Evo 8 problem varningslampa tänds när jag varvar/gasar

mellander90
14 april 2016 · 125 Inlägg

hej!
köpt ny bil haft den 1 vecka. idag när jag vart och köpt mat så startade jag bilen och då började 3 lampor lysa MEN enbart när jag gasade/varvade upp bilen, dessa 3 lampor var handbromslampa, vattennivålampa och batterilampa.  började med att stereon dog! som sedan kom tillbaka körde försiktgt hem och när jag kom hem kände jag även att ngt luktade. men inte som bränd olja utan snarare typ bränd bromsvätska kan inte riktigt sätta fingret på det. bilen startar utan problem och går normalt på tomgång.

hursomhelst så misstänker jag att batteriet inte laddas dvs generatorn är dålig,  remmarna såg ok ut.  mätte upp strömmen på batteriet då kom jag upp i 13.5 v jag vet inte hur mycket det ska ladda på tomgång? jag undrar fortfarande vart det var som luktar bränt kommer från det läcker ju inget under bilen. har ni tips? har inte blivit accepterad av evoclub forum kmr fråga där med.

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 april 2016 · 4 917 Inlägg

En NY bil som redan visar felaktigheter, ingen bra början.
Tebaks med bilen för du har väl garanti, eller..?
F Ö så visar fulladdat batteri på tomgång ca 13,5 volt, men gasar du på så ska spänningen öka till bortåt 14 volt eller mer..

Senast redigerat av tommen1 (14 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mellander90
14 april 2016 · 125 Inlägg

tommen1 skrev:
En NY bil som redan visar felaktigheter, ingen bra början.
Tebaks med bilen för du har väl garanti, eller..?
F Ö så visar fulladdat batteri på tomgång ca 13,5 volt, men gasar du på så ska spänningen öka till bortåt 14 volt eller mer..

nä suger ju. går ju inte lämna tillbaka bilen när man köpt den begagnat privat? oki får testa o se om den laddar mer när jag gasar. undra varför dom tänds när jag varvar lite då?

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 april 2016 · 4 917 Inlägg

Går/vågar du  köra utan generator?
Lägga av remmen och se skillnaden när man gasar på?

Senast redigerat av tommen1 (14 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mellander90
14 april 2016 · 125 Inlägg

tommen1 skrev:
Går/vågar du  köra utan generator?
Lägga av remmen och se skillnaden när man gasar på?

oki börjar med å testa det. men som sagt kanske är ngt glapp nånstans annars?

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 april 2016 · 4 917 Inlägg

För att fixa ett elfel så får man bena av problemet bit för bit , för rör man lite här och där så finns ju risken att felet försvinner temporärt ..
Givetvis kan det vara en dålig anslutning/jord på batteri eller generator och då får man gå över relevanta ställen och känna så inget är löst..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mellander90
15 april 2016 · 125 Inlägg

tommen1 skrev:
För att fixa ett elfel så får man bena av problemet bit för bit , för rör man lite här och där så finns ju risken att felet försvinner temporärt ..
Givetvis kan det vara en dålig anslutning/jord på batteri eller generator och då får man gå över relevanta ställen och känna så inget är löst..

känns ju som det skulle vara ngt att den inte laddar o det kmr upp felkod pga det. men han laddar som han skall. efter ett tag så börjar det ju lukta ngn kemikalie. eller typ bränd generator. svårt att säga vad det är för lukt när man inte vet riktigt vad det är.

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
georgeman Bilskadetekniker
15 april 2016 · 10 Inlägg

Kolla om smälta kablar.

mellander90
15 april 2016 · 125 Inlägg

inga tecken på det. kollat runt batteri och rucklat på kablar. kan generatorn lukta bränt? om den håller på att gå?
om jag tex sätter på fläkten på högsta nivån, och gasar då ökar fläktstyrkan och om den står på tomgång går den ner

Senast redigerat av mellander90 (15 april 2016)

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
georgeman Bilskadetekniker
15 april 2016 · 10 Inlägg

Alla delar kan lukta bränt. Nar du mäta generator på tomgång fick du 13,5 V som är som de ska. Kan du mäta med cirka 2000 varv? Om du få 14 V generator har inte problem. Sen vi måste kolla nånting annat.

mellander90
15 april 2016 · 125 Inlägg

jag mätte med 3000 varv kom upp till typ 17-18?

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
St3v3
15 april 2016 · 357 Inlägg

Kör inte mer med den, du laddar för mycket. Kan vara batteriet som luktar så ta det jävligt försiktigt.
Brände ett batteri på en bil som laddade typ obegränsat. Om jag inte minns fel luktade det typ ägg från batteriet

Troligen nåt fel på laddrelä eller liknande så prova att byta det

Senast redigerat av St3v3 (15 april 2016)

mellander90
15 april 2016 · 125 Inlägg

St3v3 skrev:
Kör inte mer med den, du laddar för mycket. Kan vara batteriet som luktar så ta det jävligt försiktigt.
Brände ett batteri på en bil som laddade typ obegränsat. Om jag inte minns fel luktade det typ ägg från batteriet

Troligen nåt fel på laddrelä eller liknande så prova att byta det

oki men lukten kommer typ bakifrån motorn om man säger mot torpedväggen. luktar in i hytten. vart sitter laddreläet på evo? försökte läsa om liknande problem och dom tar upp hela tiden att det är the alternator antar det är generator?

Senast redigerat av mellander90 (15 april 2016)

Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Volvo s60R "sprinten" (2005)
St3v3
15 april 2016 · 357 Inlägg

Brukar sitta i generatorn. Det som håller i kolen

https://az768999.vo.msecnd.net/images/p … 0304_0.jpg

Fast vet inte hur det ser ut på din bil

mellander90
15 april 2016 · 125 Inlägg

aha oki får ta och kolla upp det. åker tll en polare på måndag som har lyft. men vågar man köra den en sträcka? så det reläet kan göra att det tänds lampor o flippar ur lite. måste typ ha lift då generatorn tas underifrån eller det underlättar iaf

Senast redigerat av mellander90 (15 april 2016)

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
St3v3
15 april 2016 · 357 Inlägg

Jag skulle då inte våga köra om den laddade så mycket. Elen i bilen är inte gjord för den spänningen

När jag hade haft det felet på min bil fick jag byta nästan alla glödlampor efteråt...och det var en gammal bil så den hade inte massa styrenheter, m.m. som kunde ta skada

mellander90
15 april 2016 · 125 Inlägg

oki får väl bogsera den då hmm

Volvo s60R "sprinten" (2005)
Mitsubishi evolution lancer 8 "clementinen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang