Köpråd- Nissan NV-200 - 5 eller 7 sits

KenthIJ
14 april 2016 · 1 451 Inlägg

Tar tacksamt emot råd, tips och synpunkter ang. Nissan NV-200 - 5 eller 7 sits

KenthIJ
14 april 2016 · 1 451 Inlägg

Finns väl som bensin, diesel och även (hel) El om jag inte misstar mig.

zoopåse
15 april 2016 · 1 171 Inlägg

Har bara kört den 2-sitsiga (skåp) på el en helg. Mycket rymlig. Skön att köra och bra fjädring. Krocksäkerhetsklassningen är väl inte full poäng på.

KenthIJ
16 april 2016 · 1 451 Inlägg

zoopåse skrev:
Har bara kört den 2-sitsiga (skåp) på el en helg. Mycket rymlig. Skön att köra och bra fjädring. Krocksäkerhetsklassningen är väl inte full poäng på.

Tackar för synpunkter och engagemang.

Vad jag förstår så finns det Nissan e-NV200 i combi eller EVALIA modeller i 5 elle 7 sits utförande som går helt och hållet på El/batteri.

Vi tycker att El varianten verkar väldigt bra med tanke på miljöaspekten men ... den verkar ju kunna ta sig ca 12-15 mil på en laddning och det är kanske lite kort med tanke på att laddningsstationerna (iaf snabbladdning)inte är så många här i landet (iaf inte ännu. förhoppningsvis skall det väl bli ändring på det). Dessutom bor vi för tillfället så att det är svårt att ladda hemma.

KenthIJ
12 maj 2016 · 1 451 Inlägg

Har iaf varit och kollat,provsuttit och mätt en Nissan NV200 Evalia dCI 90hk Premium 5-sits (hann dock inte provköra).

Klart intressant att fortsätta kolla mer ingående.

Hade varit kul om någon har erfarenheter och synpunkter att dela med sig av.

KenthIJ
13 maj 2016 · 1 451 Inlägg

Hittade lite info. på Nissan NV200 och några fler "mellan Transport bilar" här.


http://www.expressen.se/motor/transport … 16-mellan/


De  är ju iofs "skåp" varianter i detta test men jag tror att flera av den (bl.a Citroen Jumpy) finns som 5/7 sits varianter oxå.

Någon som har erfarenher av dessa och kan jämföra ytterligare?

zoopåse
20 maj 2016 · 1 171 Inlägg

I Varberg finns ju redan mycket laddstolpar och även snabbladdning ute vid E20. Det beror väl lite på vart ni ska i övriga landet, om ni brukar åka längre än 10mil om dagen. Att fixa hemmaladdning är dock nästan ett måste och brukar inte vara några större problem, det är lite av poängen med en elbil att den redan är laddad när man ska iväg och man slipper åka och tanka.

http://www.uppladdning.nu

KenthIJ
20 maj 2016 · 1 451 Inlägg

zoopåse skrev:
I Varberg finns ju redan mycket laddstolpar och även snabbladdning ute vid E20. Det beror väl lite på vart ni ska i övriga landet, om ni brukar åka längre än 10mil om dagen. Att fixa hemmaladdning är dock nästan ett måste och brukar inte vara några större problem, det är lite av poängen med en elbil att den redan är laddad när man ska iväg och man slipper åka och tanka.

http://www.uppladdning.nu

Jo bilen kommer mestadels att köras mellan 2-7 mil men skulle behöva kunna ta sig till och från Göteborg nån gång i veckan och dit är det ca 8 mil ( ca 16 t.o rt ) och det klarar man ju inte på en laddning. Finns ju ganska gott (iaf 5/6 snabbladdingsstationer i Gbg) men det tar ju ändå en stund att ladda och då gäller det ju att det inte är kö till laddaren.

Största problemet är dock att vi är ganska nyinflyttade i Varberg och bor i lägenhet för tillsället. Hade tänkt hyra ett garage här och räknade med att man skulle kunna ladda där men dels är det tydligen inte så lätt att få garage och dessutom finns där bara uttag för motorvärmare på timer och vad jag förstår så funkar det inta att ladda elbil där.

zoopåse
20 maj 2016 · 1 171 Inlägg

Det får man nog fråga om specifikt om i så fall. Om så är fallet så är det i praktiken jättelätt att konvertera ett motorvärmaruttag på 10A till fast uttag med elmätare för debitering om det behövs.

KenthIJ
20 maj 2016 · 1 451 Inlägg

zoopåse skrev:
Det får man nog fråga om specifikt om i så fall. Om så är fallet så är det i praktiken jättelätt att konvertera ett motorvärmaruttag på 10A till fast uttag med elmätare för debitering om det behövs.

Tackar återigen för engagemang och tips/synpunkter.
Uppskattas!

Skall kolla upp det mer noga med fastighetsägaren och även fundera igenom resvägar/vanor ordentligt.

Annars får vi väl vänta ett par år med el varianten (och testa bensin/dieselför att se om modellen funkar) och satsa på att både laddningsställen och batteritid är ändå mer utvecklat då, samt att vi själva förhoppningsvis har kommit mer på plats vad det gäller boende.

KenthIJ
23 maj 2016 · 1 451 Inlägg

KenthIJ skrev:

zoopåse skrev:
Det får man nog fråga om specifikt om i så fall. Om så är fallet så är det i praktiken jättelätt att konvertera ett motorvärmaruttag på 10A till fast uttag med elmätare för debitering om det behövs.

Tackar återigen för engagemang och tips/synpunkter.
Uppskattas!

Skall kolla upp det mer noga med fastighetsägaren och även fundera igenom resvägar/vanor ordentligt.

Annars får vi väl vänta ett par år med el varianten (och testa bensin/dieselför att se om modellen funkar) och satsa på att både laddningsställen och batteritid är ändå mer utvecklat då, samt att vi själva förhoppningsvis har kommit mer på plats vad det gäller boende.

Då har jag kollat med hyresvärden och det går, precis som du/zoopåse skrev, att konvertera motorvärmaruttaget till ett fast utag med egen elmätare.

men... väntetiden på garage kan vara ganska lång så... i nuläget får vi nog hur som helst vänta med el/ladd varianten ett tag till.

KenthIJ
7 september 2016 · 1 451 Inlägg

Bumpar den här tråden i hopp om fler synpunkter på Nissan NV200 combi/evalia.

Helst diesel varianten. finns väl 90 och 110 hästars

KenthIJ
18 september 2016 · 1 451 Inlägg

Ingen som har synpunkter?

Hoppas hinna testa en nu till veckan

KenthIJ
28 februari 2017 · 1 451 Inlägg

Hoppas hinna testa en Nissan NV 200 Evalia 110 hk bensinare i morgon.

Någon som vet nåt om dem

KenthIJ
1 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Hade inte möjlighet att testa bilen själv i dag men frun var iväg och provkörde bilen och...

Nissan NV200 kändes lite väl hög att gå i och ur (dottern har lite svårt att gå) och den var nog lite för "lastbilig" för oss.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang