Ford focus flexifuel ryker

Moparracing
11 april 2016 · 371 Inlägg

Hej har lite problem med en ford focus flexifuel 05 a, för ett tag sen började den ryka något fruktansvärt, detta sker vid start och gaspådrag både vid kall som varm motor.
ibland (väldigt sällan) så tappar den ork å vill inte svara på gasen men de släpper efter några sekunder,detta händer väldigt sällan men rykande är konstant, röken varierar från blå/vit till tjock vit rök,den dricker olja men när man precis fyllt på så slutar den ryka en kort stund men rykande kommer tillbaka kort där efter (några mils körning),kollade fel koder på verkstad å de visade sig att det blivit kortslutning i en tänd spole,bytte den men utan någon framgång,bilen går jätte fint i övrigt,inga missljud å den går precis som vanligt.
Va fasen kan detta vara, funderar på om det är en ventiltätning som kan ha gett upp?, jäkligt synd för den går helt perfekt annars (förutom när den tappar ork men de är som sagt väldigt sällan de sker)
Kan tillägga att röken luktar väldigt starkt typ svavel aktigt .
till läggas ska att den endast körs på bensin så det har inget med tankning av e85 att göra
Tack på förhand smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
engolf
11 april 2016 · 3 235 Inlägg

Vad ligger oljeförbrukningen på?
Blå/vit rök är bränd olja...
Övertryck i vevhusventilationen?

Moparracing
12 april 2016 · 371 Inlägg

Oljeförbrukningen ligger runt 1 l milen,känns som de är lite olika men runt där någonstans, kollat vevhus ventilationen men kan ta å kika på de igen.
Jo ja vet men de luktar inte riktigt som bränd olja brukar lukta men de kanske kan va olika ?
Några mer idéer?  smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Moparracing
12 april 2016 · 371 Inlägg

Såg nu att ja postat detta i fel forum, kan någon admin flytta det till felsökning i stället ?
Mvh

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 april 2016 · 4 917 Inlägg

Moparracing skrev:
Oljeförbrukningen ligger runt 1 l milen,känns som de är lite olika men runt där någonstans, kollat vevhus ventilationen men kan ta å kika på de igen.
Jo ja vet men de luktar inte riktigt som bränd olja brukar lukta men de kanske kan va olika ?
Några mer idéer?  smile

Försök få ner oljeförbrukningen, för 1 l milen är lite mycket..cool

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
engolf
12 april 2016 · 3 235 Inlägg

Sörplar den i sig en liter olja milen är nåt riktigt, riktigt fel!
Är det turbo?

Moparracing
13 april 2016 · 371 Inlägg

Haha ja säger ju att nått är fel, fattar ju att den förbränner oljan men vet inte varför hmm
Nepp de är ingen turbo

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
engolf
14 april 2016 · 3 235 Inlägg

Hur ser stiften ut?
Så våldsam oljeförbrukning kan bero på dåliga ventilstyrningar/tätningar, dåliga/fastbrända kolvringar.
Du kan ju testa WD40 metoden, kanske det hjälper.

Moparracing
18 april 2016 · 371 Inlägg

Okej, inte kollat stiften på ett tag nu,ska kika på de smile
WD40 metoden, va menar du me de ? :p

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Mickius
18 april 2016 · 4 670 Inlägg

Sök på Google.

Man öser i wd40 i cylinerloppen och låter stå en natt. Kikar ner o ser vart de försvunnit.

Detta för att oljeringarna ska släppa som kan fastna vilket ger väldigt hög oljeförbrukning.

Gör komptest

engolf
18 april 2016 · 3 235 Inlägg

Mickius skrev:
Sök på Google.

Man öser i wd40 i cylinerloppen och låter stå en natt. Kikar ner o ser vart de försvunnit.

Detta för att oljeringarna ska släppa som kan fastna vilket ger väldigt hög oljeförbrukning.

Gör komptest

Korrekt. Det gör man i samband med ett oljebyte (då oljan kommer bli kontaminerad). Istället för WD40 kan också diesel användas.

Moparracing
19 april 2016 · 371 Inlägg

Okej, får ta å testa de till helgen

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
torpis Forummoderator
19 april 2016 · 10 572 Inlägg

Har det smugit sig in E85 i tanken tro? Det är nämligen inte bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Moparracing
19 april 2016 · 371 Inlägg

Nje, skrev i första inlägget att det inte tankats e85, dock så är de ju en flexifuel så de ska inte vara några problem å köra på e85 men den är bara körd på bensin (95 oktan) i våra ägo smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
torpis Forummoderator
19 april 2016 · 10 572 Inlägg

Moparracing skrev:
dock så är de ju en flexifuel så de ska inte vara några problem å köra på e85

Inte?

http://teknikensvarld.se/verkstader-rek … ar-116599/

Nåväl, nu hade du ju aldrig gjort det så....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
marw77
30 april 2016 · 1 Inlägg

kapar tråden lite för jag har samma problem fast med en volvo v50 1.8 2005. Tror det är samma motor.
Nu dricker den 1 liter olja på 15mil. rycker när man varvar upp den till 7000varv.  Har tagit komp prov och alla cylindrar visar samma värde. Har bytt en slang( stor hål i) och en backventil som går från motor  till insugningsröret (vevhusventilationen).
Enda jag kan komma på vad som är trasigt är ventiltätning på en eller flera cylindra.
Det finns ingen pöl under bilen eller något liknande.

Senast redigerat av marw77 (30 april 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang