Lågnivå - skillnad på håll?

Danne_485
10 april 2016 · 687 Inlägg

Hej!
Jag har lågnivåkablar som verkar vilja bli dragna åt ett visst håll i bilen.
Vad händer om man skulle dra kabeln åt fel håll? Får man inget ljud då eller får man bara sämre ljud?
För enligt pilarna på själva kabeln så går kabeln åt fel håll men kollar man på en kabelhuvudet så går den åt rätt håll. Så är lite osäker på ifall jag har kabeln åt rätt håll eller inte. Även remoten som ligger inbyggd är längre på ena sidan och jag tänkte att det kanske innebär att den skall vara vid steget men det stämmer som sagt inte med pilarna på själva kabeln, så jag blir lite förvirrad.
Tänkte jag frågar innan jag drar nästa lågnivå så det inte blir dubbelfel. Jag får ljud i alla fall som det är kopplat nu skall tilläggas.

Kabeln i fråga är en: http://www.brl.se/sv/artiklar/connectio … 5-55m.html

Mvh
Danne

frasse4
10 april 2016 · 736 Inlägg

Nej det spelar ingen roll åt vilket håll du lägger kabeln. Signalen är ju växelström så signalen växlar ju konstant riktning i kabeln och bryr sig inte om ifall någon målat fina pilar på utsidan av isoleringen.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Danne_485
10 april 2016 · 687 Inlägg

frasse4 skrev:
Nej det spelar ingen roll åt vilket håll du lägger kabeln. Signalen är ju växelström så signalen växlar ju konstant riktning i kabeln och bryr sig inte om ifall någon målat fina pilar på utsidan av isoleringen.

Okey. Tack för svar. Varför finns det ens pilar på dem isf?

frasse4
10 april 2016 · 736 Inlägg

Finns säkert någon audiofil-teori smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Bassiehof
10 april 2016 · 1 777 Inlägg

Ledningsförmågan i en metall beror på hur lätt ledningselektronerna kan röra sig, och det är framför allt materialets kristallstruktur och renhet som bestämmer detta. Därför brukar vissa (än idag) ange kopparens renhet till 99,9%, som är en industristandard sedan många år så alla kopparkablar du kan köpa är av OFC-koppar (Oxygen Free Copper). Så det ligger något i det men det är som sagt på molekylnivå. Kolla in motstånd (resistans) i spolar till delningsfilter med rund kopparkabel 0,50 mm. http://www.mundorf.com/en/?category=hif … nt=mcoil_l och silver-guldfolie http://www.mundorf.com/en/?category=hif … =mcoil_sfc RDC vid 0,10 mh 0,36 Ohm resp. 0,09 Ohm. Så kablar gör större skillnad än vad många tror och vet.

Senast redigerat av Bassiehof (10 april 2016)

Danne_485
10 april 2016 · 687 Inlägg

Fick ett annat problem när jag testade att koppla in lågnivån för baslådan, generatorvin.... *suck* och det följer gasen när man varvar upp motorn.... Testat med två olika lågnivåkablar men samma problem. Blir trött....

frasse4
10 april 2016 · 736 Inlägg

Prova en groundloop-insulator, ex denna http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- … rca-p39607

Senast redigerat av frasse4 (10 april 2016)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Danne_485
10 april 2016 · 687 Inlägg

frasse4 skrev:
Prova en groundloop-insulator, ex denna http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- … rca-p39607

Kan det ha något med bränd signaljord att göra? Eller skulle alla lågnivåutgångarna krångla i sådana fall?
Gör det något att kabeln gick på framsidan av steget och därmed korsade strömkablarna?
Tack för tipset. Får se ifall jag kan få tag på en sådan. Men vore gött att utesluta andra fel först.
Btw, lät som att vinet kom ifrån motorrummet, dvs själva generatorn, och inte högtalarna men lyssnade iof inte så noga. Ljudet är bara som sagt om jag kör lågnivå in på stereons subutgång och försvinner direkt jag drar ur lågnivåkabeln och bara har lågnivå för front inkopplad.

Mvh
Daniel

Senast redigerat av Danne_485 (10 april 2016)

frasse4
11 april 2016 · 736 Inlägg

Tror nog ljudet kommer från högtalarna... Att det viner beror på att du jordar på olika platser med olika potential, så att du får en DC ström genom lågnivåkabeln. Det går såklart att prova sig fram och jorda på nya platser. Eller så kan det bero på defekt jordning i stereon eller steget.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Danne_485
11 april 2016 · 687 Inlägg

frasse4 skrev:
Tror nog ljudet kommer från högtalarna... Att det viner beror på att du jordar på olika platser med olika potential, så att du får en DC ström genom lågnivåkabeln. Det går såklart att prova sig fram och jorda på nya platser. Eller så kan det bero på defekt jordning i stereon eller steget.

Borde inte fenomenet uppstå även med bara en lågnivåkabel inkopplad då?
Jag har jordat i samma bult som batteriets minus med en ringkabelsko.

Mvh
Danne

Fjong
11 april 2016 · 1 494 Inlägg

Det finns riktade lågnivå sladdar där det kan bli konstiga fel om man drar dom på fel håll. Du kan testa om det är signaljorden genom att jorda dom manuellt smile

Bassiehof
11 april 2016 · 1 777 Inlägg

Danne_485 skrev:

frasse4 skrev:
Tror nog ljudet kommer från högtalarna... Att det viner beror på att du jordar på olika platser med olika potential, så att du får en DC ström genom lågnivåkabeln. Det går såklart att prova sig fram och jorda på nya platser. Eller så kan det bero på defekt jordning i stereon eller steget.

Borde inte fenomenet uppstå även med bara en lågnivåkabel inkopplad då?
Jag har jordat i samma bult som batteriets minus med en ringkabelsko.

Mvh
Danne

Problem uppstår oftast när du har flera kablar för då kan du få en jordslunga. För att bli klassens stjärna kanske du får fundera över stjärnjord innan du grusar alla dina förhoppningar.

Senast redigerat av Bassiehof (11 april 2016)

Danne_485
11 april 2016 · 687 Inlägg

Fjong skrev:
Det finns riktade lågnivå sladdar där det kan bli konstiga fel om man drar dom på fel håll. Du kan testa om det är signaljorden genom att jorda dom manuellt smile

Okey, tack smile Får testa mig fram helt enkelt. Jäkligt störande att det är så oklart vilket håll som är rätt håll på de jäklarna. DLS kabeln jag testade med var dock väldigt noga märkt med pilar och den gav ju samma problematik så känns inte som att det beror på kabeln. Men kanske kan vara så att om ena kabeln är dragen åt fel håll så blir det problem när man kopplar in en andra. Ja, jag vetifan, får felsöka vidare när jag finner tiden. Glömde visst min andra stereo hemma hos familjen så kan inte testa med den på några veckor heller. hmm

Fr0zenFr0g
13 april 2016 · 38 Inlägg

Vissa lågnivåkablar har bara skärmen inkopplad på ena sidan för bättre resultat och därför ska dessa dras åt "rätt" håll

Danne_485
13 april 2016 · 687 Inlägg

Fr0zenFr0g skrev:
Vissa lågnivåkablar har bara skärmen inkopplad på ena sidan för bättre resultat och därför ska dessa dras åt "rätt" håll

Okey. Får försöka lista ut vilket håll som är det rätta på den jäkeln dp. Hade hoppats på att någon använt samma kabel och kunde hjälpa mig.

Senast redigerat av Danne_485 (13 april 2016)

Fr0zenFr0g
13 april 2016 · 38 Inlägg

Är i princip bara sånna jag och kompisarna använder men var ett tag sedan jag drog någon sist så minns ej. Men har du generatorvin etc med dessa kablar så tror jag det är nått mer fel än bara en kabel som är åt fel håll

Danne_485
13 april 2016 · 687 Inlägg

Fr0zenFr0g skrev:
Är i princip bara sånna jag och kompisarna använder men var ett tag sedan jag drog någon sist så minns ej. Men har du generatorvin etc med dessa kablar så tror jag det är nått mer fel än bara en kabel som är åt fel håll

Har du möjlighet att kolla upp vilket håll ni dragit dem så vore det väldigt bra. Finns pilar på kabeln ihop med Connectionmärkningen men sedan finns det en gummigrej i ena änden av kabeln nära kontakterna som har en pil på sig som går i motsatt riktning. Därav att jag inte vet vilken man skall gå efter. Kunde inte hitta någon info i förpackningen.

Mvh
Danne

Putteliten
13 april 2016 · 9 068 Inlägg

Enkelt sätt att få bort generatorvin är att du drar en kabel från stereons chassi till - på ett av slutstegen. Då blir det tyst på sånt...

Danne_485
13 april 2016 · 687 Inlägg

Putteliten skrev:
Enkelt sätt att få bort generatorvin är att du drar en kabel från stereons chassi till - på ett av slutstegen. Då blir det tyst på sånt...

Lågnivåkablarna har inbyggd remote, skulle den ena av dem som inte behövs kunna användas för detta ändamålet? Måste jag löda fast kabeln då eller?

Måste remotekabeln på bägge kablarna vara inkopplad förresten? Antog att det inte skall behövas.

Mvh
Danne

Putteliten
13 april 2016 · 9 068 Inlägg

Det som sitter ihop med lågnivåkablen är egentligen jord. Men ta den ena av dom och dra till minus på steget, mitt på baksidan på stereon har du ett gängat hål för att just kunna sätta jordning i. Skruven får vara max runt 5mm lång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang