Varför gör Volvo inte pikups?

TheDeadDorkster Dieselgypsy
25 april 2016 · 538 Inlägg

matteeee skrev:
Det är ju vad det är, men så som vi misshandlat Traficen vi har som jobbebil får jag nog säga att den är grymt prisvärd. Min privata behandlas betydligt snällare men även den sköter sig tycker jag nog. Att de är störtfula och obekväma är en annan sak, men det är ju alla i den biltypen mer eller mindre enligt mig.
Tror nog folk hade köpt dessa som Volvo bara för loggan i grillen trots att det är exakt samma bil i övrigt, och detta även om den kostade lite mer. I landet lagom hade de dessutom haft ett bättre andrahandsvärde enbart pga namn och logga - tror jag.

I detta fall är det en Renault Master med fågelholk och bakgavellyft. Den har körts drygt 80% av tiden av 2 förare som båda har kört åt oss i minst 25 år vardera. Efter mindre än 10000 mil, så är den så fransk den kan bli: Instrumenteringen lyser som ett flipperspel, kopplingen har byttes för mindre än ett år sen, framvagnen är helt slut som artist, osv.

Jag har kört sprinter i flertalet år, och måste säga att jag ALDRIG har upplevt en bil som sliter så fort som denna Renault Master. Jag vet tyvärr inte om denna bil är ett måndagsexempel eller att det är Renault-kvalitet helt allmänt. Som den är just nu känns den som en 10 år gammal 60000-mila motsvarande sprinter, ändå är våran Renault servad på märkesverkstan sen dag 1.

Oavsett om Volvo (pv eller lv) bestämmer sig att börja slå sig in på transportbilsmarknaden, så blir det en riktigt tuff match. Enklast är nog ett sammarbete med en etablerad aktör inom transportbilsmarknaden. Mitt förslag är i detta fall f.d. ägaren av Volvo pv. nämligen: Ford. Med Fords kunskap, och lite annorlunda design, samt Volvos egna dieselmotorer så kan det nog bli vettiga transportbilar.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Hyltran
26 april 2016 · 11 Inlägg

tkd_rille skrev:
Och Volvo har ingen marknad i norden om de vill syftas på det.   Hur många pickup möter man egentligen ute på svenska vägar?

Skulle volvo tillverka en pickup i storlek med en dodge (för de ska vara lönt och lasta wink  ) så lär man ju få ha flaket till bensintanken big_smile

Jag har tänk på din fråga och jag upplever att jag dagligen ser lika många pickuper som volvobilar detta beror i och för sig på att det kör runt en himla massa företagsbilar där jag bor så vad jag dagligen upplever är inte representativt för den svenska marknaden....men jag tror att många av dessa företag skulle välja volvo om de kunde. 

Den första bil jag körde var en renault trafic pickup med en årsmodell från 1980 talet....jag har inget ont att säga om den bilen den fyller sitt syfta på sitt sätt...men vad jag drömde om var en pickup som också är en liten av en offroad, familjebil typ som en ford ragner fast en Volvo.

Muttley
26 april 2016 ·

Hyltran skrev:

tkd_rille skrev:
Och Volvo har ingen marknad i norden om de vill syftas på det.   Hur många pickup möter man egentligen ute på svenska vägar?

Skulle volvo tillverka en pickup i storlek med en dodge (för de ska vara lönt och lasta wink  ) så lär man ju få ha flaket till bensintanken big_smile

Jag har tänk på din fråga och jag upplever att jag dagligen ser lika många pickuper som volvobilar detta beror i och för sig på att det kör runt en himla massa företagsbilar där jag bor så vad jag dagligen upplever är inte representativt för den svenska marknaden....men jag tror att många av dessa företag skulle välja volvo om de kunde. 

Den första bil jag körde var en renault trafic pickup med en årsmodell från 1980 talet....jag har inget ont att säga om den bilen den fyller sitt syfta på sitt sätt...men vad jag drömde om var en pickup som också är en liten av en offroad, familjebil typ som en ford ragner fast en Volvo.

Var bor du? Värmland/dalarna? Där kan jag hålla med om många pickup.

Men i Skåne ser man inte så många pickup.

Vågar påstå att volvo hade varit för dyrt för den enkla lilla firman, annars hade vi sett ännu fler mercedes eller Vw skåpbilar.
Men jag ser ju mest master och traffic.     
Har provkört den lilla traffic och en stor master. Och mastern var faktiskt ganska trevlig för att vara skåpbil.

Mercedes har jag provkört som "minibuss" av den stora varianten, enda jag egentligen gillade var eldörr för passagerarna. Annars var den inte alls lika trevlig trots sitt pris.

Så jag är tveksam till att volvo skulle kunna komma med en dyr transport.

Bilnorden
26 april 2016 · 294 Inlägg

Både Amoraken och Navaran är ju ganska dyra också, företagare får ju dra av hela momsen på en pickup/transportbil, till skillnad på en personbil

Senast redigerat av Bilnorden (26 april 2016)

Muttley
26 april 2016 ·

Bilnorden skrev:
Både Amoraken och Navaran är ju ganska dyra också, företagare får ju dra av hela momsen på en pickup/transportbil, till skillnad på en personbil

Just det.  Men vilken målgrupp använder dem smile   Skåpbilar ser åtminstone jag mer av renault än vw. De med mer pengar väljer väl såklart amarok som är himlans dyra.

torsen
28 april 2016 · 7 236 Inlägg

Vet inte om det tillför något, men Volvo har endast byggt 2 rambaserade personbilar efter WW2.
Droskan trettionioåfemti och Disponent.
Pv 444/544 var självbärande.
Däremot 445/Duett var ett rambygge (på vilket det byggdes såväl pickisar som likbilar).

Vill du ha en bra och tålig pickis, välj som IS och talibanerna, en Toyota.
Kan inte länka, men Top Gear försökte förgäves ta död på en Toyota pickis.

Hyltran
28 april 2016 · 11 Inlägg

Ja...jag har redan kommit fram till att det inte finns något annat vettigt alternativ än att svika Volvo.

Det får bli en Toyota...den dagen som det blir en pickup...när det nu blir...

Jag har hört att de är tåliga och pålitliga. Och jag har även hört att det är lättare att mecka med Toyota än med många andra bilar?

Och det är säker av just de anledningar som de rövarband som du nämner föredrar dem...

blade
28 april 2016 · 36 Inlägg

Hyltran skrev:
Jag har kommit fram till att det skulle vara mycket praktiskt med en pikup och drömmer om att köpa en. Men om jag gör det så är jag tvungen att svika Volvo...och så kommer nog fallet att bli....Min fråga till alla kunnig är...

Varför gör Volvo inte pikups längre?   

Jag vet att Volvo inte gör pickups just nu...men jag vet inte varför? Det var väll inget fel på PV pickup varför slutade man, och kommer de att börja igen tro?

Pv Pickup? Var ju mest bara en epatraktor med träflak lol Troligen var den ämnad som arbetsmaskin när bilen inte var helt vanlig i Sverige, sen kom ju andra företag som kunde bygga bilar bättre och PV-pickisen blev helt enkelt överflödig.

De senaste 40 åren har Volvo Personvagnar byggt säkerhetsfokuserade familjebilar, inte arbetsfordon.

Deception skrev:
Jag vet inte men jag har en gissning.

Volvo har ju fått för sig att leka premiumbil.. Och känner du till någon premiumtillverkare som gör pickups? (och då menar jag vanliga märken, inte gmc, dodge o dyl.

Gör Porsche, Audi, BMW, ferrari pickups?  Nej.

Så rent gissningsvis har nog Volvo inga planer på det heller..

lol Volvo i samma kategori som Porsche och Ferrari... Whoco5-smileyn lyser med sin frånvaro mad

Porsche och Ferrari är inga mainstreammärken som Audi och BMW. De gör enbart sportbilar, alltså inga familjebilar överhuvudtaget, bortsett från Porsches Cayenne och Panamera som för medelsvensson är prismässigt oöverkomliga. Du har rätt i att BMW inte gör pickisar, däremot gör Volkswagen det som är en billigare variant av Audi (likaså Toyota, som är en billigare variant av Lexus). Och Mercedes, som har minst samma "status" som Audi och BMW, måste nog vara en av de största tillverkarna av B-arbetsfordon, med både Vito, Viano, och framför allt Sprinter i både skåp-, passagerar- och stora pickupfordon (ibland t.o.m. med små lyftkranar).

Jänkarpickies är ju inte heller riktigt avsedda som transportfordon. Möjligtvis i USA, men inte här. De är stora och onödigt tunga, drar mycket bränsle och de kommer med antingen V8:or eller dieselsexor. Blir mer ett statusåk i landet lagom där VW Caddy sätter måttstocken.

Senast redigerat av Q4Rspwn (28 april 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang