Skevt däck?

Ean86
23 april 2016 · 4 Inlägg

Hej,

Jag är tyvärr inte så duktig på bilar, men jag hoppas jag kan få hjälp här!

Problembil: Toyota Urban Cruiser, årsmodell 2010.

Fel: Höger framdäck. Det känns som att det är skevt på något sätt. Det känns ovalt, men som sagt, det blir lite "smågupp" i proportion med varvshastigheten på däcket. Vid varje "gupp" eller "hopp" på däcket kommer det en kort visslande/gnisslande ljud.

Gnisslet hörs vid <10 km/h, men mer när bilen kallkörs. Guppen känns mindre vid högrehastigheter, och "försvinner" vid >30 km/h. Försvinner gör de väl inte, men det märkt inte.

Jag tänkte att det var någon skit bara så testade att bromsa kraftigt en gång, men då kändes det som det blev värre... sad

----------------

Jag bytte till sommardäck för någon månad sen, men jag tror inte det beror på det. Just då va det inga problem och det känns som att problemet har kommit krypande. Brukar vara noga med att skruva åt ordentligt, men jag kanske har slarvat undermedvetet?

Vad tror ni kära vänner? Hjälp mig gärna!

simlar
23 april 2016 · 5 525 Inlägg

Efterdra hjulskruvarna/muttrarna och kontrollera lufttrycket i däcken är det första jag skulle rekommendera.

Står bilen längre perioder? Inte ovanligt att däck (speciellt billigare) blir platta av att så längre tider, brukar dock gå till sig efter man kört några kilometer.

Som svårt att gissa sig till såna här problem, en provkörning av någon kunnig känns som rätt väg att gå om det inte löser sig efter kontrollen jag inledde inlägget med.

Edit:
Du hör inte kört i något potthål/grop i vägen, trottoarkant eller liknande så att fälgen blivit skev eller oval?

Senast redigerat av simlar (23 april 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Ean86
23 april 2016 · 4 Inlägg

Tack för svar.

Ska dra åt muttrarna, skulle ju vara skönt om felet är så lätt.

Bilen körs med varje dag, står max en helg. Däcken är också nya och däcktrycket är bra. Bara körning på fin asfalt, men det blir nog någon körning upp på trottoaren någon gång per gång. Dock väldigt långsam sådan, försöker glida upp sakta och smärtfritt, men kanske kan bli en påfrestning för fälgen ändå?

simlar
23 april 2016 · 5 525 Inlägg

Ean86 skrev:
Tack för svar.

Ska dra åt muttrarna, skulle ju vara skönt om felet är så lätt.

Bilen körs med varje dag, står max en helg. Däcken är också nya och däcktrycket är bra. Bara körning på fin asfalt, men det blir nog någon körning upp på trottoaren någon gång per gång. Dock väldigt långsam sådan, försöker glida upp sakta och smärtfritt, men kanske kan bli en påfrestning för fälgen ändå?

Kolla så dom sitter ordentligt, ska sitta runt 100-120Nm om du har möjlighet att dra med en momentnyckel.
Man ska ju egentligen helst efterdra hjulen när man kört 5mil efter montering.

Kör du lugnt över trottoarerna så är det inget att oroa sig över, däremot blåser du över dom så det smäller i hela bilen finns risken att fälgarna tar skada.
Samma att köra över vägskador, potthål är hemska saker sad

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mervolic Yawn...
23 april 2016 · 3 151 Inlägg

Att försiktigt köra upp för en trottoarkant ska inte påverka fälgen, men prova dra åt samtliga hjulmuttrar på alla hjulen. Har du inte gjort det än så är det en rimlig orsak till felet. Dock är ju inte detta problemet om du kan känna en ojämnhet i själva däcket. Då är väl en möjlighet att däcket i sig självt är defekt och orsakat en ojämnhet i formen. Reklamera det i så fall (om det är nytt som i "sprillans nytt" alltså). Detta bör en däckverkstad kunna kontrollera åt dig.

Ean86
23 april 2016 · 4 Inlägg

Ja, kanske ska köpa en sån där momentnyckel. Kan ju vara bra att ha i framtiden också.

Däcken är nya, köpte dem helt nya förra sommaren. Men som du skriver, kan vara defekt.

Just det, kom på en kanske viktig detalj! Om jag håller lätt på bromsen, bara så lite så att bromsskivan precis tar, då känns det som att problemet försvinner.

jaka54
24 april 2016 · 5 729 Inlägg

Hej!
Åk till en däcksfirma så de får titta på om fälgen är skev!

torsen
24 april 2016 · 7 236 Inlägg

Fabrikat och dimension på däcken?
Däcket rätt monterat på fälgen? (=har däcket krypt ut helt mot fälgkanten?)
Om du hissar upp det "skeva däcket" och roterar det fritt hängande, "ormar sig" däckmönstret då?
Finns det något cordbrott (bula) på däckets endera sida?
Har du det och vet med dig att du inte kört mot någon trottoarkant eller liknade kan det vara fabrikationsfel.

TheDeadDorkster Dieselgypsy
24 april 2016 · 538 Inlägg

Det låter konstigt att det enbart är mellan 10 och 30km/t. Gissar mer att du har ett framvagnsproblem med tanke på att du har gnissel. Störst är risken på något problem med bromsen eller navet. Du får nog kontrollera om hjulet sitter fast, rekommenderar mer ett verkstadsbesök, där dom kan undersöka framvagnen ordentligt.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Ean86
24 april 2016 · 4 Inlägg

Dimension och det där vet jag inte riktigt, fick däcken av pappa i julklapp 14/15 och kan väl inte säga att jag har stenkoll! Han är däremot lite haj, men inte mer haj än medelsvensson.

Skruvade åt alla däcken idag. Tog även av höger fram för att kolla om det såg konstigt ut men vet inte. Såg inget som såg märkligt ut i mina ögon.

Bilder:
https://www.anony.ws/image/JpRS
https://www.anony.ws/image/JpRA

Har inte testat att byta däck på höger fram och höger bak, har 'lärt mig' att man inte ska byta dessa men det kanske går bra? Annars tror jag det blir ett verkstadsbesök tyvärr.

Gnisslet har jag inte hört idag, men det har regnat lite så kan ha lite med det att göra.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2016 · 14 048 Inlägg

Ean86 skrev:
Dimension och det där vet jag inte riktigt, fick däcken av pappa i julklapp 14/15 och kan väl inte säga att jag har stenkoll! Han är däremot lite haj, men inte mer haj än medelsvensson.

Skruvade åt alla däcken idag. Tog även av höger fram för att kolla om det såg konstigt ut men vet inte. Såg inget som såg märkligt ut i mina ögon.

Bilder:
https://www.anony.ws/image/JpRS
https://www.anony.ws/image/JpRA

Har inte testat att byta däck på höger fram och höger bak, har 'lärt mig' att man inte ska byta dessa men det kanske går bra? Annars tror jag det blir ett verkstadsbesök tyvärr.

Gnisslet har jag inte hört idag, men det har regnat lite så kan ha lite med det att göra.

I inlägg #6 skriver du att du köpte däcken helt nya sommaren 2015 medans du i inlägg #10 skriver att du fick däcken i julklapp 14/15 av din pappa. Jag tycker nog att du ska åka till en verkstad och kolla upp din bil. Lite lustigt att du inte ens vet när däcken kom till dig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mervolic Yawn...
24 april 2016 · 3 151 Inlägg

Benny: Jag tolkar det som att TS fick ett presentkort julen 2014, och inhandlade däcken med hjälp av presentkortet till sommaren 2015. smile

---


On topic:

När du har hjulet avmonterat, kan du snurra hjulnavet (skivan) utan att det tar emot (tänk på att växeln måste vara i friläge om du har framhjulsdrift)? Prova även att rucka på hjulet när det är monterat, se så att spindelleder med mera är ok.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2016 · 14 048 Inlägg

Mervolic skrev:
Benny: Jag tolkar det som att TS fick ett presentkort julen 2014, och inhandlade däcken med hjälp av presentkortet till sommaren 2015. smile




On topic:

När du har hjulet avmonterat, kan du snurra hjulnavet (skivan) utan att det tar emot (tänk på att växeln måste vara i friläge om du har framhjulsdrift)? Prova även att rucka på hjulet när det är monterat, se så att spindelleder med mera är ok.

Ja, så kan det ha varit, så långt tänkte jag inte. Men TS borde nog iaf. lämna bilen på verkstad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Meaganeowner
24 april 2016 · 2 250 Inlägg

En gång i tiden så drog jag av den lilla konade stjernskruven som håller fast bromsskivan mot navet. Håller på plats bara för att underlätta hanteringen. I mitt fall så var det hjulbultarna som även låste bromsskivan.

Nu var det som så att jag av någon anledning snurrade bromsskivan, när jag skulle plocka ihop det hela. Med följd att den avdragna skruven inte hamnade i sitt hål.
Allt blev skevt och resulterade just i det TS beskriver.

Men sitter låsskruven på plats, om det nu ska vara någon, så är felet nåt annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang