Byta strålkastare i Tiguan

HayesNine
20 april 2016 · 191 Inlägg

Jag har en Tiguan-11. Är det någon som har koll på hur knepigt det är att byta strålkastare på de? Är det många skruvar som inte går att komma åt eller är det lätt att komma åt? Alltså inte bara en lampa utan hela huset.

Senast redigerat av HayesNine (20 april 2016)

simlar
20 april 2016 · 5 525 Inlägg

Man måste lossa kofångaren för att komma åt alla skruvar som håller lyktan och för att kunna lirka ut den.

Inte så värst svårt, främre delen av innerskärmen måste bort, alla skruvar under kofångaren måste bort, kofångaren måste skruvas loss i hörnen och till sist är det några skruvar vid grillen om jag inte minns fel.
Sen drar man ur kofångaren i hörnet så kommer man åt alla skruvar som håller strålkastaren utan att behöva demontera kofångaren helt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cupra_
20 april 2016 ·

På passat sitter de iaf med 4 skruvar. Man måste lossa på fronten att komma åt den nedersta. Vet inte om det är lika på din bil men det borde inte skilja allt för mycket.

simlar
20 april 2016 · 5 525 Inlägg

Deception skrev:
På passat sitter de iaf med 4 skruvar. Man måste lossa på fronten att komma åt den nedersta. Vet inte om det är lika på din bil men det borde inte skilja allt för mycket.

Är likadant på de flesta VW.

Skoda däremot har tänkt till på Octavian (och även på Superben om jag inte minns fel), där är det en plastmutter och en spärr man drar ut så plockar man ut hela lyktan på någon minut tongue

Senast redigerat av simlar (20 april 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cupra_
20 april 2016 ·

simlar skrev:

Deception skrev:
På passat sitter de iaf med 4 skruvar. Man måste lossa på fronten att komma åt den nedersta. Vet inte om det är lika på din bil men det borde inte skilja allt för mycket.

Är likadant på de flesta VW.

Skoda däremot har tänkt till på Octavian (och även på Superben om jag inte minns fel), där är det en plastmutter och en spärr man drar ut så plockar man ut hela lyktan på någon minut tongue

Precis.. Och på seat har de tänkt till lite väl mycket, i alla fall på min.. Sitter på samma sätt enligt ovan. Men: Du kommer åt hela baksidan av lyktan för att kunna byta lampor, men luckan till halvljuset är igenskruvad med torx som är riktigt pilliga att få ut om du inte tar ut lyktan. Men jag har xenon också.

simlar
20 april 2016 · 5 525 Inlägg

Deception skrev:

simlar skrev:

Deception skrev:
På passat sitter de iaf med 4 skruvar. Man måste lossa på fronten att komma åt den nedersta. Vet inte om det är lika på din bil men det borde inte skilja allt för mycket.

Är likadant på de flesta VW.

Skoda däremot har tänkt till på Octavian (och även på Superben om jag inte minns fel), där är det en plastmutter och en spärr man drar ut så plockar man ut hela lyktan på någon minut tongue

Precis.. Och på seat har de tänkt till lite väl mycket, i alla fall på min.. Sitter på samma sätt enligt ovan. Men: Du kommer åt hela baksidan av lyktan för att kunna byta lampor, men luckan till halvljuset är igenskruvad med torx som är riktigt pilliga att få ut om du inte tar ut lyktan. Men jag har xenon också.

Jo xenon-strålkastarna är alltid ihopskruvad för att man ska vara tvungen att ta ut lyktan för lampbyte hmm
På många av dom är det t.o.m drivdonet/ballasten som är själva bakstycket på strålkastaren.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cupra_
20 april 2016 ·

simlar skrev:

Deception skrev:

simlar skrev:

Är likadant på de flesta VW.

Skoda däremot har tänkt till på Octavian (och även på Superben om jag inte minns fel), där är det en plastmutter och en spärr man drar ut så plockar man ut hela lyktan på någon minut tongue

Precis.. Och på seat har de tänkt till lite väl mycket, i alla fall på min.. Sitter på samma sätt enligt ovan. Men: Du kommer åt hela baksidan av lyktan för att kunna byta lampor, men luckan till halvljuset är igenskruvad med torx som är riktigt pilliga att få ut om du inte tar ut lyktan. Men jag har xenon också.

Jo xenon-strålkastarna är alltid ihopskruvad för att man ska vara tvungen att ta ut lyktan för lampbyte hmm
På många av dom är det t.o.m drivdonet/ballasten som är själva bakstycket på strålkastaren.

Okej, nej på mina satt allt sånt under strålkastarna så jag fick flytta över det när jag bytte ut dem i höstas..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang