönster, där är det betydligt svårare att "vålda" på en icke-passande hylsa. Dom billiga varianterna har utvändigt mönster och där räcker det att några hörn passar för att man ska kunna dra loss den.

Tack för svaren.
Man började ju som undra egentligen vad dom var bra för när det verkade så enkelt att plocka av dom..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Rezonen
26 april 2016 · 50 Inlägg

Mailade ett däck företag och dom skulle ha 350kr per bult!! För o ta bort skiten, någon i Stockholm som vet ett bra ställe som tar bort?

Är ju inte dom mest komplicerade låsmuttrarna direkt.

Volvo V70 2,5T Business Edition "Trotjänaren" (2005)
jaka54
26 april 2016 · 5 714 Inlägg

Hej!
Som vi sagt tidigare så är det bara att använda en lite trängre vanlig hylsa som man slår fast på den befintliga hjulmuttern...om du har låsmutter med yttre fästen vill säga. Har du den modernare typen av låsmutter med inre spår så måste du nog svetsa fast en stång på muttern.

Rezonen
26 april 2016 · 50 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som vi sagt tidigare så är det bara att använda en lite trängre vanlig hylsa som man slår fast på den befintliga hjulmuttern...om du har låsmutter med yttre fästen vill säga. Har du den modernare typen av låsmutter med inre spår så måste du nog svetsa fast en stång på muttern.

Jo jag vet, men känns inte värt o ta sönder en hylsa hmm Någon verkstad måste ju ha en hylsa liggandes, är ju rätt så simpel design.

Och jag har den som jag länkade i första inlägget, världens simplaste med utvändigt spår.

Senast redigerat av Rezonen (26 april 2016)

Volvo V70 2,5T Business Edition "Trotjänaren" (2005)
JFfoto
26 april 2016 ·

Rezonen skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som vi sagt tidigare så är det bara att använda en lite trängre vanlig hylsa som man slår fast på den befintliga hjulmuttern...om du har låsmutter med yttre fästen vill säga. Har du den modernare typen av låsmutter med inre spår så måste du nog svetsa fast en stång på muttern.

Jo jag vet, men känns inte värt o ta sönder en hylsa hmm Någon verkstad måste ju ha en hylsa liggandes, är ju rätt så simpel design.

Och jag har den som jag länkade i första inlägget, världens simplaste med utvändigt spår.

Är det inte värt att offra en liten hylsa än att sitta och leta och leta efter den rätta hylsan? En vanlig hylsa är väl billigare också än om du hittar den rätta låshylsan eller lämna in bilen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 april 2016 · 14 039 Inlägg

Rezonen skrev:
Köpte min v70 för några månader sedan, skulle byta däck idag och såg att det satt låsbult på varje däck...

Letat i hela bilen men hittar inte den passande hylsan, dock hittade jag dom gamla muttrarna.

Det är exakt sånna http://www.scstyling.com/falgar-4/tillb … cwod6VIKWw

Någon som vet vart man får tag på bara hylsan?

Orkar inte åka till däckverkstan då dom säkert lär ta extra när det är låsmutter och jag inte har hylsan hmm

Om det är exakt likadana som på bilden, varför köper du inte en sats för 295 kr. Då har du ju en hylsa plus 4 nya skruvar. Om du tycker 295 kr är dyrt så tror jag inte att det blir billigare nån annan stans.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Rezonen
26 april 2016 · 50 Inlägg

Ne ska slå på en vanlig hylsa på skiten, ska jag ta 12kants hylsa eller räcker det med vanlig 6kants som är lite mindre?

Volvo V70 2,5T Business Edition "Trotjänaren" (2005)
jaka54
26 april 2016 · 5 714 Inlägg

Hej!
Jag tog en 12 tands hylsa men det kanske går med en 6 kants också . -Pröva!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang