Skenande laddtryck 940 LTT

citrouz
12 april 2016 · 168 Inlägg

Blev medlem: tis apr 12, 2016 3:05 am
Inlägg: 1

Tjena!

Har lite problem med 940 in, den skenladdar upp till 1,0 bar på 1 2 3 växel, den drar upp på 1,0 bar vid full gas på dom växlarna för att sedan nästan direkt gå ner till 0,5-0,6. Hittar inga sprickor i slangar eller liknande. Har brickad WG med 2 brickor på varje skruv och pysventil för brickorna gjorde kanske 0,1 bar skillnad. Så hur ska jag läsa skenladdar, det sker bara nån sekund för att sedan bli stabilt? Jobbigt då den spikar ibland..

Edit: dragit av en pinbult mellan grenrör och block men det läcker bara när motorn är kall

Väldigt Tacksam för svar!

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
12 april 2016 · 26 113 Inlägg

Tredje tråden om samma ämne och jag förmodar det är samma Volvo 940?
Aldrig funderat på att chippa, skaffa ställbar WG och skippa pystrimmet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
simlar
12 april 2016 · 5 516 Inlägg

Varför bilen beter sig så är pga pystrimmet, wastegaten hänger inte med att öppna innan det är för sent.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
citrouz
12 april 2016 · 168 Inlägg

Mack skrev:
Tredje tråden om samma ämne och jag förmodar det är samma Volvo 940?
Aldrig funderat på att chippa, skaffa ställbar WG och skippa pystrimmet?

simlar skrev:
Varför bilen beter sig så är pga pystrimmet, wastegaten hänger inte med att öppna innan det är för sent.

Är ny på forumet, fattar ej exakt hur de fungerar men japp, det är samma 940. Chip är påväg men har inga pengar till wg just nu. Har också hört att pysventil skapar skenande ladd för den skenade ju inte orginal

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
påsen If your not out of control, your not in control
12 april 2016 · 686 Inlägg

Laddar du 0,5-0,6bar och det skenar upp till 1 bar och sen ner igen?
Behöver man ens pysventil för 0,5-0,6bar? Är inte det original?
Varför höjja laddet innan du chippat?
Att den inte skenade original är väl för att då satt väl inte pysventilen där? En ny WG kostar inte så mycket om du ändå köper ett chip, finns många olika som passar som inte kostar skjortan

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
turbodeath
12 april 2016 · 2 452 Inlägg

en ltt laddar bara 0,3-0,35

döden kommer tillbaka
Nordea
12 april 2016 · 27 Inlägg

LTT ladd är 0,33 bar original...
skenladdet beror på alldeles för slapp wg fjäder eller pysventilen.

Mitt råd är:
chippa bränsleboxen --500:-
chippa tändboxen------500:-
byt ut wg klockan till en ställbar ställ trycket på max 1,0bar(håller ett tag sedan börjar det slira)--900:-
byt till hårdare tryckplatta och standard lamell för att slippa slirande koppling----ca 2500:-
sportsystem 2,5" halvsats och 3" dp samt sportkat.-----ca 3500-4000:-
ett riktigt avskärmat sportfilter---1500:-
Inte mycket pengar för att få en kul 940...

Så åkte jag med min LTT och det är uppskattningsvis 175-180 ärliga hästar..istället för 135hk original.
Men den känns bra mycket piggare och rappare än originalet..
Vill du sedan har lite roligare så byt till en vettig diff i bakaxeln,531 topp med annan kam och byt till ett 16t aggregat från 850 R serien samt andra spridare och annan bränsletrycksreg.
då kanske du snuddar på 240hk och borde ha en skönt körbar 940.

Sedan börjar det kosta pengar med stakar,kolvar mm

Frallie
28 september 2017 · 2 Inlägg

Jag livar upp tråden lite. Jag har precis köpt en 940ltt och den skenladdar. Har ej kollat om de haft någon pysventil än. En mekaniker sade att det kan vara läckage på slangen vid laddtrycksmätaren för den hade förra ägaren monterat dit. låter det rimligt? Har ä'ven bytt till en ställbar wg för vi trodde först att det var klockan som hade hängt fast på den första wg... Några tips?

simlar
28 september 2017 · 5 516 Inlägg

Frallie skrev:
Jag livar upp tråden lite. Jag har precis köpt en 940ltt och den skenladdar. Har ej kollat om de haft någon pysventil än. En mekaniker sade att det kan vara läckage på slangen vid laddtrycksmätaren för den hade förra ägaren monterat dit. låter det rimligt? Har ä'ven bytt till en ställbar wg för vi trodde först att det var klockan som hade hängt fast på den första wg... Några tips?

Laddtrycksmätarens slang ska vara kopplat vill vakuumanslutning på insug så är den dålig ska det inte göra så att bil skenladdar.
Däremot om förra ägaren kopplat in sig på wastegatens laddtrycksslang så skulle ett läckage på slangen till laddtrycksmätaren vara en väldigt rimlig felorsak.

Wastegateklockans laddtrycksslang sticks på en nippel direkt på kompressorhuset, ca 10cm lång tunn slang, och kopplas in i wastegateklockans nippel.
Den slangen ska inte ha något annat inkopplat utan slangen ska gå direkt från kompressorhus till wastegateklocka.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
citrouz
28 september 2017 · 168 Inlägg

simlar skrev:

Frallie skrev:
Jag livar upp tråden lite. Jag har precis köpt en 940ltt och den skenladdar. Har ej kollat om de haft någon pysventil än. En mekaniker sade att det kan vara läckage på slangen vid laddtrycksmätaren för den hade förra ägaren monterat dit. låter det rimligt? Har ä'ven bytt till en ställbar wg för vi trodde först att det var klockan som hade hängt fast på den första wg... Några tips?

Laddtrycksmätarens slang ska vara kopplat vill vakuumanslutning på insug så är den dålig ska det inte göra så att bil skenladdar.
Däremot om förra ägaren kopplat in sig på wastegatens laddtrycksslang så skulle ett läckage på slangen till laddtrycksmätaren vara en väldigt rimlig felorsak.

Wastegateklockans laddtrycksslang sticks på en nippel direkt på kompressorhuset, ca 10cm lång tunn slang, och kopplas in i wastegateklockans nippel.
Den slangen ska inte ha något annat inkopplat utan slangen ska gå direkt från kompressorhus till wastegateklocka.

Felet på min var Pysventilen från biltema

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Frallie
7 november 2017 · 2 Inlägg

Det verkar som det är avgashuset som måste bytas då det är en axel som har fastnat och den går inte att rubba. Har testat med WD40 och knackat på den men ingenting händer. vågar inte ta i för mycket så att turbon o allt tar skada.. Får återkomma när jag hittat ett avgashus smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang