Köpt bil som det blivit fel på. Vad kan jag göra nu?

Rensvinf
13 april 2016 · 528 Inlägg

Läs konsumentköpslagen på nätet. speciellt bilköpsdelen.  där står uttryckligen vad som gäller.   Bilen ska j vara varudeklarerad. förmodligen gav du dessutom så mycket för bilen att du med anledning av denna deklaration samt pris kan påstå att skicket inte motsvarar varken pris eller deklaration.  dvs, bilen har ett fel som firman måste fixa.   notera dock attdet är firman som har rätt att göra det. lämnar du in ngn annanstans så är det inte säkert de betalar.

ekelund88
13 april 2016 · 2 656 Inlägg

hjälper dig kanske inte i garantifrågan , men 335 har haft en del strul med turbo aggregaten på prefaceliften kan tänkas att det är ett sånt fel

turbodeath
13 april 2016 · 2 452 Inlägg

nä jag står inte o gissar nu utan det var mer en fråga från mig om hur det skall vara,jag har fått lära mig o inte ha nån bensin i tanken om man vinterförvarar bil ....o ang frågan på garantin om du nu köper en bil vi säger i oktober o av nån anledning vinterförvarar den så försvinner ju garantin från handlaren för oftast får du väl allt från 1 månads garanti till 1 år....beroende på från olika bilförsäljare....jag vet inte hur länge du har haft bilen så nej ingen gissning från mig,bara frågor som nån annan får fylla i hur det är.

döden kommer tillbaka
it_mutt Avstängd
13 april 2016 · 10 388 Inlägg

turbodeath skrev:
nä jag står inte o gissar nu utan det var mer en fråga från mig om hur det skall vara,jag har fått lära mig o inte ha nån bensin i tanken om man vinterförvarar bil ....o ang frågan på garantin om du nu köper en bil vi säger i oktober o av nån anledning vinterförvarar den så försvinner ju garantin från handlaren för oftast får du väl allt från 1 månads garanti till 1 år....beroende på från olika bilförsäljare....jag vet inte hur länge du har haft bilen så nej ingen gissning från mig,bara frågor som nån annan får fylla i hur det är.

Fast, nu stod det väl att bilen varit "vinterförvarad" i typ två månader. Konsumentköplagen ger dig 6 månader, något som handlaren inte kan förhandla bort (förutom under vissa omständigheten; bilen säljs som reparationsobjekt).

- - Edit  - -

Nej det stod att bilen köptes för två månader sen (rätt ska vara rätt).

Det finns f.ö, båda "skolorna" när det gäller tankens innehåll. Fördelen med en knökfull tank är att det inte finns någon luft kvar som kan omvandlas till fukt

Senast redigerat av it_mutt (13 april 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Dr_struts
13 april 2016 · 1 861 Inlägg

it_mutt skrev:

turbodeath skrev:
nä jag står inte o gissar nu utan det var mer en fråga från mig om hur det skall vara,jag har fått lära mig o inte ha nån bensin i tanken om man vinterförvarar bil ....o ang frågan på garantin om du nu köper en bil vi säger i oktober o av nån anledning vinterförvarar den så försvinner ju garantin från handlaren för oftast får du väl allt från 1 månads garanti till 1 år....beroende på från olika bilförsäljare....jag vet inte hur länge du har haft bilen så nej ingen gissning från mig,bara frågor som nån annan får fylla i hur det är.

Fast, nu stod det väl att bilen varit "vinterförvarad" i typ två månader. Konsumentköplagen ger dig 6 månader, något som handlaren inte kan förhandla bort (förutom under vissa omständigheten; bilen säljs som reparationsobjekt).

- - Edit  - -

Nej det stod att bilen köptes för två månader sen (rätt ska vara rätt).

Det finns f.ö, båda "skolorna" när det gäller tankens innehåll. Fördelen med en knökfull tank är att det inte finns någon luft kvar som kan omvandlas till fukt

Och nackdelen är att oktan halten sjunker har jag lärt mig~ För att få med det med!

Diesel kan det bli massa organiskt skit i tror jag jag läst med...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Rensvinf
13 april 2016 · 528 Inlägg

I vilket fall så skall man alltid vänligt höra med firman *först*. Det blir gärna fel på alla sätt och vis om man springer till andra firmor först, eller stövlar in argt och kräver det ena med det andra.  Ring eller åk till firman och påtala ditt problem. Vänta på deras första respons.  Det händer faktiskt att seriösa firmor tar in bilar och lagar dem utan att ens ifrågasätta ngt. Om de däremot  hävdar att det är ngt du skall bekosta så säger du vänligt att du inte håller med. Då har du skrivit ner ett mantra om (som du läst på, givetvis.) om vad konsumentköpslagen ger dig för rättigheter. Om de säger att det är ngt du kanske kunde vänta dig på en begagnat bil, så hävdar du att lagen säger att priset skall stå i relation till skicket; och en motorlampa skall inte lysa på en bil som kostat en hel del. (nu förmodar jag att du betalar 100-150k och just inte köpt ett risigt renoveringsobjekt för 60k).

Lagen är väldigt enkel och finns att läsa på internet.  Läs den *innan* du tar kontakt med firman.  Om ni sedan ändå inte är överrens om vem som skall bekosta reparationen så tar du kontakt med din konsumentombudsman i din kommun. De har betalt för att hjälpa till i sådana situationer och de gör det i regel väldigt bra.  De kan bistå med att skriva formella brev (vid tvist är det alltid bäst att vara formell och ha saker skriftligt).  Det väger dessutom väldigt tungt om du hänvisar till att du har hjälp av dem. 
Men som alltid, har du köpt bilen av en firma som till och från inte tar sitt ansvar; så kan du oavsett vara så kallat "fucked". Det finns firmor som inte lyssnar på rim och reson oavsett om konsumentombudsmannen ger köparen rätt. Lärdomen då är att undvika sådana firmor framöver.  Det är inte värt att spara in en slant på inköpet och riskera hela kapitalet på en skitfirma.

Rensvinf
13 april 2016 · 528 Inlägg

Men det vore intressant med ett par grundläggande saker.  Hur gammal är bilen,  hur många mil har den gått; och framför allt vad gav du?  Det är de siffrorna som avgör om du har ett lätt case eller inte.

Beemerloover The Real Team
13 april 2016 · 235 Inlägg

Vanliga fel för 335or är följande.
Högtryckspumpar.
Tändspolar.
Turbos.

Låter som att det är högst troligt antingen högtryckspumpen eller tändspole.

Men du måste få kollat felkoderna för att kunna veta vad det är.

Hoppsan hur fan gick det här till !
henne_svenne
14 april 2016 · 668 Inlägg

Rensvinf skrev:
Men det vore intressant med ett par grundläggande saker.  Hur gammal är bilen,  hur många mil har den gått; och framför allt vad gav du?  Det är de siffrorna som avgör om du har ett lätt case eller inte.

Bilen är en 2007 (som står på flertalet ställen)
Den har gått ca 15000 mil
Köptes för ca 150-200 tusen

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
14 april 2016 · 668 Inlägg

Beemerloover skrev:
Vanliga fel för 335or är följande.
Högtryckspumpar.
Tändspolar.
Turbos.

Låter som att det är högst troligt antingen högtryckspumpen eller tändspole.

Men du måste få kollat felkoderna för att kunna veta vad det är.

Efter lite googlande så tror jag det är högtryckspumpen. Det som talar emot det är att mest verkar drabba personer som trimmat och det verkar som att bilen blir väldigt svår att starta och knappt går att köra.

Bilen ska förhoppningsvis in på felsökning imorgon

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
14 april 2016 · 668 Inlägg

it_mutt skrev:

turbodeath skrev:
nä jag står inte o gissar nu utan det var mer en fråga från mig om hur det skall vara,jag har fått lära mig o inte ha nån bensin i tanken om man vinterförvarar bil ....o ang frågan på garantin om du nu köper en bil vi säger i oktober o av nån anledning vinterförvarar den så försvinner ju garantin från handlaren för oftast får du väl allt från 1 månads garanti till 1 år....beroende på från olika bilförsäljare....jag vet inte hur länge du har haft bilen så nej ingen gissning från mig,bara frågor som nån annan får fylla i hur det är.

Fast, nu stod det väl att bilen varit "vinterförvarad" i typ två månader. Konsumentköplagen ger dig 6 månader, något som handlaren inte kan förhandla bort (förutom under vissa omständigheten; bilen säljs som reparationsobjekt).

- - Edit  - -

Nej det stod att bilen köptes för två månader sen (rätt ska vara rätt).

Det finns f.ö, båda "skolorna" när det gäller tankens innehåll. Fördelen med en knökfull tank är att det inte finns någon luft kvar som kan omvandlas till fukt

Vill börja med att tacka för all hjälp i tråden it_mutt

Bilen blev påställd vid köp 20/2 och sedan avställd 1/3 för att sedan bli påställd igen 1/4. Så det skulle kunna hända något för att bilen varit förvarad låter ytterst osannolikt.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
henne_svenne
14 april 2016 · 668 Inlägg

Rensvinf skrev:
I vilket fall så skall man alltid vänligt höra med firman *först*. Det blir gärna fel på alla sätt och vis om man springer till andra firmor först, eller stövlar in argt och kräver det ena med det andra.  Ring eller åk till firman och påtala ditt problem. Vänta på deras första respons.  Det händer faktiskt att seriösa firmor tar in bilar och lagar dem utan att ens ifrågasätta ngt. Om de däremot  hävdar att det är ngt du skall bekosta så säger du vänligt att du inte håller med. Då har du skrivit ner ett mantra om (som du läst på, givetvis.) om vad konsumentköpslagen ger dig för rättigheter. Om de säger att det är ngt du kanske kunde vänta dig på en begagnat bil, så hävdar du att lagen säger att priset skall stå i relation till skicket; och en motorlampa skall inte lysa på en bil som kostat en hel del. (nu förmodar jag att du betalar 100-150k och just inte köpt ett risigt renoveringsobjekt för 60k).

Lagen är väldigt enkel och finns att läsa på internet.  Läs den *innan* du tar kontakt med firman.  Om ni sedan ändå inte är överrens om vem som skall bekosta reparationen så tar du kontakt med din konsumentombudsman i din kommun. De har betalt för att hjälpa till i sådana situationer och de gör det i regel väldigt bra.  De kan bistå med att skriva formella brev (vid tvist är det alltid bäst att vara formell och ha saker skriftligt).  Det väger dessutom väldigt tungt om du hänvisar till att du har hjälp av dem. 
Men som alltid, har du köpt bilen av en firma som till och från inte tar sitt ansvar; så kan du oavsett vara så kallat "fucked". Det finns firmor som inte lyssnar på rim och reson oavsett om konsumentombudsmannen ger köparen rätt. Lärdomen då är att undvika sådana firmor framöver.  Det är inte värt att spara in en slant på inköpet och riskera hela kapitalet på en skitfirma.

Det är precis såhär jag har tänkt att göra smile
Inte gå på direkt utan ta det lugnt och se vad de säger. Vi är absolut inte ovänner än så länge.
Anledningen till tråden var att få reda på om någon varit med om något liknande innan och kanske kan ge tips/råd/fakta hur man kan gå tillväga smile

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
turbodeath
14 april 2016 · 2 452 Inlägg

brukar väl oftast lösa sig med o hålla en god ton o inte skrika eller brusa upp o se vad dom kan göra för att hjälpa till,är ju änndå en hel del pengar...

döden kommer tillbaka
henne_svenne
15 april 2016 · 668 Inlägg

Var inne hos Rinaldo idag och felsökte bilen. Den visade misständning på cyl 1,2 och 3. Han nollade dessa och sa att jag skulle testa lite olika grejer för utesluta. Efter detta testade jag bilen och det hände inte en ända gång. Så vi får väl se om det händer igen under helgen annars var det kanske bara något skit fel.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Rensvinf
20 maj 2016 · 528 Inlägg

Det är inte helt ovanligt att en bil, av olika orsaker, går som en påse nötter efter en vinterförvaring.  En av många orsaker kan exempelvis vara gammal bensin och/eller fukt i tanken.  Sedan i sig, så är det ju inte helt svårt att förstå att en bil som stått orörd en längre tid kan strula ngt. Beroende på hur den förvarats så kan det ju krypt in fukt i el och annat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2016 · 17 385 Inlägg

Vi får väl hoppas att bilen går som klockan nu då. Jag skulle råda dig att dra på lite ett tag...

Som it_mutt nämner är en MRF-ansluten handlare skyldig att följa ARN:s rekommendation. Annars får denna plocka ner denna förtroendeingivande skylt. Vilket är meningen givetvis. Det skadar handlaren enormt så klart.

På din "fordonsdeklaration" ska det klart och tydligt stå att det är osäker funktion på motorn på din bil om de ska ha en chans. Då hade du knappast köpt den va?

De har rätten att laga bilen, även om det skulle ta upp till 2-3 gånger. Sedan kan du begära återköp. De har då rätt att dra av för de mil du nyttjat bilen enligt en schablonmodell. Den ska följas och bör stämmas av med ARN.

Så kör på. Annars är det dags att börja leva rövare i systemet enligt ovan. ARN & MRF.


OT: Jag köpte en bil på 90-talet av en MRF-handlare. Dagen efter rasade skiten på motorvägen i 100 km/h. Vevstaken tittade ut...  Av handlaren fick jag en lånebil och han skulle fixa saken. Efter 5-6 dagar ringde han och sa att de måste byta motor i bilen (no shit?). De hävdade att jag kört livet ur den gamla GTi-bilen och ville jag betalade motorn och de stod för bytet. Nej. Återköp! Blev nej. Jag ringde Konsumentrådgivaren i min kommun och förklarade läget och hon ringde till bilfirman. Dagen efter fanns mina pengar på kontot och de bad mig lämna in lånebilen inom några dagar...

Hur vet jag detta? Har varit bilhandlare senare. Tyvärr :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
henne_svenne
21 maj 2016 · 668 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Vi får väl hoppas att bilen går som klockan nu då. Jag skulle råda dig att dra på lite ett tag...

Som it_mutt nämner är en MRF-ansluten handlare skyldig att följa ARN:s rekommendation. Annars får denna plocka ner denna förtroendeingivande skylt. Vilket är meningen givetvis. Det skadar handlaren enormt så klart.

På din "fordonsdeklaration" ska det klart och tydligt stå att det är osäker funktion på motorn på din bil om de ska ha en chans. Då hade du knappast köpt den va?

De har rätten att laga bilen, även om det skulle ta upp till 2-3 gånger. Sedan kan du begära återköp. De har då rätt att dra av för de mil du nyttjat bilen enligt en schablonmodell. Den ska följas och bör stämmas av med ARN.

Så kör på. Annars är det dags att börja leva rövare i systemet enligt ovan. ARN & MRF.


OT: Jag köpte en bil på 90-talet av en MRF-handlare. Dagen efter rasade skiten på motorvägen i 100 km/h. Vevstaken tittade ut...  Av handlaren fick jag en lånebil och han skulle fixa saken. Efter 5-6 dagar ringde han och sa att de måste byta motor i bilen (no shit?). De hävdade att jag kört livet ur den gamla GTi-bilen och ville jag betalade motorn och de stod för bytet. Nej. Återköp! Blev nej. Jag ringde Konsumentrådgivaren i min kommun och förklarade läget och hon ringde till bilfirman. Dagen efter fanns mina pengar på kontot och de bad mig lämna in lånebilen inom några dagar...

Hur vet jag detta? Har varit bilhandlare senare. Tyvärr :-)

Japp! Bilen åkte in på felsökning och han läste av felkoderna och nollade dessa och efter det har de inte dykt upp igen.
När jag köpte bilen tankade de i någon bensin från en dunk de hade i bilhallen, kan tänka mig att detta har något att göra med problemet.
Nu funkar i alla fall bilen som den ska igen smile

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
panda666
22 maj 2016 · 4 228 Inlägg

henne_svenne skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Vi får väl hoppas att bilen går som klockan nu då. Jag skulle råda dig att dra på lite ett tag...

Som it_mutt nämner är en MRF-ansluten handlare skyldig att följa ARN:s rekommendation. Annars får denna plocka ner denna förtroendeingivande skylt. Vilket är meningen givetvis. Det skadar handlaren enormt så klart.

På din "fordonsdeklaration" ska det klart och tydligt stå att det är osäker funktion på motorn på din bil om de ska ha en chans. Då hade du knappast köpt den va?

De har rätten att laga bilen, även om det skulle ta upp till 2-3 gånger. Sedan kan du begära återköp. De har då rätt att dra av för de mil du nyttjat bilen enligt en schablonmodell. Den ska följas och bör stämmas av med ARN.

Så kör på. Annars är det dags att börja leva rövare i systemet enligt ovan. ARN & MRF.


OT: Jag köpte en bil på 90-talet av en MRF-handlare. Dagen efter rasade skiten på motorvägen i 100 km/h. Vevstaken tittade ut...  Av handlaren fick jag en lånebil och han skulle fixa saken. Efter 5-6 dagar ringde han och sa att de måste byta motor i bilen (no shit?). De hävdade att jag kört livet ur den gamla GTi-bilen och ville jag betalade motorn och de stod för bytet. Nej. Återköp! Blev nej. Jag ringde Konsumentrådgivaren i min kommun och förklarade läget och hon ringde till bilfirman. Dagen efter fanns mina pengar på kontot och de bad mig lämna in lånebilen inom några dagar...

Hur vet jag detta? Har varit bilhandlare senare. Tyvärr :-)

Japp! Bilen åkte in på felsökning och han läste av felkoderna och nollade dessa och efter det har de inte dykt upp igen.
När jag köpte bilen tankade de i någon bensin från en dunk de hade i bilhallen, kan tänka mig att detta har något att göra med problemet.
Nu funkar i alla fall bilen som den ska igen smile

Som några tidigare nämnde här så tror jag kanske turbon spökar. om inget annat. Har fått 2 eller 3  3 serie med bensin och diesel som har gett exakt samma symptom vid max gasning till varvstopp. då har vi märkt att motorlampa lyser- gul lampa. då var det turbon som tjafsade för oss. för långa olje bytes intervaller eller att man kört hårt med bilen? är inte 100 men för oss var det turbon iaf. Men tror inte att hela skiten behöver bytas utan bara wastegaten som tjafsar? rätta mig annars. minns inte 100% .

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang