Strömmen räcker inte för att driva basar ibland

Berpaderp
17 april 2016 · 18 Inlägg

Jag har 2st jbl 12" som drivs av ett gas pro 1000.1 steg. Har ett startbatteri på 62 ah och ett batteri i skuffen på 105 ah. För några veckor sen fock jag hjälp av en kompis som är duktig på ljud att ställa in steg och stereo. Har funkat kanon i flera veckor men nu helt plötsligt så räcker inte strömmen ibland även om jag spelar på 3/4 volym jämfört med vad jag brukar så blinkar det i lampor och steget går i protect. Stänger jag av bilen några minuter så kan det börja fungera igen. Och nästa gång funkar det inte igen osv. Vad kan detta bero på? Blir snart galen. Har kontrollerat anslutningar och jordpunkter men hittar inget konstigt. Hjälp!

Volvo V90 (1998)
Fjong
17 april 2016 · 1 494 Inlägg

Om det inte är fel på kablar eller kontaktytor så är väl helt enkelt batterierna slut, inte bra att blanda hur som helst och syra batterier tar mycket stryk av djupa urladdningar om det är syra du har. Köp ett par likadana agm batterier, helst samma ålder och slitage smile

OBS! du har väl säkring i varje ände på kabeln som går mellan batterierna? brukar slarvas med det ibland.

M123
17 april 2016 · 962 Inlägg

Blir lite nyfiken hur ni gör när det är två helt olika batterier och inte det skapas rundgång i dom? Hör väl inte till ämnet men nu får ni lär mig tack. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Berpaderp
17 april 2016 · 18 Inlägg

Båda batterierna är inköpta för ca 4 månader sen. Sitter säkring ca 2dm efter båda batterier och det är inte syra batterier

Volvo V90 (1998)
Fjong
17 april 2016 · 1 494 Inlägg

Nått måste ju vara fel för det ska inte blinka några lampor. Gör big three och se om det hjälper upp det och se till så att jorden bak är stabil. Dom stegen verkar va lite små känsliga för dippar, går gärna i protect om det sjunker.

Du kan ju mäta spänningen med så att du håller dig över 12v iaf

Berpaderp
17 april 2016 · 18 Inlägg

Big three? När det funkar som det ska ligger det runt 13v som lägst. Har ej haft tillgång till multimeter när det har krånglat

Volvo V90 (1998)
Lowpass
18 april 2016 · 1 224 Inlägg

Spelar du hårt för att det ska gå i protect-läge?
Mitt steg gick in i protect när det spelades för hårt, speciellt när det var varmare ute.

i-vtec Do you?
Berpaderp
18 april 2016 · 18 Inlägg

När allt funkar som det ska spelar jag 47/62 som högst. När det krånglar kan jag inte ens spela 38/62

Volvo V90 (1998)
Fjong
18 april 2016 · 1 494 Inlägg

Sök på yt, det innebär att man uppgraderar kablar till generator och jordar bättre eftersom att det som sitter original inte är gjort för externa slutsteg. Har det legat på 13v innan? kollat kontaktytorna?

Niklaaaaas92
1 maj 2016 · 1 Inlägg

Hade ju kunnat koppla in en kondensator så slipper du dipparna smile

mogren150
1 maj 2016 · 129 Inlägg

Kolla hur inställningarna är på steget så inte allt är på max, dvs bassboost osv, för hur högt du har på stereon spelar ingen roll om gainern är på max

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
Berpaderp
1 maj 2016 · 18 Inlägg

Har ingen bassboost och gainen är ställd med oscilloscope

Volvo V90 (1998)
Kevaz Hellre basa än gasa.
2 maj 2016 · 1 093 Inlägg

Vad har dina batterier för vilospänning? Det är inte bara så att dom behöver laddas?
Att du åker kortare turer och "öser" med ljudet så att generatorn inte hinner ladda upp batterierna lika fort som du laddar ur dom eftersom du åker såpass korta sträckor.

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang