E36 Compact -95 - "Motor för kraftig för bilen"

fritszol
21 april 2016 · 133 Inlägg

Tjena,

Kompis till mig har lagt mycket tid och pengar på att byta till en 325 motor (191hk) till sin e36 316 compact efter motorras. Nu efter många månaders mekande går den inte genom regbesiktningen eftersom "motorn är för stor för bilen".

Besiktningsmannen poängterade att den aldrig skulle gå igenom med denna motor. Sedan inte riktigt varför.

Har någon någon aning om vad man i hela fridens namn kan göra för att kunna få denna bil genom reg besiktningen ändå? Största orginalmotorn till denna modell är en 323:a som går på 143HK (om jag kommer ihåg rätt).

Edit: Eftersom Motorn, drivlinan, bakvagnen samt bromsar har uppgraderats anser jag själv att bilen är ett såkallat ombyggt fordon. Då gäller väl 15kW/100kg regeln?

Senast redigerat av fritszol (21 april 2016)

Putteliten
21 april 2016 · 9 075 Inlägg

Är det bara motorn som är överflyttad? Borde flytta över fram och bakvagn med från 325an. Har han gjort en besiktning hos SFRO med eller?

fax110
22 april 2016 · 344 Inlägg

fritszol skrev:
Tjena,

Kompis till mig har lagt mycket tid och pengar på att byta till en 325 motor (191hk) till sin e36 316 compact efter motorras. Nu efter många månaders mekande går den inte genom regbesiktningen eftersom "motorn är för stor för bilen".

Besiktningsmannen poängterade att den aldrig skulle gå igenom med denna motor. Sedan inte riktigt varför.

Har någon någon aning om vad man i hela fridens namn kan göra för att kunna få denna bil genom reg besiktningen ändå? Största orginalmotorn till denna modell är en 323:a som går på 143HK (om jag kommer ihåg rätt).

Edit: Eftersom Motorn, drivlinan, bakvagnen samt bromsar har uppgraderats anser jag själv att bilen är ett såkallat ombyggt fordon. Då gäller väl 15kW/100kg regeln?

Den går ju inte som ett ombyggt fordon per automatik utan han måste ju registrera den som ombyggt fordon genom SFRO, räkna med 5-8k i avgifter för att göra detta. Det är bara att kontakta sin närmsta SFRO kille och berräta vad man gjort och höra om det är något mer som måste göras.

Edit : eftersom att bilen är nyare än 93 är det egentligen inte bara effekten som är problemet utan att man inte får byta motor överhuvudtaget på en sådan utan att regga som ombyggt fordon, detta verkar dock hans besiktningsman ha missat..
http://sfro.com/bil/avgasregler-mm

Senast redigerat av fax110 (22 april 2016)

torpis Forummoderator
22 april 2016 · 10 572 Inlägg

fritszol skrev:
Tjena,

Kompis till mig har lagt mycket tid och pengar på att byta till en 325 motor (191hk) till sin e36 316 compact efter motorras. Nu efter många månaders mekande går den inte genom regbesiktningen eftersom "motorn är för stor för bilen".

Besiktningsmannen poängterade att den aldrig skulle gå igenom med denna motor. Sedan inte riktigt varför.

Har någon någon aning om vad man i hela fridens namn kan göra för att kunna få denna bil genom reg besiktningen ändå? Största orginalmotorn till denna modell är en 323:a som går på 143HK (om jag kommer ihåg rätt).

Edit: Eftersom Motorn, drivlinan, bakvagnen samt bromsar har uppgraderats anser jag själv att bilen är ett såkallat ombyggt fordon. Då gäller väl 15kW/100kg regeln?

Du behöver inte ens söka för att finna den klistrade tråden i ämnet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang