Laddtryck volvo 850 t5

Calibranissen
7 april 2016 · 148 Inlägg

Tjena alla!

Jag har precis köpt en volvo 850 t5 som är steg 3 chippad...

Min fråga är, hur mkt bör en steg 3-trimmad 850 ladda? Min laddar 0.8 bar
Samt hur mkt kan man ställa in laddtrycket på innan det börjar bli farligt för turbon/motorn?

Mvh: Ola

Calibranissen
sisu1986
7 april 2016 · 370 Inlägg

Den borde ladda 1,2-1,3

Låt Turbon Glöda
Toyota Supra TT "Supra Sisu" (1993)
Calibranissen
8 april 2016 · 148 Inlägg

sisu1986 skrev:
Den borde ladda 1,2-1,3

Tja.
Hur ökar man laddat då på smidigaste sättet. Har hört att man kan skruva in wg så armen blir kortare men hur mkt gör det egentligen / varv i ladda?

Calibranissen
turbodeath
8 april 2016 · 2 452 Inlägg

en sådan bil har elektroniskt ladd alltså chipet styr det....börjar man göra så som man gjorde på 740/940 bilar så är risken att du kan skenladda...

döden kommer tillbaka
Calibranissen
8 april 2016 · 148 Inlägg

Ok. Vilka kan ställa upp trycket då? Autotech kanske?

Calibranissen
Calibranissen
8 april 2016 · 148 Inlägg

Calibranissen skrev:
Ok. Vilka kan ställa upp trycket då? Autotech kanske?

Jag bör tillägga att detta är ett Autotech steg 3 chip men dock inte installerat av dom...

Calibranissen
turbodeath
9 april 2016 · 2 452 Inlägg

alltså det ligger redan i chipet vad dom ska ladda...är inget man ställer upp i efterhand....om det inte är ett steg 1 chip då...

döden kommer tillbaka
VD-Design
9 april 2016 · 1 324 Inlägg

Lär ju vara nått fel om den laddar så lite med det chippet..

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
granadadr
9 april 2016 · 7 268 Inlägg

är amalventilen inkopplad?? om ej så laddar den ju mindre

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Calibranissen
10 april 2016 · 148 Inlägg

granadadr skrev:
är amalventilen inkopplad?? om ej så laddar den ju mindre

vad är en amalventil? Vart sitter den!

Calibranissen
mercaa
10 april 2016 · 558 Inlägg

Kolla så att grundladdet är rätt,  då borde den ladda enligt vad den är chippad till , om allting är helt dvs slangar å diverse.  Laddar den inte som den ska då,  då skulle jag börja fundera om det verkligen är steg 3 chip.

VD-Design
10 april 2016 · 1 324 Inlägg

Calibranissen skrev:

granadadr skrev:
är amalventilen inkopplad?? om ej så laddar den ju mindre

vad är en amalventil? Vart sitter den!

Han menar magnetventil.  Sitter med 3 vacum och en kontakt vid sidan av luftfiltret.

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Calibranissen
10 april 2016 · 148 Inlägg

VD-Design skrev:

Calibranissen skrev:

granadadr skrev:
är amalventilen inkopplad?? om ej så laddar den ju mindre

vad är en amalventil? Vart sitter den!

Han menar magnetventil.  Sitter med 3 vacum och en kontakt vid sidan av luftfiltret.

Jaha kontakten som sitter där då antar jag? Den är inkopplad...

Calibranissen
Calibranissen
10 april 2016 · 148 Inlägg

Calibranissen skrev:

VD-Design skrev:

Calibranissen skrev:

vad är en amalventil? Vart sitter den!

Han menar magnetventil.  Sitter med 3 vacum och en kontakt vid sidan av luftfiltret.

Jaha kontakten som sitter där då antar jag? Den är inkopplad...

Kör även med öppet filter

Calibranissen
Calibranissen
31 maj 2016 · 148 Inlägg

Hej alla!

Tack för alla svaren tidigare!

Här kommer en liten uppdatering på mitt bekymmer som nu blivit ännu värre...
Nu för tiden laddar han bara 0,5 och kan sträcka sig till 0,6 bar emellanåt.

Skall tillägga att jag har haft bilen inne på reparation på Volvo för kopplingsfel, kan det vara så att volvo har ställt ner den till orginal för att göra felsökning? Jag har hört att de får göra så nuförtiden, dock borde ju laddet legat på samma som då jag hämtade den (can 0,8 bar) då?

Jag har sett över tryckrör och de verkar inte ha nån defekthet i sig, kan detta bero på att membranet i orginaldumpen blivit skadat/gått hål på? Isåfall kan trycket falla och bli lägre och lägre då?
Trycket har ju minskat succesivt från 1,2 till 0,5 under ca 2-3 månader...

Tacksam för snabba svar!

Mvh: Ola

Calibranissen
turbodeath
31 maj 2016 · 2 452 Inlägg

är membranet kasst så håller den ju inte tryck utan släpper det....ja den kan ge sig .är samma med slangen från tomgångsmotorn med i vecket en spricka så laddar den ju inte....

döden kommer tillbaka
Calibranissen
10 juni 2016 · 148 Inlägg

Hej alla!!

Nu kommer en uppdatering på mitt problem...

Nu har laddtrycket sjunkit ytterligare, nu laddar den inte alls eller max 0,2 bar.

Gick igenom alla slangar på trycksidan nyss (utom den längst ner mot IC:n), alla ser bra ut utom den vid tomgångsmotorn där det börjar torrspricka men tog loss och böjde och bände på den och det verkar inte vara genomgående... Det är där den mindre slangen går in i den större...

Men jag har även börjat misstänka WG:n med nu, den är inte så mkt motstånd i, man kan trycka in den för hand med ytterst lite motstånd, Denna skall väl vara rätt stum när motorn inte går eller?

Har beställt ny magnetventil från autotech:
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … netventil/
samt ny dump också från autotech:
http://atechmotor.com/volvo/850/turbo-t … umpventil/

Väntar bara på leverans av dessa nu, har även en beg wg på g.

Uppdaterar när allt är detta är bytt.

Mvh: Ola

Calibranissen
turbodeath
11 juni 2016 · 2 452 Inlägg

byt slangen med har den torrsprickor så är den kass eller på väg o spricka

döden kommer tillbaka
Calibranissen
11 juni 2016 · 148 Inlägg

Tjena turbodeath!

Jag tror detta också, bytte WG:n idag undan skillnad så nu har jag beställt även ett tryckrörskit från do88:
http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-85 … oumlr.html
Köpte därifrån då jag även passade på att köpa en massa ny vacuumslang med, så jag kan byta ut alla slangar samtidigt som tryckrören, gör ju att det ser lite fräschare och snyggare ut under locket med... smile

Calibranissen
turbodeath
11 juni 2016 · 2 452 Inlägg

det är bra grejer har själv 3 tums rören under...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang