SAAB 9-5 Bromsoljebyte hela system sekvens luftning/dränering hjul

SAAB95-en
24 april 2016 · 27 Inlägg

Hej !

En liten fundering här vid byte av bromsolja hela system. De är inte tekniken för byta olja jag tänker på
utan har de någon betydelse vilket hjul man börjar och slutar med för göra det mest effektivt så att säga.?

Kan vänster ( förarsidan ) fram sedan höger bak vara en bra början , sedan höger fram sist vänster bak.

Finns säkert någon här som kan tekniken och kan förklara varför det ena sättet är bättre än det andra.

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
zleepy Trucker
24 april 2016 · 1 391 Inlägg

Alltid längst bort från behållaren, så högerbak-vänsterbak-högerfram-vänsterfram smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
joH900
24 april 2016 · 414 Inlägg

Ordningen enligt Saab själva är (om inte minnet sviker)

Vänster fram
Höger bak
Höger fram
Vänster bak

Töm behållaren på bromsvätska och töm i ny innan du börjar lufta. Håll koll på nivån i behållaren hela tiden så den inte den blir tom undertiden du luftar.

Räkna med att du behöver 1 liter bromsvätska. Saab säger att du behöver lufta ca 50-150ml per hjul (beroende på placering) men jag brukar köra igenom mer än så för att va på den säkra sidan.

jaka54
24 april 2016 · 5 718 Inlägg

Hej!
Har du inte hydraulisk koppling också?? I så fall samsas kopplingen med bromsarna om samma väskebehållare och kopplingens slavcylinder måste luftas den också. Om så... ska slavcylindern luftas först. Så är det på Audi 100 -82-91 i alla fall.

SAAB95-en
24 april 2016 · 27 Inlägg

Tack för tips , ......blir  som joH900 säger i mitt fall med SAAB .   Trevlig Kväll !

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
SAAB95-en
24 april 2016 · 27 Inlägg

Japp,  de är hydraulisk koppling och broms på samma behållare. Säkert som Du säger slavcylindern  skall luftas först. Bra tips.!

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
joH900
24 april 2016 · 414 Inlägg

Behållaren har flera kammare och så länge du inte tömmer mer än behållaren så behöver du egentligen inte lufta kopplingen.

Meaganeowner
25 april 2016 · 2 250 Inlägg

Du menar att det finns en speciell nippel eller liknande vid slav- och bromscylindrar för vätskebyten, eller använder du samma som för luftning?

Eller menar du att luftning och byte går till på samma sätt?

Ska man inte i båda fallen ha behållaren välfylld för att förhindra att man får luft i systemet, som annars kan vara så att bli av med då bilen har ABS? Och vätskan ska väl bytas i både koppling- o bromssytem? Då det är samma vätska.

Oavsett så skulle jag se till att behållaren hela tiden var ordentligt fylld. Vare sig man micklar med koppling eller broms.
När du är klar så fortsätter du att tappa vätska, genom t ex vänster fram tills nivån blir den rätta.
Det räcker formligen inte med att bara öppna nippel.  Utan det blir nog typ bromsluftning. Med slang på nippel. Slangen sedan ned i en glasburk o s v.

Idag finns det säkert tillbehör som trycksätter systemet. Trycker vätska s a s bakvägen
o s v om man vill kosta på. Men det duger gott med slang o glasburk och en polare som manövrerar pedalerna på kommando.

Vissa risker har dock detta. T ex att man trycker pedal i bott på en äldre bil. Då går kolven packningar förbi den vändkant som bildas med tiden i huvudcylindrarna. Packningarna kan då skadas, med läck som följd.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 april 2016)

SAAB95-en
26 april 2016 · 27 Inlägg

De är huvudbromscylinder och samtliga bromsok som skall bytas mitt fall , koppling sitter nya grejor.
Ny olja och luftning tänker göra med tryck på behållaren men börja med gravity fyllning och fylla och lufta huvudbromscylinder så gott de går vid montering innan båda ledningar kopplas.

Men tänker börja med luftning koppling slavcylinder . tror inte mycket luft finns där innan hjulen.
Trevlig Kväll !

Saab 9-5 2.0T Sport "Kombi" (1999)
jaka54
26 april 2016 · 5 718 Inlägg

Hej!
När jag "luftar" eller "byter" bromsolja i min Audi 100 -89:a, vilket jag gör vartannat år, så tömmer jag aldrig ut bromsvätskan utan jag börjar med att öppna nippeln på kopplingens slavcylinder (sitter på kopplingshuset) och låter bromsvätskan rinna ut (jag har trycksatt bromsvätskebehållaren via slang från ett av däcken) och när jag ser att nivån i bromsvätskebehållaren sjunkit en bit fyller jag på mer vätska. Så där håller jag på tills jag ser att det kommit ut gul och fin bromsvätska ur både koppling och bromsar. Visserligen går det åt lite mer bromsvätska på det viset då man aldrig kan vara helt säker på när all gammal vätska runnit ut men det struntar jag i. Hellre lite för mycket ny vätska än för lite.
1 liter bromsvätska borde räcka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang