Vilken trimfirma rekommenderas?

Norsehawk
11 april 2016 · 4 Inlägg

Ja, så lyder frågan. Jag har förvisso inte direkt bråttom heller att chippa bilen, men jag vill gärna veta lite i förväg vilken trimfirma är mest lämplig för min Octavia RS. Funderade på BSR (bra garantier osv.) men sedan gick tankarna över till V-Tech. Och sedan tog det stopp. Och eftersom jag vill vara ärlig både mot mig själv, och er som är mer kunniga än mig själv, så: nej, jag har aldrig tidigare chippat en bil förut.tongue Jag har aldrig behövt att göra det heller (med tanke på att motorerna var inte tillräckligt bra nog), men denna kan jag kanske få upp i 300. Kanske. Vill heller inte ha hjulspinn vid start om den har mer än 300hk, vilket Octavian kunde få (läste någonstans på Taptalk). Förutsättning att man biffar den med andra grejer förstås.  Hade varit bra om ni kunde nämna era erfarenheter med BSR och V-Tech ni som har, eller någon annan trimfirma. Och hur pålitliga de är och garantier. Och hur ska/bör man göra vid ett verkstadsbesök (troligtvis struntar de i att kolla kanske helt och hållet)?

Men det kanske är korkat att chippa en helt ny bil och bättre vänta en säsong till? Har som sagt en och annan fundering, och ingenting är kritat på någon vägg ännu. Jag tänkte inte trimma mer grundligt än bara just chippa, eftersom risken är mer än stor att kalaset kommer skena iväg till svindlande höjder. Motorn är samma som i nya VW GTI:n så som jag förstått det som, även om vissa har även sagt till mig att den är mer synonym med nya Seat Leon Cupras - fast nedtrimmad. Men det tar jag med en slev salt som sagt. Men när man ser detta blir man ju frestad: https://www.youtube.com/watch?v=JWgLkJ3YjbU (Samma Octavia Mk3 som min, också bensin.)

Jag tackar så hemskt mycket för alla tips/råd! smile

Stefan7neson
12 april 2016 · 394 Inlägg

Hej.

Jag har ingen erfarenhet av V-Tech, bara BSR. Är väldigt nöjd med deras mjukvara och även support.
En fördel med BSR är att du kan göra jobbet själv hemma, V-Tech kräver verkstadsbesök hos en av deras återförsäljare.

Garantierna har jag inte behövt använda mig av så de vet jag inget om.

Men jag rekommenderar att du isf köper till ppc-enheten för 2000kr extra, då kan du återställa bilen innan du ska in på service ifall du är orolig att de ska upptäcka att den är optimerad. Sedan, efter service lägger du in programvaran igen.

Manualen som medföljer är kanonbra, lättförståelig som berättar steg för steg hur man ska göra vid installeringen:)

Smidigt, enkelt och bekvämt:)

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2785

Med vänlig hälsning Stefan

Senast redigerat av Stefan7neson (12 april 2016)

Tobzter
12 april 2016 · 3 144 Inlägg

Kan väl finnas en chans att nybils garantin försvinner vid byte av programvara.värt å tänka på.

När de gäller enbart steg 1 tror ja inte det spelar så stor roll vilken aktör man tar av dom större .Men ja rekommenderar Stertman motorsport kända vag trimmare

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
torpis Forummoderator
12 april 2016 · 10 572 Inlägg

Alla trimfirmor har lovers och haters. BSR är väl dem som teoretiskt skall vara mest seriösa av alla. Ett studiebesök där bekräftar detta.  Men, inget säger att det inte finns duktigt folk i stugorna också. Vissa köper mjukvaror på "ebay" andra mappar själva. Jag är själv själv inget fan av BSR eftersom de är väldigt inrutade i sina vanliga chip och inte ett dugg intresserade av S40-bilar med 1000hk. Men för en Skoda original hade jag haft förtroende för dem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mr_green
12 april 2016 · 847 Inlägg

Tyvärr funkar det inte att plocka i o ur optimeringen inför service. Det kommer upptäckas ändå att den vart trimmad. Sen är den garantin som bortblåst. Det är iaf vad Jimmy på stertman berättade för mig.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Norsehawk
12 april 2016 · 4 Inlägg

Tack så hemskt mycket för era tips å råd! Finns nu en del saker att tänka på ändå. BSR verkar vara pålitliga och kanske skulle passa min Octavia bäst. Men blir bränsleförbrukningen också påverkad? Åt positivt eller kanske negativt håll? Glömde fråga detta.. Bilen borde ju vara törstigare, men jag vet inte. Läste lite annat på nätet. Eller har jag fattat fel?

mr_green skrev:
Tyvärr funkar det inte att plocka i o ur optimeringen inför service. Det kommer upptäckas ändå att den vart trimmad. Sen är den garantin som bortblåst. Det är iaf vad Jimmy på stertman berättade för mig.

Det lät sådär kul. Enligt min lillebror så ska VW och deras verkstäder strunta i att kolla efter detta, men jag vågar inte chansa. Kanske ska jag vänta trots allt tills garantin går ut? Surt, riktigt surt, speciellt med tanke på att bilen kunde ha blivit ännu roligare... neutral

Senast redigerat av Norsehawk (12 april 2016)

mr_green
12 april 2016 · 847 Inlägg

Vid vanlig service är det ju fullt möjligt att dom inte kollar. Men om nåt händer och bilen ska in på garanti jobb så kommer det ju upptäckas då istället.
Jag hade oxå planer på trimning utav min Fabia monte carlo jag hämtar ut i midsommar. Den skulle verkligen behöva trimmas då det e en 1.2tsi på 110hk.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Stefan7neson
14 april 2016 · 394 Inlägg

Norsehawk skrev:
Tack så hemskt mycket för era tips å råd! Finns nu en del saker att tänka på ändå. BSR verkar vara pålitliga och kanske skulle passa min Octavia bäst. Men blir bränsleförbrukningen också påverkad? Åt positivt eller kanske negativt håll? Glömde fråga detta.. Bilen borde ju vara törstigare, men jag vet inte. Läste lite annat på nätet. Eller har jag fattat fel?

mr_green skrev:
Tyvärr funkar det inte att plocka i o ur optimeringen inför service. Det kommer upptäckas ändå att den vart trimmad. Sen är den garantin som bortblåst. Det är iaf vad Jimmy på stertman berättade för mig.

Det lät sådär kul. Enligt min lillebror så ska VW och deras verkstäder strunta i att kolla efter detta, men jag vågar inte chansa. Kanske ska jag vänta trots allt tills garantin går ut? Surt, riktigt surt, speciellt med tanke på att bilen kunde ha blivit ännu roligare... neutral

BSR har Maskingaranti, klicka på gula skölden i länken och läs om villkoren:)

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/2785

Med vänlig hälsning Stefan

mr_green
14 april 2016 · 847 Inlägg

Jag är väldigt tveksam till den garantin bsr lämnar. Den täcker inte fabrikations fel. Men tillverkarn kan ju hävda att när bilen e trimmad gäller inte nån som helst garanti längre.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
mr_green
14 april 2016 · 847 Inlägg

Nu påstår promotech att det inte går att se att den vart trimmad om man laddar i originalprogram inför service. Han pratade med tekniker på audi om det. Fan börjar bli snurrigt det här.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Cupra_
14 april 2016 ·

Jag kan tipsa om stertman.. De är duktiga på just vag-bilar. (De är duktiga på andra också men..) Dessutom support i världsklass och de loggar bilen ordentligt innan den trimmas så inga fel finns (i motor/databox m.m.)

BSRs maskingaranti ger jag inte mycket för.. Läs det finstilta så inser du snabbt att den inte omfattar speciellt många kunder.. Höll på att välja BSR just därför men insåg sedan att garantin var meningslös i mitt fall.

Parsan
14 april 2016 · 166 Inlägg

Jag lägger också min röst på Stertman.Har själv haft bil där och blev riktigt bra bemött samt uppgraderingen blev bättre än förväntat..

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang