Behöver hjälp om fälgen passar

Ovetande
13 april 2016 · 5 Inlägg

God kväll!

Tydligen så är man inte i närheten av så smart som man tror, så jag vänder mig till experterna. Har en Passat 4m -06 som jag tänkte köpa nya fälgar till. Min korta fråga är då om det går med de jag har blivit erbjuden:

5/112 bultmönster
73 nav (med navringar 57,1)
Et35
8,5x18"
225/40

Bilen är i övrigt original, skall inte sänkas eller göras annat. Funkar det med dessa fälgar utan att det tar i, i varje litet gupp/potthål man kör på?

Mvh den ovetande

ehedman
13 april 2016 · 1 966 Inlägg

Ovetande skrev:
God kväll!

Tydligen så är man inte i närheten av så smart som man tror, så jag vänder mig till experterna. Har en Passat 4m -06 som jag tänkte köpa nya fälgar till. Min korta fråga är då om det går med de jag har blivit erbjuden:

5/112 bultmönster
73 nav (med navringar 57,1)
Et35
8,5x18"
225/40

Bilen är i övrigt original, skall inte sänkas eller göras annat. Funkar det med dessa fälgar utan att det tar i, i varje litet gupp/potthål man kör på?

Mvh den ovetande

Från
235/40R17
7x17"
ET45

Till
225/40R18
8,5x18"
ET35

Gör att fälgen kommer 9 mm längre in samt 29 mm längre ut. Funkar det för dig?

Via denna länk kan du mata in egna data för din bil. Däckdimensionen står på däcksidan, bredd och ET torde finnas på fälgens baksida.

Senast redigerat av ehedman (13 april 2016)

Ovetande
13 april 2016 · 5 Inlägg

ehedman skrev:

Ovetande skrev:
God kväll!

Tydligen så är man inte i närheten av så smart som man tror, så jag vänder mig till experterna. Har en Passat 4m -06 som jag tänkte köpa nya fälgar till. Min korta fråga är då om det går med de jag har blivit erbjuden:

5/112 bultmönster
73 nav (med navringar 57,1)
Et35
8,5x18"
225/40

Bilen är i övrigt original, skall inte sänkas eller göras annat. Funkar det med dessa fälgar utan att det tar i, i varje litet gupp/potthål man kör på?

Mvh den ovetande

Från
235/40R17
7x17"
ET45

Till
225/40R18
8,5x18"
ET35

Gör att fälgen kommer 9 mm längre in samt 29 mm längre ut. Funkar det för dig?

Via denna länk kan du mata in egna data för din bil. Däckdimensionen står på däcksidan, bredd och ET torde finnas på fälgens baksida.

För mig spelar det ingen större roll hur det sticker ut åt övriga håll, det intressanta för min del är om du/någon vet om det funkar i hjulhuset. Blir det för trångt och tar i här och var eller går det bra?

ehedman
13 april 2016 · 1 966 Inlägg

Ovetande skrev:
För mig spelar det ingen större roll hur det sticker ut åt övriga håll, det intressanta för min del är om du/någon vet om det funkar i hjulhuset. Blir det för trångt och tar i här och var eller går det bra?

Om du hade bemödat dig med att klicka på denna länk så hade du sett illustrationen som visar hur liten skillnad det är. Det är i princip samma rullomkrets och t.o.m. smalare däck, det ska inte vara några problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang