Montera drag på bil- göra registeringsbesiktning

tommy12345302
15 april 2016 · 24 Inlägg

Hej
jag har monterat ett drag på min bil, draget har ID bricka samt jag har monteringsanvisning. Jag överväger dock att strunta i att koppla in elen på draget då jag endast har draget till att sätta fast en cykelhållare på. Jag måste nu registeringsbesikta bilen med draget då bilen är från 90 talet.

Min fråga- kontrolleras elen på draget då jag registreringsbesiktar bilen? (då jag som sagt, helt slipper o koppa in draget, jag är rätt så feg med el)

spillolja
15 april 2016 · 4 020 Inlägg

regbesiktning av dragkroksmontering ska inte behövas numera

annars från vilken årsmodell gäller detta ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
tommy12345302
15 april 2016 · 24 Inlägg

att kunna montera dragkrok utan registeringsbesiktning gäller väl endast typgodkänd personbil vilket är fordon tillverkade from o med 2011-2012 o framåt. Min gamla häck från tidigt 90 tal måste registeringsbesiktas (tyvärr)

Erick
15 april 2016 · 4 767 Inlägg

Nej dom kollar inte elen.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
torsen
15 april 2016 · 7 234 Inlägg

Erick skrev:
Nej dom kollar inte elen.

FEEEEL!
I princip kollas inte elinkopplingen, eftersom att det inte finns någon lag på hur stiften ska vara anslutna, men en elkopplingsdosa med kablar dragna in i bilen krävs vid s k A3-besiktning(förenklad registreringsbesiktning).

Erick
15 april 2016 · 4 767 Inlägg

Ok. Jag har reggat säkert 100 bilar senaste 10 åren utan någon elsats alls, aldrig varit problem tongue

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
torsen
15 april 2016 · 7 234 Inlägg

Erick skrev:
Ok. Jag har reggat säkert 100 bilar senaste 10 åren utan någon elsats alls, aldrig varit problem tongue

Då har du haft tur och råkat ut för tekniker som inte följer besiktningsrutinen.cool

tommy12345302
15 april 2016 · 24 Inlägg

torsen skrev:

Erick skrev:
Nej dom kollar inte elen.

FEEEEL!
I princip kollas inte elinkopplingen, eftersom att det inte finns någon lag på hur stiften ska vara anslutna, men en elkopplingsdosa med kablar dragna in i bilen krävs vid s k A3-besiktning(förenklad registreringsbesiktning).

OK, bara så jag har förstått- det krävs alltså en elkopplingsdosa (den vanligtvis svarta kontakten) o så kabel som jag drar in i bilen (kopplat till inget) så ser det ok ut? Det vill säga- de kollar inte om denna dosa fungerar som den ska?

torsen
15 april 2016 · 7 234 Inlägg

tommy12345302 skrev:

torsen skrev:

Erick skrev:
Nej dom kollar inte elen.

FEEEEL!
I princip kollas inte elinkopplingen, eftersom att det inte finns någon lag på hur stiften ska vara anslutna, men en elkopplingsdosa med kablar dragna in i bilen krävs vid s k A3-besiktning(förenklad registreringsbesiktning).

OK, bara så jag har förstått- det krävs alltså en elkopplingsdosa (den vanligtvis svarta kontakten) o så kabel som jag drar in i bilen (kopplat till inget) så ser det ok ut? Det vill säga- de kollar inte om denna dosa fungerar som den ska?

Korrekt uppfattat.wink

spillolja
15 april 2016 · 4 020 Inlägg

Jag har en VW golf årmodell 2009 tillverkad 2008  ingen har påpekat den  av mig installerade kroken 
vaken Opus eller Carspect

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2016 · 3 730 Inlägg

Kan man inte då när man ändå är igång ansluta kablarna så att det fungerar? Du kommer banna dig själv när tillfället kommer då du faktiskt vill hänga på ett släp...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
tommy12345302
15 april 2016 · 24 Inlägg

DiwraZ skrev:
Kan man inte då när man ändå är igång ansluta kablarna så att det fungerar? Du kommer banna dig själv när tillfället kommer då du faktiskt vill hänga på ett släp...

visst är det så, på sikt kommer jag göra detta, men jag vill ha möjlighet att få på cykeln omgående på bilen

schysst van du har!, gillar de bilarna

Shotgun-Vix
15 april 2016 · 313 Inlägg

Om du nu bara ska ha en cykelhållere, varför inte bara montera ett gammalt drag och svetsa på en mutter på kulan (om din cykelhållare tillåter det). Draget blir således obrukbart och behöver inte reggas? Är inte säker om det går, det får någon annan svara på, men så kunde man iallafall göra förr när draget inte gick igenom bes. pga. rost eller annat.

tommy12345302
18 april 2016 · 24 Inlägg

Shotgun-Vix skrev:
Om du nu bara ska ha en cykelhållere, varför inte bara montera ett gammalt drag och svetsa på en mutter på kulan (om din cykelhållare tillåter det). Draget blir således obrukbart och behöver inte reggas? Är inte säker om det går, det får någon annan svara på, men så kunde man iallafall göra förr när draget inte gick igenom bes. pga. rost eller annat.

cykelhållaren går inte o få på då (Thule cykelhållare)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 april 2016 · 3 730 Inlägg

tommy12345302 skrev:

DiwraZ skrev:
Kan man inte då när man ändå är igång ansluta kablarna så att det fungerar? Du kommer banna dig själv när tillfället kommer då du faktiskt vill hänga på ett släp...

visst är det så, på sikt kommer jag göra detta, men jag vill ha möjlighet att få på cykeln omgående på bilen

schysst van du har!, gillar de bilarna

Ja Vanar är trevligt. Och nåt cykelställ behövs ej haha

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Cupra_
18 april 2016 ·

spillolja skrev:
Jag har en VW golf årmodell 2009 tillverkad 2008  ingen har påpekat den  av mig installerade kroken 
vaken Opus eller Carspect

smile

Samma för mig på en V70 -09. Jag frågade till och med men han sa att han inte behövde kolla. Han kollade bara så den satt fast ordentligt.

Senast redigerat av Deception (18 april 2016)

biber
19 maj 2016 · 429 Inlägg

Lånar gärna tråden för min fråga då den hör till.

Har för avsikt att införskaffa en dragkrok till min Chevrolet Nubira -07. Hittar inget på nätet om den klassas som "Typgodkänd". Någon som lyckas bättre än mig?

Tänkte även passa på att fråga om det fungerar med någon krok som denna, monter sen bara köra?
https://www.skruvat.se/Dragkrok-Standar … oCQRzw_wcB

Tack på förhand! // Pontus

// Pontus
torsen
19 maj 2016 · 7 234 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har en VW golf årmodell 2009 tillverkad 2008  ingen har påpekat den  av mig installerade kroken 
vaken Opus eller Carspect

smile

Man kan ha (O)tur.
Köpte 2006 en ny Cherokee.
Den har draganordning som original från fabrik.
Vid andra kontrollbesiktningen upptäcktes att draget inte fanns med i pappren.
Kontakt med Chrysler-Jeep löste problemet.
Någon handläggare hade glömt att kryssa i rutan för draganordning.
Full kompensation, och lite till, från importören.smile

tommy12345302
13 juni 2016 · 24 Inlägg

alltså hur mycket kostar det att registeringsbesikta en eftermonterad dragkrok? Jag ringde Bilprovningen o tänkte boka tid för registeringsbesiktning av min dragkrok och de ville då ta 980 kr!!!! Detta är ju helt sinnesjukt om de bara kommer att dra i någon av bultarna för se rätta momentet. Har jag fått fel uppgift?

Christian S
13 juni 2016 · 4 816 Inlägg

sa du att det var för dragkrok? för du ska bara göra en begränsad registreringsbesiktning inte en fullständig.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang