Bättre ljud med ena sidan avstängd

Apexed
7 april 2016 · 25 Inlägg

Hej igen, söker er med kunskap om vad jag tror är ett fel med kabeldragning eller liknande

Problemet lyder: i en V50 -05 så har jag nu kopplat in 1 ny GAS 6.5" i varje dörr , till dom så har jag även gått via delningsfiltret som var med i kittet, jag har använt mig av originalkablage till det som var premium/summum ljud

När jag har på båda sidorna samtidigt så försvinner nästan basen, det skakar fortfarande när man höjer lite men ställer jag in i stereon att köra 100% på bara höger eller vänster sida så blir basen mycket djupare och i mitt tycke bättre

Så till frågan, vad har jag gjort fel?

Tack i förväg

Bassiehof
7 april 2016 · 1 777 Inlägg

De spelar ur fas, du har kopplat + och - fel.

Apexed
7 april 2016 · 25 Inlägg

Woohoo! Då var det som jag var rädd för, får nog prova mig fram då för det är inte riktigt utmärkt i originalkablaget

Positiva nyheter gör mig glad! Tack! Tror du att det är fel på en sida då eller kan båda vara fel?

simlar
7 april 2016 · 5 524 Inlägg

Som Bassiehof påpekar så är en av högtalarna fasvänd. Bara byta plats på + och - på ena sidan.

Som det är nu så spelar högtalarna tvärtemot varann och dödar ljudet, dvs när ena högtalaren trycker ut så suger högtalaren på andra sidan in.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Apexed
9 april 2016 · 25 Inlägg

Hm, ligger i halsfluss så har inte kunnat ta mig tid att kolla upp allt, iom att det är högtalare både fram och bak, påverkar bak/fram varann eller gör det inget om fram är "rätt vända" och bak är felvända?

Bassiehof
9 april 2016 · 1 777 Inlägg

Alla högtalare ska vara rätt kopplade. Det finns de som menar att det blir bättre ljud om du fasvänder diskanten men jag håller inte med. Det blir en svacka i frekvensgången om inte annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang