Amerikanska bilar?

BlueStripez
21 april 2016 · 46 Inlägg

Tja! Jag har ett intresse i amerikanska bilar och har fått syn på Ford Mondeo och tycker de är relativt fina till sina priser runt 00-03. Familjen påstår att Ford bara går sönder hela tiden och att de är skitbilar (vi ägde en Ford mondeo när jag var mindre). Vad har ni för erfarenheter? har ni några tips på andra amerikanska bilar som skulle kunna intressera en 18 åring som precis tagit körkort?

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Monde … 11&w=3

Här är en Ford Mondeo som jag speciellt fått upp ögonen för.

M123
21 april 2016 · 962 Inlägg

Vet inte om jag fattar fel men Mondeo är inte från USA utan Tyskland mig veterligen och kanske på licens i Storbritannien och säkert i något annat land som jag säkert inte kan uttala rätt.

Men om du gillar stora bilar med V8 så kolla på Ford Crown Victoria av lite nyare årsmodeller eller Mercury Town Car.

Senast redigerat av M123 (21 april 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
BlueStripez
21 april 2016 · 46 Inlägg

Jag vill inte att bilen drar för mycket bensin vilket jag antar att V8 gör.. Eftersom jag är studerande och inte har någon vidare inkomst vill jag helst att den drar max runt 1l/ mil blandad körning

M123
21 april 2016 · 962 Inlägg

BlueStripez skrev:
Jag vill inte att bilen drar för mycket bensin vilket jag antar att V8 gör.. Eftersom jag är studerande och inte har någon vidare inkomst vill jag helst att den drar max runt 1l/ mil blandad körning

Okej då har vi rett ut det.
Alltså Ford är inte min kopp kaffe eller te eller vad man nu ska säga, så ibland men bara ibland så kan faktiskt föräldrar ha väldigt rätt om vissa saker, som att Ford inte håller god kvalité.
Men som första bil, sköter du den och är noga och när du ska köpa att du tittar så den inte tex blåryker eller har rost, att allt i elväg funkar osv så kanske du kan få ett problemfritt ägande.
Men om du hade varit min grabb och dessutom bott hemma, så hade ingen Ford på min gård varit hugget i sten. smile

Men nu är det du som ska ha en bil. Huvudsaken är att du köper det du vill ha och att du trivs med bilen. Vad jag tycker och tror är väldigt oväsentligt faktiskt.
Ut och kika och kläm och känn på lite olika bilar innan du bestämmer dig för märke. smile

Edit:
Tar mig själv i örat här...
Givetvis grabb eller tjej för att vara korrekt.

Senast redigerat av M123 (21 april 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
BlueStripez
21 april 2016 · 46 Inlägg

Hur är det med reservdelar till Ford? är de dyra och i så fall jämfört med vilket märke då? går det att hitta billiga i exempelvis Tyskland?

M123
21 april 2016 · 962 Inlägg

Jag har ingen koll alls på vad reservdelar kosta till Ford. Men finns olika listor på nätet baserat på anmärkningar på bilprovningen och vilka bilar som fått minst påbackning.
Börjar du där så får du lite mer kött på benen vad som brukar vara dåligt och sen utgår ifrån det när du jämför.
Allt och nästa allt är väl billigare utomlands än i Sverige, ta det inte bokstavligt men mycket iaf kostar mer. Men är en trygghet att kunna återlämna ifall det inte passar eller tillbaka på garanti, något man får väga in i att leta delar utomlands.

Om du söker här på forumet så kommer du garanterat hitta till trådar där dom skriver ut olika sidor, sen får du jämföra priser. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Dr_struts
21 april 2016 · 1 861 Inlägg

Nyaste scorpion är ju lite små jänk stuk i! Och Ford upplever jag vara rätt stabila... Dom har lite små kinks men man får bara va noggranna med dom!

Känsliga för kallstart med mycket gas bland annat ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
BlueStripez
21 april 2016 · 46 Inlägg

Okej, tack så mycket för alla svar smile

BlueStripez
21 april 2016 · 46 Inlägg

Dr_struts skrev:
Nyaste scorpion är ju lite små jänk stuk i! Och Ford upplever jag vara rätt stabila... Dom har lite små kinks men man får bara va noggranna med dom!

Känsliga för kallstart med mycket gas bland annat ^^

Menar du att Ford är extra känsliga och man ska vara extra noggrann jämfört med andra märken ?

Knugcab
22 april 2016 · 5 111 Inlägg
Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
fontheking5
22 april 2016 · 825 Inlägg

Nyaste Mondeon som nyss släppts är samma bil som Ford Fusion i Usa, pga av Fords nya världsbilstänk, med samma bil på flera kontinenter, ibland med olika namn dock.
Men dom tidigare Mondeo bilarna är gjorda i Tyskland eller Belgien, möjligen i England också som nämnts.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Dr_struts
22 april 2016 · 1 861 Inlägg

BlueStripez skrev:

Dr_struts skrev:
Nyaste scorpion är ju lite små jänk stuk i! Och Ford upplever jag vara rätt stabila... Dom har lite små kinks men man får bara va noggranna med dom!

Känsliga för kallstart med mycket gas bland annat ^^

Menar du att Ford är extra känsliga och man ska vara extra noggrann jämfört med andra märken ?

Yes! v6orna är kända för att skjuta topplockspackning för att folk ger på när dom är kalla tongue Kör man lugnt innan man fått upp temp är det dock lugnt! Fördel med v6 är att med rätt avgas låter dom bra mullrigt och gott med big_smile

Rak 4 an är rätt känslig den med men inte fullt så känslig! ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
BlueStripez
22 april 2016 · 46 Inlägg

Tacksam för alla svar jag fått, ska tänka på detta innan jag bestämmer helt vilken bil jag ska välja!

TheDeadDorkster Dieselgypsy
22 april 2016 · 538 Inlägg

Jag har haft en Mondeo 2,2TDCI kombi -05. Det var en trevlig bil med trevlig motor. Bra med utrustning (som Ghia). Som tidigare nämndes så är rost ganska vanligt på denna kaross. Det märks dock att bilen inte är gjord för att rulla 40-60000 mil som en motsvarande Volvo kan. Som en bil åt en student så säger jag: Varför inte? Billig i inköp. Om du vill kan du även köpa en reservdelsbil för stort sett ingenting. Du får dock lära dig att skruva lite, samt att inte sätta nyckeln under huven smile

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang