Vibration i ratten. Hjullager?

jockethilen
22 april 2016 · 56 Inlägg

Hej jag har en skoda felicia 1.6 10000 mil -00 .

Ratten vibrerar så pass kraftigt att det är obekvämt att hålla i den. Detta sker efter 90 km/h och ökar med hastighet. Jag har ryckt i alla leder och det glappar inte nämnvärt. Nya bromsskivor och belägg för en månad sen. Och jag har provat att byta hjul och det hjälper inte.

Frågan är om det kan vara hjullager som håller på att ge upp?

Jag hör inget vinande ljud då bilen är rätt bullrig i allmänhet och det blir inte bättre av att det skakar. Har jag glömt något är det bara att fråga. Vill gärna få bukt med detta då bilen i övrigt är i fint skick.

jaka54
22 april 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det kan ju ha lossat en hjulvikt! Åk till en däcksfirma och be dem balansera hjulen.

Stefan7neson
22 april 2016 · 394 Inlägg

Hej.
Eftersom du bytt hjulen kan vi utesluta dem, Kolla upp skicket på drivaxlarna, damasker och knutar kan vara slitna.

Mordivius
24 april 2016 · 19 Inlägg

jockethilen skrev:
Jag har ryckt i alla leder och det glappar inte nämnvärt.

Undrar bara vad din definition av nämnvärt är i detta sammanhang? För det ska inte glappa det minsta.

jockethilen
29 april 2016 · 56 Inlägg

Felformulerat av mig där. Det är inget glapp det jag menade var att det inte rör sig mer än vad det ska.

Cupra_
29 april 2016 ·

Hissa upp fronten och vicka på hjulen med händerna. En uppe en nere. Vickar det så är lagret garanterat slut. Annars är det helt enkelt obalans någonstans, men om det är drivaxel, däck eller vad kan jag inte svara på.

Kör ca 50 och sväng halvmycket. Låter det när du svänger vänster så är det högra lagret slut och tvärt om.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang