Köpråd, förstabil

Sjostenen
11 april 2016 · 98 Inlägg

Tjena! Ny här på garaget och det börjar även bli dags att köpa min första bil! Vill ha en hyfsat sportig bil med körglädje och driftsäkerhet för en relativt billig peng eftersom jag fortfarande studerar. Rimligt pris 20-30 000. Gillar vanligtvis märken som Audi och BMW men tror nog att man kan få mer bil för pengarna om man håller sig till något billigare märke om jag inte har helt fel? Har kollat en del på Saab 9-3 aero runt 14k-20k mil... Tips på bilar uppskattas!

Inger stort fan av nån gammal tråkig volvo helle kan tilläggas!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
MrVillain
12 april 2016 · 1 Inlägg

Har en Mitsubishi Galant v6 från 1997 och kan säga att jag är sjukt nöjd med den! går som en dröm och har inte direkt haft några problem med den what so ever! du bör dock veta att dom kan rosta en del så se till ta en noga titt runt stötdämpar fästen samt hjulhus!

gå gärna in och kolla te min bil så får du se big_smile

Pontiac Firebird V6 "The Villain" (1989)
Jokabsson
12 april 2016 · 1 175 Inlägg

Inte intresserad av en gammal tråkig Volvo, men intresserad av Saab 9-3 i 14-20k klassen? tongue
Saab är lika sävlig som Volvo att ratta i den prisklassen. Går du dock upp till toppen av din budget dvs, 30 000kr så kan du hitta ett fint exemplar av en ng9-3 Vector exempelvis. En fin Aero får man i regel betala en bra bit mer för.

Annars tror jag att Volvo S60 är rätt goa med fin sång från den 5-cylindringa motorn och turbo som gör den kvick standard men lätt att trycka ut uppåt 280hk för liten peng.

Vill du inte ha en familjesedan så kanske en Toyota Celica? Hållbara, snygga och tillräckligt kraftiga
http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 21&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_C … 21&w=3

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
12 april 2016 · 7 229 Inlägg

seat arosa

billigt att äga och köra

eller kanske en honda civic

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Gurra001
12 april 2016 · 23 Inlägg

Nej, 9-3an går väl inte som ett strykjärn direkt, men kul och köra dem är det helt klart, gäller bara att hålla i ratten ordentligt wink
Min ska säljas om du är intresserad

Nordea
12 april 2016 · 27 Inlägg

BMW 328 E46 karossen..
rolig och trevlig bil med utseende som ser dyrare ut...
kanske höga mil men bara servicen är gjord är det inga problem...åker en 330 själv..

Sjostenen
12 april 2016 · 98 Inlägg

Med gammal Volvo tråkig Volvo menar jag ingen 740 direkt wink Har kollat lite på Celica och tror att det skulle kunna vara nåt, ska kolla vidare där! Honda civic har jag oxå varit sugen på men har haft svårt att hitta ett fint exemplar...
Kollat lite på en BMW 320 170hk, hur är dessa att köra?

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Vixhall
12 april 2016 · 37 Inlägg

Jag kan rekommendera BMW E36 325i, går billigt, billiga delar, lagomt med pulver och rolig att köra. Det enda negativa jag kan komma på är att dom rostar som bara den och att det är rätt dyr försäkring om man är ung...

Nordea
13 april 2016 · 27 Inlägg

Vixhall skrev:
Jag kan rekommendera BMW E36 325i, går billigt, billiga delar, lagomt med pulver och rolig att köra. Det enda negativa jag kan komma på är att dom rostar som bara den och att det är rätt dyr försäkring om man är ung...

Man får räkna Smiles Per Hour   istället..

Jäkligt roliga och bakhjulsdrivna...

Sjostenen
14 april 2016 · 98 Inlägg

Nordea skrev:

Vixhall skrev:
Jag kan rekommendera BMW E36 325i, går billigt, billiga delar, lagomt med pulver och rolig att köra. Det enda negativa jag kan komma på är att dom rostar som bara den och att det är rätt dyr försäkring om man är ung...

Man får räkna Smiles Per Hour   istället..

Jäkligt roliga och bakhjulsdrivna...

Haha exakt det är de man får gå på även om det kostar... BMW känns dock rätt svårt att hitta en fin till rätt pris:/ Mest inne på 9-3 aero eller Celica just nu!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Nordea
14 april 2016 · 27 Inlägg

Sjostenen skrev:

Nordea skrev:

Vixhall skrev:
Jag kan rekommendera BMW E36 325i, går billigt, billiga delar, lagomt med pulver och rolig att köra. Det enda negativa jag kan komma på är att dom rostar som bara den och att det är rätt dyr försäkring om man är ung...

Man får räkna Smiles Per Hour   istället..

Jäkligt roliga och bakhjulsdrivna...

Haha exakt det är de man får gå på även om det kostar... BMW känns dock rätt svårt att hitta en fin till rätt pris:/ Mest inne på 9-3 aero eller Celica just nu!

Ja vill man bli skrattad åt med spinnande framhjul så är det upp till dig;-)
Skrivet med ironi..

Sjostenen
14 april 2016 · 98 Inlägg

Nordea skrev:

Sjostenen skrev:

Nordea skrev:

Man får räkna Smiles Per Hour   istället..

Jäkligt roliga och bakhjulsdrivna...

Haha exakt det är de man får gå på även om det kostar... BMW känns dock rätt svårt att hitta en fin till rätt pris:/ Mest inne på 9-3 aero eller Celica just nu!

Ja vill man bli skrattad åt med spinnande framhjul så är det upp till dig;-)
Skrivet med ironi..

Jaa så kan man ju se på det, men det kostar också wink

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Jokabsson
14 april 2016 · 1 175 Inlägg

Saabar i din prisklass är inte kända för dess pålitlighet. De är snygga och man får MYCKET hk/krona men 9-3 Aero 00-03 är lite av ett misslyckande tillsammans med 9-5 98-04. Väldigt känsliga för felaktig service pga felkonstruktion. Hittar du en "rostfri" med fullstämplad servicebok så säger jag grattis! Annars tror jag att du gör bättre i att välja Celica. Förutsatt att du kan leva med endast två användbara säten såklart. Hållbar japansk vagn som bara går och går.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sjostenen
14 april 2016 · 98 Inlägg

Cracksoup skrev:
Saabar i din prisklass är inte kända för dess pålitlighet. De är snygga och man får MYCKET hk/krona men 9-3 Aero 00-03 är lite av ett misslyckande tillsammans med 9-5 98-04. Väldigt känsliga för felaktig service pga felkonstruktion. Hittar du en "rostfri" med fullstämplad servicebok så säger jag grattis! Annars tror jag att du gör bättre i att välja Celica. Förutsatt att du kan leva med endast två användbara säten såklart. Hållbar japansk vagn som bara går och går.

okej tack för tipset! Ska tänka på det om jag ev åker och kollar på nån! Celica verkar bra, har hört av många att japanska bilar är pålitliga för det relativt låga priset! Även kollat en del tidigare på Peugeot 206 RC, är det en bil att rekommendera eller är det bara franskt skit?

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Jokabsson
14 april 2016 · 1 175 Inlägg

Sjostenen skrev:

Cracksoup skrev:
Saabar i din prisklass är inte kända för dess pålitlighet. De är snygga och man får MYCKET hk/krona men 9-3 Aero 00-03 är lite av ett misslyckande tillsammans med 9-5 98-04. Väldigt känsliga för felaktig service pga felkonstruktion. Hittar du en "rostfri" med fullstämplad servicebok så säger jag grattis! Annars tror jag att du gör bättre i att välja Celica. Förutsatt att du kan leva med endast två användbara säten såklart. Hållbar japansk vagn som bara går och går.

okej tack för tipset! Ska tänka på det om jag ev åker och kollar på nån! Celica verkar bra, har hört av många att japanska bilar är pålitliga för det relativt låga priset! Även kollat en del tidigare på Peugeot 206 RC, är det en bil att rekommendera eller är det bara franskt skit?

Pegga är väl ett märke man hittar mer ris än ros om när man googlar. Det är lite överdrivet, men samtidigt har märket fått dåligt rykte av en anledning. Elfel är standard på många franska bilar. Vindrutetorkare som inte fungerar, alternativt glappar och inte går att stänga av, rutor som inte går ner, fläkt som inte går igång osv. Tänk även på att småbilar i regel slits snabbare än större och risken är stor att framvagnen har något utslitet eller gnissliga bussningar. Har du tur hittar du en Peugeot RC som faktiskt fungerar och då har jag hört att de är skitroliga! Lite Go kart-liknande då de är så små och snabba. Absolut något som kan passa en färsk körkortstagare! Men var som sagt noga med att kolla elfel och känn så att inget klonkar eller glappar i leder.

Senast redigerat av Cracksoup (14 april 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Ingooo
15 april 2016 · 167 Inlägg

Cracksoup skrev:
Saabar i din prisklass är inte kända för dess pålitlighet. De är snygga och man får MYCKET hk/krona men 9-3 Aero 00-03 är lite av ett misslyckande tillsammans med 9-5 98-04. Väldigt känsliga för felaktig service pga felkonstruktion. Hittar du en "rostfri" med fullstämplad servicebok så säger jag grattis! Annars tror jag att du gör bättre i att välja Celica. Förutsatt att du kan leva med endast två användbara säten såklart. Hållbar japansk vagn som bara går och går.

Å andra sidan hittar man en Saab 9-5 säg 02-05 som fortfarande rullar och går bra så är de förmodligen just väl servade och underhållna. Tycker de var snyggast 02-05 och håller bättre kvalitet än senare 9-5. Gärna en sådan med få ägare och som rullat landsvägsmil. Hade en 02a 9-5 2.3t som väl inte haft det bästa ryktet. Sålde den med 38k mil på mätaren och den gick fortfarande riktigt bra. Ta mig fasen bästa bilen jag ägt hittills.

Är själv på span efter en fin 2.3T 04-05. 220 hk. Mycket prisvärd!

Aquilla
15 april 2016 · 299 Inlägg

Volvo 740 är den ultimata o roligaste första bilen så du lär dig köra bil o allt ej kostar skjortan om det går snett.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
spillolja
15 april 2016 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 april 2016 · 7 229 Inlägg

Aquilla skrev:
Volvo 740 är den ultimata o roligaste första bilen så du lär dig köra bil o allt ej kostar skjortan om det går snett.

ja den allsmäktige 740in är vrål snabb, har väghållning som en go kart och är grymt snygg ! Glöm inte att den endast dricker 0,6 precis som nyare miljöbilar !! roll

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Nordea
15 april 2016 · 27 Inlägg

Aquilla skrev:
Volvo 740 är den ultimata o roligaste första bilen så du lär dig köra bil o allt ej kostar skjortan om det går snett.

spillolja skrev:
http://www.blocket.se/osby/Renault_Cio_1_8_16v_138Kw_66133126.htm?ca=22&w=3

haha hur fick ni in detta i TS beskrivning..

"Vill ha en hyfsat sportig bil med körglädje och driftsäkerhet för en relativt billig peng eftersom jag fortfarande studerar."

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang